מי כוכב (מישלן) של אמא?

מאת: מירב לוי דיאמנט ● 29/3/2024 04:16 ● ערב ערב 3165
הנה לכם עוד סיבה לגאווה לחדר המורים של בית הספר רבין בו מלמדת המורה נטלי זקן אנגלית וצרפתית בכתה העירונית ● הבן של המורה- מתן זקן, רק בן 31 וכבר זכה ממש לאחרונה בכוכב המישלן המיוחל, חלומו של כל שף ● לצד האושר הגדול שבזכייה מספרת נטלי על בנה, שכילד בבית הספר בארץ ובהמשך גם בצרפת, הלך לאיבוד, ילד מחונן עם ADHD שלא תמיד מצא את מקומו במערכת ● אבל היא כאמו, תמיד האמינה בו וידעה שיום יבוא והוא עוד יגיע רחוק ● היום היא רק רוצה להעביר את המסר להורים שלילדיהם לא קל במערכת החינוך: ''עמדו מאחוריהם, האמינו בהם וסמכו עליהם, הטוב יגיע”
מי כוכב (מישלן) של אמא?
תגיות: אוכל באילת

   אם הייתם אומרים לנטלי זקן, מורה לאנגלית וצרפתית בכתה העירונית ברבין שביום מן הימים מתן, הבן שלה, זה שלא ממש מצא את מקומו בלימודים, זה שהמורה אמרה עליו שגם אם היא תושיב אותו בכתה ריקה הוא ידבר עם הארון, זה שהמורים כל הזמן לא הבינו אותו, בעיקר כי היה מחונן אבל באותה נשימה גם התברך ב- ADHD (הפרעת קשב וריכוז) יגיע לגדולות היא הייתה מחייכת אליכם ואומרת לכם שאף על פי ולמרות הכל היא מאמינה בו ויודעת שזה יקרה. לאחרונה התהדר מתן זקן, רק בן 31, השף והבעלים של מסעדתNHOME  ברובע הראשון של פריס בכוכב מישלן המיוחל והפך לשף הישראלי הצעיר ביותר שזכה בטייטל הקולינרי הנחשב.

 

זו גאווה גדולה עבורי כאמא שצדקתי לאורך כל הדרך

 

מירושלים לפריס ולגולני


   לפני ארבע שנים הגיעה המורה נטלי זקן לאילת. כאן היא מלמדת בבית הספר רבין אנגלית וצרפתית במסגרת הכתה העירונית. בשבועיים האחרונים הנייד של אמא נטלי הגאה לא מפסיק לצלצל והיא מקבלת ברכות מכל עבר בזכות ההישג האדיר של בנה מתן, שהפך לשף הישראלי הצעיר ביותר שזכה בכוכב מישלן והוא בן 31 בלבד. אבל ההישג הגדול הזה של בנה הוא מבחינתה הרבה יותר מאשר הישג קולינרי. הרבה מעבר לחמש הנקודות עליהם שמים הבוחנים דגש כשהם מגיעים בהפתעה לבחינה מדוקדקת כמה וכמה פעמים במסעדה. עבורה זה הניצחון של מתן הקטן שלא ממש הסתדר בבית הספר מול הסטיגמה שמי שלא לומד לא מצליח. עובדה, הוא עשה את זה בגדול ולא ממש היה צריך להוכיח לאימו את מה שהיא תמיד ידעה על בנה שהוא עוד יגיע רחוק. 
   מתן נולד בירושלים וגדל בשכונת קטמון. ילד סנדוויץ בין שתי אחיות, מקסים ויפה, חביב על הסביבה שהיה מחונן מצד אחד, אבל בה בעת גם התברך בבעיות קשב וריכוז, משהו שלא ממש ידעו להכיל בבית הספר. אימו נטלי נזכרת כי כבר בכתה א', לאחר יום הלימודים הבא, כשהגיעה לאסוף אותו מהכתה הודיעה לה המורה של מתן שזה לא יילך. "שאלתי אותה הוא הרביץ? הוא קילל? היא אמרה לי לא, אבל הוא לא נח לרגע. אז אמרתי לה אם את לא יודעת איך להסתדר איתו, תחליפי מקצוע". מאז אותו יום הכירה נטלי היטב את בית הספר, את כל המורים וההנהלה וזומנה שוב ושוב כשלה ברור שהבן שלה ומערכת החינוך לא יילכו בטוב. את כתה ו' שלו למד מתן בבית ספר בפריס לשם עבר עם משפחתו. "כאילו שלא היה לו קשה מספיק בבית הספר בישראל, עכשיו הוא היה צריך גם להסתדר עם שפה חדשה ואחר כך עם הגירושים שלנו, הוריו, בקיצור לא היה לו קל, אבל כל הדברים האלו רק חיזקו אותו".

 

בטקס קבלת כוכב המישלן

 

איך הוא גילה את כישוריו במטבח? 
   נטלי: "האמת שזה היה כמעט במקרה. הוא היה אז בן 14, למד בכתה ט', ובצרפת בגיל הזה חובה למצוא עבודה לשבוע ימים כדי שהילדים יתנסו מקרוב בעבודה. לי היה ברור שאני חייבת למצוא משהו שיעייף אותו והחלטתי לחפש לו עבודה במסעדה. עברתי בהמון מסעדות בדרום צרפת, באזור מגורינו, ומצאתי מסעדה שהסכימה לקחת אותו ולא סתם לקחת אותו אלא מרגע שקיבלו אותו אליהם סמכו עליו, אם בעבודה כמלצר (ובצרפת זה מקצוע לכל דבר) ואם במטבח, ולהפתעתי הרבה הילד שלי גילה סוף סוף שאפשר לאכול עוד דברים חוץ מפסטה לבנה, אורז לבן ועוף מכובס, שאלו היו הדברים היחידים שמתן אהב והסכים לאכול. פתאום הוא גילה את הירקות, אני זוכרת שאכל קישוא לראשונה בחייו והוא ממש התלהב. גם לאחר השבוע שנדרש על ידי בית הספר מתן לא הפסיק לעבוד שם בסופי שבוע. בהמשך כבר רשמתי אותו לבית ספר לקולינריה, שם למדו בישול ומלצרות, ולמעשה אפשר לומר שככה מתן הגיע כמעט במקרה למטבח. פתאום הוא הרגיש שהוא אוהב ללמוד משהו שעושה לו טוב, הבין שהוא טוב במשהו כי בבתי תהספר הורידו אותו כל הזמן. בבית זה לא היה ככה כי אני לאורך כל הדרך האמנתי בו וביכולות שלו ולא התרגשתי מאי ההצלחה שלו בבית הספר. ידעתי תמיד שיש לי בן חכם, אמיץ ומאוד חינני עם אנשים. ולמרות שאני מורה, אף פעם לא המעטתי במה שהילדים שלי קיבלו בבית, נהפוך הוא, היה לי ברור שזה היסוד להכל".

ומתי הוא התחיל לבשל לכם בבית?
   נטלי מחייכת: "בגיל 14 כשהוא התחיל לעבוד במסעדה הוא גם התחיל לבשל בבית והתלהב מכל דבר שהצליח לו. האמת היא שיש לנו את זה במשפחה בגנים. אצלי בבית תמיד בישלו טוב, אבא ואמא שלי והם העבירו את זה גם אלי. ההורים לימדו אותי כבר מגיל צעיר לבשל ולדעת לבחור את הדגים ואת הבשר הכי טוב בשוק. מתן דומה היום לאבא שלי, גם הוא כמו אבי הולך גם היום לשוק וקונה בעצמו את הפרודוקטים הכי טובים. זה ממש תורשתי".
   אחרי שגדל בצרפת, החליט מתן בגיל 18 שהוא רוצה לחזור לישראל כדי לשרת בצה"ל כחייל בודד. "הוא חזר ארצה דרך תוכנית של הסוכנות היהודית, חידד את העברית שלו ואומץ על ידי קיבוץ חולית בעוטף עזה. בצבא הוא הצטיין", מספרת נטלי על מתן שהתגייס לגולני בימי מלחמת צוק איתן. "הצבא חיזק לו את הדימוי העצמי והוא היה צריך את זה. בשלב מסויים אחרי הצבא הוא החליט לחזור לצרפת רק כי רצה להתקדם בתחום הקולינארי והיה לו ברור שכאן הוא ייעצר".

 

ואז הגיע מישלן


   החלום הגדול של מתן היה לזכות בכוכב מישלן, חלום שמלווה כמעט כל שף שמעריך את עצמו. "הוא עבד באנגליה במסעדה עם כוכב מישלן, עבד בפריס במסעדה שהיתה לה שלושה כוכבי מישלן", מספרת נטלי בגאווה על תולדותיו של מתן בעולם הקולינריה. "הוא עבד מאוד קשה ובשלב מסוים החליט שהגיע זמנו לעשות את זה בעצמו. אני עודדתי אותו. הוא עדיין לא היה נשוי, לא היו לו ילדים, זה היה הזמן המתאים. אז הוא פתח קייטרינג לוקסוס, בישל ארוחות גורמה מיוחדות במקומות שלא היו בהם מטבחים כמו במוזיאונים, בתערוכות, עבד מאוד קשה".
   לפני 18 חודשים בסך הכל פתח מתן את המסעדה הראשונה שלו ה- NHOME ברובע הראשון של פריס. ושלא תטעו לחשוב שמדובר במסעדה ענקית, ממש לא. מדובר במסעדה קטנה ומיוחדת שיכולה לארח רק 24 סועדים שיושבים כולם סביב שולחן אחד עגול. כשהרעיון הגדול של מתן היה להביא גם לצרפת את רעיון השולחן העגול סביבו יכולים הסועדים לתקשר זה עם זה. והרעיון מצליח. מי שאהבו את הקונספט המיוחד, את האוכל והטעמים היו נציגי מישלן שהגיעו ככל הנראה כלקוחות סמויים כמה וכמה פעמים למסעדה של מתן. "שבוע לפני הטקס הוא התקשר אלי נרגש כולו", מספרת נטלי. "אמר לי בשיא ההתרגשות- עכשיו קיבלתי טלפון אני מוזמן למישלן. לא אמרו לו על מה ולמה וברור שהציפיה היתה גדולה וגם התקווה לפרס הגדול למרות שלצד זה יש כל מיני פרסים זניחים". את הטקס ראתה נטלי באילת בשידור חי עם חברות והצרחות היו בשיאן כשהתברר שמתן, רק בן 31 כבר זכה במישלן שלו. "הוא עובד מאוד קשה. בקושי רואה את הבית, את אישתו ואת הילד. זו גאווה גדולה לא רק כי הוא קיבל את ההכרה ביכולות שלו, אלא זו גאווה גדולה עבורי כאמא שצדקתי לאורך כל הדרך. שצדקתי בתמיכה שלי בו, באמונה שלי בו ובהחלט שאני יכולה לומר היום בפה מלא שידעתי שהוא עוד יגיע רחוק".

חשוב לך כאמא להעביר היום את המסר
   נטלי: "חשוב לי מאוד. שהורים יבינו שעם כל הכבוד לבית הספר ולי יש לבית הספר כמורה הכי הרבה כבוד, יש ילדים שלא מצליח להם והם לא שייכים. בית ספר הוא פורמט שלא תמיד מתאים לכולם. אז נכון שצריך לכוון את הילד ולדחוף אותו ללמידה, אבל ילד שלא מצליח, ההורים לא צריכים לטרוק בפניו את הדלת. צריך לפתח אצל הילדים האלו את היצירתיות ואת הדימוי העצמי ולתמוך בהם".

עד כמה אמא גאה?
   "אני גאה בשלושת הילדים שלי שעושים את מה שהם אוהבים. בת אחת אדריכלית מצליחה, השנייה לומדת וטרינריה והיא מהמציינים בכתה ועכשיו יש את מתן עם כוכב המישלן שלו. האמת שהוא תמיד כיוון למישלן, אבל גם הוא לא יכל להאמין שזה יגיע כבר בגיל כזה צעיר ורק אחרי שנה וחצי שיש לו את המסעדה שלו".
אגב ואם תהיתם מהי מנת הדגל במסעדה של מתן כדאי שתדעו שמדובר במנת צלופח עם כבד אווז ברוטב קונסימה בצלים. ■


מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש