החלטת הממשלה על פיצוי לעסקים באילת עברה - אבל איפה החצי השני?

מאת: רותם נועם ● 4/4/2024 18:41 ● ערב ערב 3166
הודעת רשות המסים משבוע שעבר (ב') לפיה תכלל אילת במתווה ערים מוטות תיירות שגיבש המשרד לדרישתה של וועדת הכספים, הסירה אמנם את סימני השאלה לגבי עמידת האוצר בהבטחתו ● ואולם מה שחסר בה, הוא התייחסות ספציפית לעיר אילת ● בהתאמה, נעלמו מהחלטת הממשלה 50 מיליון השקלים שהובטחו לסיוע לעסקים ● בעירייה מבטיחים כי החלטת ממשלה שנייה בנושא תגיע בקרוב
החלטת הממשלה על פיצוי לעסקים באילת  עברה - אבל איפה החצי השני?
ממתינים להחלטת הממשלה הנוספת. אלי לנקרי ובצלאל סמוטריץ

מצד אחד היה בהודעת רשות המסים השבוע בכדי לשחרר אנחת רווחה, לפחות מצדם של בעלי העסקים באילת שטרם התאוששו כלכלית לאור פדיונות חודש פברואר. נתוני חברת שבא וריס אמנם הראו על התאוששות כמעט מלאה של העיר מבחינת סליקת אשראי בחודש פברואר ואולם כל בעל עסק שיוכל להראות כי בחישוב דו חודשי (ינואר-פברואר) נפגעה הכנסתו ב-25% ומעלה, הוא יהיה זכאי לפיצוי על פי המסלול הרגיל שהוחל לעסקים בחודשים אוקטובר-דצמבר. כמה עסקים אילתים עומדים בתאי זה? לא הרבה אם להעריך בזהירות. שיטת החישוב הדו חודשי בה נוקט האוצר, גם כאשר המדובר בעסקים המדווחים חד חודשית, מוציאה בעלי עסקים רבים בעיר מטווח הפיצוי. בעל עסק עמו שוחחנו השבוע הסביר: "אם בחודשים אוקטובר - דצמבר המחזורים שלי נפגעו ב-40%, הרי שבינואר הירידה הצטמצמה ל-25%, אבל בפברואר כבר רשמתי עליה לעומת שנה שעברה, כך שלא אוכל לקבל פיצוי על ינואר בחישוב דו חודשי".  נראה כי ההבנה הזו חילחלה גם באוצר, שבתחילה התנגד להחרגה - התקפה בנוסף לאילת גם למועצה האזורית תמר ואזור ים המלח - ולבסוף התרצה כשהבין שהמספרים החזויים נמוכים. 
כך או כך, פנינו השבוע לרשות המסים בבקשה לברר האם ומתי צפוי מסלול ההגשה להיפתח עבור בעלי העסקים. מרשות המסים נמסר: "רשות המסים פועלת על מנת לאפשר את הגשת הבקשות בהקדם האפשרי, מתוך מודעות לדחיפות הנושא. נציין כי בשבוע האחרון אישרו הממשלה והכנסת מספר מסלולים שונים, כאשר לכל מסלול מאפיינים שונים המצריכים היערכות טכנולוגית שונה. לפיכך, ישנם מסלולים שייפתחו בימים הקרובים ואחרים שייפתחו בשבועות הקרובים".

 

ההתחייבות שמימנה את מבצע הקופונים


אלא שלהכרזת עיריית אילת ומשרד האוצר היה גם חלק שני, חלק שהתייחס ספציפית לעיר אילת ולצרכיה הייחודיים. החלק הזה, נעדר מהחלטת הממשלה השבוע. בחלק זה הובטחו לאלי לנקרי 50 מיליון שקלים לסיוע לעסקים. על חשבון הכסף הזה חילקה העירייה את תלושי הסבסוד בעסקים אילתים במבצע EILAT LOVES BACK שנערך בחודש פברואר וזכה להצלחה. עוד דובר אז הן על מתן הנחות בארנונה לבעלי עסקים והן על הכללת הטיסות לאילתי עבור תושבי אילת, כ"תחבורה ציבורית", שעלותה מסובסדת על ידי המדינה. כל הצעדים הללו כאמור, אינם נזכרים בהחלטה מהשבוע. פנינו לעיריית אילת שעשתה סדר בדברים. בנוגע לסבסוד הטיסות הפנו אותנו "להודעות האחרונות בהן היתה התייחסות של שרת התחבורה גם לעניין הטיסות, לפיה תפעל השרה להוזלת המחיר והגברת התדירות בהתאם לסיכום עם ראש העירייה". 

   עוד הוסיפו בעירייה, כי:  "לגבי הארנונה, היות ואושר מתווה הפיצוי לעסקים, לא אישרו משרד הפנים והאוצר מתן פטור מארנונה. כן יינתן סיוע בארנונה לעסקים במסגרת הארכת מתווה הפיצויים גם לחודשים ינואר פברואר.

   באשר לסיוע לעסקים המקומיים, כידוע בהנחיית ראש העירייה נעשו פעולות עירוניות רבות לקידום הכלכלה המקומית בהשקעה של העירייה וכחלק מהסיוע הממשלתי שהובטח. לגבי התקציב עצמו (50 מלש״ח) בימים אלה מתגבשת החלטת ממשלה נוספת בעניין כולל דיון באוצר. החזר ההשקעה של העירייה יהיה מתוך התקציב האמור".

ממשרד האוצר לא התייחסו לפנייתנו והפנו אותנו להודעת המשרד לגבי החלטת הממשלה שאושרה. ■


מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת