יהדות

מאת: או-מד מדיקל ● 14/4/2011 18:00 ● ערב ערב 2494
הרב דוד שנה מפקח כשרות עירוני
יהדות

שבת חול המועד פסח


את המילה קאטרזיס שמעתי לפני 20 שנה בערך מפי שחקנית תיאטרון. משמעות המילה היא- הזדהות במובן של השלמה, מעין התנקות. כך לפחות הסבירה לנו השחקנית בהרצאה. זהו תפקידו של השחקן בתיאטרון, להעביר את הצופה ואל הצופה את התחושות שהשחקן מרגיש בהצגה, ריגושים, פחד, הפתעה, שמחה, שהצופה ישים את עצמו במקומו של השחקן ויחוש מה שהדמות של השחקן צריכה לחוש. מאותו יום שבו למדתי את המילה קאטרזיס, אני מנסה לחוש את אותה תחושה מופלאה של קאטרזיס ולא מצליח. פעם אחת בלבד חשתי, והבנתי.

עם ישראל יוצאים ממצרים בניסי ניסים מופלאים. עשר מכות נוחתות על המצרים והקב"ה מוכיח לכל העולם, ובעיקר לאבותינו ולנו, שהוא זה ששולט על הטבע, על החיים ועל המוות. פרעה הרשע, בעל לב האבן, מסכים לבסוף לשחרר את בני ישראל. אבל גם שחרור זה היה על תנאי. תלכו שלושה ימים לזבוח לה'- כפי שביקשתם, וגם אני אתן לכם כבשים שתזבחו לה', ואחרי שלושה ימים תחזרו. משה רבנו מוציא את עם ישראל ממצרים, כמובן, במטרה ברורה לא לחזור יותר. פרעה שולח מרגלים אחרי אבותינו לראות אם הם חוזרים. שישה ימים לאחר שהם יוצאים ממצרים, מתברר למרגלים המצרים, שבני ישראל אינם מתכוונים לחזור. המרגלים דוהרים אל פרעה ומדווחים לו על כך. פרעה מארגן צבא אדיר עם כל המרכבות וכלי המלחמה שנותרו לו, על מנת לרדוף אחרי בני ישראל. את כל המרחק שעשו בני ישראל עם כל צאנם וילדיהם בשישה ימים, מצליח פרעה להדביק ביום אחד. הפחד והייאוש זועקים מליבם של בני עם ישראל. מאחוריהם פרעה עם צבא עצום מיומן ומצויד בנשק, מלפניהם ים סוף. אין לאן לברוח. אפסה התקווה. הכל אבוד. כולם בוכים ומתפללים, והקב"ה אומר למשה רבנו - כנסו לים, הרם את המטה שלך והים יקרע. בני ישראל נכנסים לים, בחצות הלילה, ה' שולח רוח חזקה אשר קורעת את הים ופלא נוסף - יש יבשה במקום שנקרע, ללא בוץ. פרעה וחייליו דוהרים גם הם לתוך הים ולאחר שבני ישראל יוצאים, הקב"ה סוגר על פרעה וחייליו את הים. הם טובעים ולעם ישראל הייתה שמחה גדולה. גם על כך שניצלו וגם על כך שהאויבים שלהם טבעו והם אומרים את "שירת הים". קריעת ים סוף התרחשה בלילה השביעי שלאחר יציאת מצריים. ליל שביעי של פסח. אנחנו באילת זכינו לגור על שפת ים סוף. ובכל שנה בליל שביעי של פסח, יורדים עשרות רבות של תושבי אילת לחוף 'קיסוסקי', ואומרים שם בחצות הלילה את 'שירת הים'. לפני מספר שנים ירדתי גם אני עם ילדיי לחוף. בחצות הלילה נעמדתי על הרפסודה של 'קיסוסקי' בתוך הים, נשבה רוח חזקה, אמרתי את 'שירת הים', נגעתי בים והרגשתי מהו קאטרזיס אמיתי. הרגשתי התחברות עצומה לאבותינו, שברגעים אלו ממש, לפני 3300 שנה, חצו את הים שבו אני נוגע ברגע זה, כל גופי רעד. חשתי כאילו אני בעצמי עובר כעת בים סוף יחד עם אבותינו. חוויה עצומה, התרגשות אדירה. רק מי שחווה זאת יוכל להבין.

אני ממליץ לכולם, רדו לחוף בליל שביעי של פסח, תאמרו את 'שירת הים' בחצות הלילה ותתחברו לקריעת ים סוף וליציאת מצרים. לא בסיפורים. באופן מוחשי.
חג פסח כשר ושמח.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש