עלייה כשרה

מאת: ● 6/6/2011 10:31 ● ערב ערב 2501
לא בכל יום פוגשים אנשים שעזבו את כל עולמם בחו"ל והגיע לארץ בעקבות ליבם. תכירו את יוהאן ומנחם, גיסים, שעשו עלייה לפני כשבע שנים כל הדרך מצרפת הרחוקה הישר לאילת. פתחו כאן את הצ'יזבורגר הישראלי הכשר הראשון, ולא, הם לא מתחרטים לרגע. סיפור עליה מרגש וטעים
עלייה כשרה

תמונת כתבה


זהו סיפור עלייתם של יוהאן (28) ומנחם (31), גיסים שעשו את הדרך הארוכה מצרפת לארצנו הקטנטונת עם משפחותיהם לפני כשבע שנים. מאז עלו ארצה בשם הציונות הם תקעו יתד באילת, התאקלמו מהר ואפילו פתחו עסק מוצלח- הצ'יזבורגר הכשר הראשון בארץ הממוקם ב'קניון האדום".
לאחר ביקורים רבים בארץ, בשנת 2004 החליטו יוהאן ומשפחתו שאין בכוונתם להישאר רחוקים מליבם, הם ארזו את הפקלאות, אמרו ביי ביי לצרפת ועלו לארץ הקודש, ישראל, כשהם שמים את יעדם היישר לאילת. "מאז שאני קטן אנחנו מבקרים בארץ", מספר יוהאן, "בכל פעם שהגענו, היינו מטיילים בכל הארץ. אי אפשר להסביר למה עלינו לכאן, זה משהו שמרגישים בלב. אנחנו היהודים, פשוט צריכים לגור בארץ היהודים", הוא מסביר לי בעברית עילגת ובמבטא צרפתי כבד.
בצרפת הם השאירו מאחוריהם עבודה מובטחת, בני משפחה ויוהאן אפילו נאלץ להיפרד משני אחיו הגדולים שהחליטו להישאר בצרפת כיוון שכבר גידלו שם ילדים. "זה בכלל לא קל כשהאחים שלך פתאום כל כך רחוקים", הוא אומר, "אבל הם באים לבקר". ומה לגבי עבודה, לבטח שאלתם את עצמכם, אבל גם זו כבר היסטוריה מבחינת השניים - "עם עבודה, ברוך השם הסתדרנו", אומר יוהאן, "זה אמנם התחיל במעבר מעבודה לעבודה, אבל בסופו של דבר הקמנו עסק".
לעלייתם הצטרף מנחם, הנשוי לאחות של יוהאן. אומר מנחם, "החלטנו לעלות עם המשפחה. בשלב הזה עדין לא היו לנו ילדים כך שהמעבר היה נגיש וקל".
היי דרומה לאילת
זה לא חדש לנו האילתים, שצרפתים פוקדים את העיר בכל הזדמנות.
גם יוהאן ומנחם טיילו באילת עוד הרבה לפני העלייה המדוברת. בזכות הביקורים הרבים האלו בעיר הדרומית בישראל, ותודות להתרשמות החיובית שלהם מאילת, החליטו השניים לעבור מצרפת היישר לאילת. "בתור תיירים הגענו לאילת בכל שנה. מאוד אהבנו את העיר, עובדה שגרמה לנו לבחור בה כעיר המגורים שלנו", אומר מנחם ויוהאן מסביר, "תמיד היינו מטיילים בארץ, באילת, נתניה, תל אביב, אבל תמיד העדפנו את אילת. העובדה שהאחים של אבא שלי, הדודים שלי, גרים באילת, חיזקה את הרצון שלנו להתגורר בעיר. הצרפתים מאוד אוהבים את אילת. כל מי שמבקר פה חוזר לביקור נוסף אחד לפחות".
אני שואלת את יוהאן על האנטישמיות בצרפת ועד כמה היא היתה הזרז לעלייתם ארצה והוא עונה: "יש אנטישמיות בכל מקום וכן, גם בצרפת, אבל הסתדרנו. אם המצב היה לא טוב והרגשנו לא טוב, היינו מגיעים לישראל לתקופה של חודש. זה היה מחזק אותנו. אני זוכר שהיינו באים הרבה לישראל עוד מאז שהייתי ילד קטן, בלי קשר לאנטישמיות. בצרפת היה לנו טוב, וכמו בכל מדינה ובכל דבר בחיים יש פלוסים ומינוסים. הרגשנו שאנחנו חייבים לעלות לארץ בתור יהודים. זו היתה נטו ציונות."

מי שמע על צ'יזבורגר כשר?
לפני כחמישה חודשים הגה מנחם את הרעיון לעשות עלייה לארץ גם לצ'יזבורגר הכשר. חשב וגם עשה כשהוא פותח מסעדה קטנה יחד עם יוהאן, גיסו, במרכז ה'קניון האדום'- ה'קוויק בורגר' שמה. "כמו בצרפת", מנחם מסביר, "בהרבה מקומות שם מוכרים צ'יזבורגר כשר. שם זה להיט בקרב היהודים, חשבנו להביא את זה לארץ, זה ייחודי, מאוד טעים, וזאת הפעם הראשונה שיש צ'יזבורגר כשר בארץ ישראל".
מאז פתיחת העסק, נוהרים למקום האילתים שניסו והתלהבו מהרעיון ובעיקר הצרפתים ששמחו לשמוע שגם באילת נפל בחלקם צ'יזבורגר כשר. הגבינה המונחת על ההמבורגר היא גבינת צ'דר סויה פרווה, כך יצרו השניים צ'יזבורגר גלנט כשר- בשרי.
אם לא דיי בכך, יוהאן ומנחם חשבו לצרף לתפריט גם פיצה בשרית. איך משלבים פיצה עם בשר? תהיתי לנוכח הרעיון המפתיע. ויוהאן התנדב להסביר: "הפיצה מיוצרת עם בצק מזונות מיוחד, עליו אנחנו שמים תפוח אדמה, רוטב עגבניות ובשר לפי בקשת הלקוח. כל המנות נעשות במקום עם מרכיבים טריים, אפילו את הרטבים שלנו אנחנו מכינים".
אני בוחנת את המקום. רואה סביבי כיסאות מאורגנים סביב שולחנות, מחירים נוחים לכל כיס, דלפק קטן ומיוחד ובעיקר אווירת השלווה שמשרה המקום עם שירות מעולה, ואז, הדובדבן שבקצפת הגיע -יוהאן מציג בפניי את הקינוחים המיוחדים של המקום. "אנחנו גם עושים פיצת שוקולד!", הוא מכריז ועוד לפני שאני מרימה גבה שואלת הוא מציג בפני את הטעים טעים הזה, "בצק פיצה עם הרבה שוקולד, כמובן פרווה".

ומה תגובת הקהל?
"אנשים מאוד מופתעים מהרעיון", מספר יוהאן, "רבים שטעמו צ'יזבורגר לא כשר אמרו שלצ'יזבורגר שלנו יש טעם של גבינה חלבית. שמתי לב שאנשים מאוד שמחו שפתחנו בארץ צ'יזבורגר כשר, כי אין בארץ מקום שמוכר את זה. עכשיו מי ששומר כשרות, יכול לבוא, לטעום וליהנות בלי לחשוש מעניין הכשרות. התגובות מפרגנות וכולם מרוצים, אגב אפילו תיירים שמגיעים לאילת שומעים עלינו ומגיעים לנסות". לזה בדיוק קוראים- עלייה טעימה...

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש