בעלי חיים

מאת: או-מד מדיקל ● 10/5/2011 22:39 ● ערב ערב 2497
ד''ר אלעד רביד, רופא וטרינר
בעלי חיים

חסימה בדרכי השתן בחתולים


שתן המיוצר במערכת שתן תקינה מכיל כמות גדולה של מינרלים מומסים. בחתולים הסובלים מחסימה בדרכי השתן, מצטברים גבישי מינרלים, במיוחד בשלפוחית השתן ובצינור המוביל ממנה החוצה (אורתרה). הגבישים המצטברים גורמים לגירוי הדופן הפנימית של דרכי השתן ועשויים להתחבר ביחד כדי ליצור אבנים בשלפוחית או לחסום את זרימת השתן.
חסימות בדרכי השתן שכיחות יחסית בחתולים זכרים (פוגעות ב 10%-1% מכלל החתולים) בגילאים 6-1 שנים ועלולות לגרום למוות אם לא מטפלים בהם מיד. הסימנים לחסימה בדרכי השתן כוללים: התלקקות מרובה באזור אברי המין, מתן של כמויות קטנות של שתן לעיתים קרובות, מתן שתן במקומות לא שגרתיים, דם בשתן, שתן בעל ריח חריף במיוחד, התאמצות או כאב בזמן מתן שתן ,אי יכולת לתת שתן, חוסר תאבון, התייבשות, חולשה, דיכאון והקאות. כאשר החסימה מלאה ולא מטופלת יתכן איבוד הכרה ומוות תוך 72 שעות. למרות מחקרים נרחבים, לא נמצאה סיבה ברורה לחסימות בדרכי השתן. אך כדי שיווצרו אבנים בדרכי השתן צריכים להתקיים שלושה תנאים: 1. הצטברות מספקת של מינרלים בשתן. 2. זמן מספיק ליצירת האבנים. 3. PH = סביבה חומצית או בסיסית (ברוב המקרים) המתאימה לסוג האבן. אולם, ישנם מספר גורמים העשויים להיות קשורים למחלה: הם כוללים זיהומים מחיידקים או מווירוסים (זיהומים נגרמים מהמחלה או גורמים לה ומהווים 5% מהמקרים), הרכב התזונה (עודף במלחים), השמנת יתר, מיעוט בפעילות גופנית (בגלל: השמנת יתר, כליאת החתול במקום קטן מידי, תנאי מזג אויר ומחלה) שמפחיתה את הרצון לשתות ולתת שתן, שתיית מים מעטה ועצירת שתן לפרקי זמן ארוכים. כמו כן מזונות מסחריים (חלק מהמזונות היבשים) העניים בקלוריות ושומן ועשירים בסיבים ומגנזיום (מינרל) גורמים ל: 1. אכילה מוגברת בגלל חוסר בקלוריות ושומן וכתוצאה מזה לצבירת מגנזיום בדרכי השתן. 2. לאיבוד מים בצואה בגלל הסיבים וכתוצאה מזה הפחתה במתן שתן.
סירוס או עיקור אינם גורמים לחסימות בדרכי השתן.
אבחון החסימה נעשה על ידי לקיחת היסטוריה, סימנים קליניים, מישוש השלפוחית, בדיקות שתן. במידת הצורך: צילום רנטגן, בדיקת אולטראסאונד ובדיקות דם.
נקודות חשובות בטיפול:
1. חסימה בדרכי השתן היא מצב חירום וטיפול מיידי הוא חיוני. מטרת הטיפול היא לשחרר את החסימה, לשטוף את החומר הגבישי החוצה, לטפל בזיהומים, להחזיר את מאזן הנוזלים לתקינותו ולדאוג לתזונה מתאימה שתמנע את הישנות הבעיה. ככול שהטיפול יינתן מוקדם יותר סיכויי ההחלמה גבוהים יותר.
2. למרות שרוב החתולים מגיבים לטיפול מיידי, בחלק מהמקרים חוזרת החסימה לאחר מספר ימים או שבועות. בחתולים זכרים עם חסימות חוזרות חסימה שאינה ניתנת לשחרור, מומלץ לבצע ניתוח שבו מרחיבים ומקצרים את פתח צינור השתן.
3. יש לתת את כל התרופות בהתאם להוראות. אנא התקשר לרופא הוטרינר אם אינך מצליח לעשות זאת.
4. הכרחי לשמור על דיאטה קפדנית - מזון רפואי מיוחד, כדי לטפל בחסימות בדרכי השתן וכדי למנוע אותם. דיאטות אלה מכילות כמויות מינימליות של מינרלים, עשירות יותר בקלוריות, מופחתות בסיבים וגורמות לשתיית מים מוגברת ולהפרשת שתן חומצי (כתוצאה ממחמיצי שתן.
הנמצאים במזון הרפואי המיוחד). שתן חומצי מסייע למניעת היווצרות גבישים מינרלים. חתול שימשיך לאכול מזון רגיל (לא רפואי) הוא בעל סיכוי של 70%-50% לחסימה נוספת בעתיד.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש