הפנינג מוסיקלי ביום הארוך בשנה

מאת: רותם ג'קסון ● 15/6/2011 09:15 ● ערב ערב 2502
מזה שנים שהיום הארוך בשנה הפך לסיבה אמיתית לחגיגת מוסיקה בכל רחבי העולם. התופעה שהתחילה באירופה, פורשת כנפיים ומשתרשת גם אצלנו באילת. ביום שלישי הקרוב, ה- 21.6 יתאחדו מאות אלפים ברחבי העולם כדי לצפות במופעי מוסיקה חינם. אצלנו זה קורה ב'חוף הדקל!'. מי אמר שאילת לא עומדת בקצב?!עכשיו אפשר להגיד בביטחון שהיום הארוך בשנה הפך גם אצלנו באילת למסורת. וככל שזה נוגע ל'גוד טיים', אנחנו האחרונים שנסרב להשתתף. / צילום: נעה מגר /
הפנינג מוסיקלי ביום הארוך בשנה

בפעם החמישית ברציפות מביאה לנו רחל אזולאי מ'אחלה הפקות' את אירופה עד לים סוף, רק עם ז'יבוטים במקום נעלי עקב.
בחגיגה צבעונית של מוסיקה משובחת, אנרגיות מיוחדות של היום הארוך בשנה וכניסה חופשית.
את היום הארוך ביותר בשנה, המסמן את תחילתו הרשמית של הקיץ, נוהגים לציין בתרבויות רבות בעולם במגוון טקסים ופסטיבלים. אולם האירוע המוסיקלי המשויך ליום הזה, בו מתאחדים מאות אלפים ברחבי העולם וצופים במופעי מוסיקה חינם, נוסד בצרפת בשנת 1982 ומאז נחגג מדי שנה בלמעלה מ- 340 ערים ב-110 ארצות בעולם. החל משנת 2007, בזכותה של רחל אזולאי מ'אחלה הפקות' נוספה גם אילת לרשימת הערים שחוגגות את היום המוסיקלי הזה ובהצלחה מרשימה.
גם אילת בחגיגות
בפעם החמישית יתקיימו חגיגות היום הארוך בשנה גם באילת. תרשמו לפניכם, יום שלישי ה- 21.6 ב'חוף הדקל' החל מהשעה 21:30.
על הבמה ינגנו היישר מתל אביב להקת 'הקולקטיב'- שבעה מוזיקאים צעירים ומוכשרים הכוללים את: עידן רבינוביץ', רועי ריק, דניאל שהם, עמנואל סלונים, יוסי מזרחי, רועי רבינוביץ' ונדב לוזיה.
שבעת חברי הקולקטיב מציגים שילוב מסקרן וקשה להגדרה של רוק, בלוז, אלקטרוניקה, ג'אז, אנק ואמריקנה, ניו-פולק ועוד שמות חדשים של סגנונות מוסיקה שעוד לא שמענו עליהם.
סיפור מוסיקלי עם הפי אנד שהתחיל כמספר פרויקטים משותפים של החברים והתבשל בשנתיים של הרפתקאות תוך תנועה בלתי פוסקת ברחבי העולם עד שהתאחד לבסוף לכדי להקה עתירת קסם וייחודית בנוף המקומי והבינלאומי.
המגוון המוזיקלי, הגישה החיה ומלאת הנשמה לצד הנגינה המהודקת והמרשימה, קנו
ל'קולקטיב' ביקורות חמות ונלהבות מכל עבר, בין היתר במגזיני מוזיקה בינלאומיים.
הם זכו להופיע במקומות רבים באירופה, להשתתף בפסטיבלים חשובים וכן לחמם אמנים נחשבים בחו"ל. ביום הארוך בשנה, ב'חוף הדקל', ינגנו חברי ה'קולקטיב' את המופע שלהם בשילוב ג'אם סשן. כמו כן יצטרף ללהקה די.ג'י אורח מתל אביב, שיתחבר אליהם במספר קטעים ולבסוף ירקיד את הקהל לצלילי מוסיקה איכותית.

תנו להם באור


ה-21 ביוני הוא היום הארוך ביותר בשנה מפני שיש בו יותר שעות אור והוא נמשך יותר מאשר ימים אחרים בשנה. זאת כיוון שבין התאריכים 20-23 בחודש יוני, מחצית כדור הארץ הצפוני פונה אל השמש, מעל חוג הסרטן, ונחשף לאור השמש במשך שעות ארוכות יותר מבכל יממה אחרת. כמו כן נחשב יום זה ליום אשר פותח באופן רשמי את עונת הקיץ.
אולם את מה שאנו החלנו לחגוג ולציין באופן רשמי רק בשנים האחרונות, גילו כבר לפני אלפי שנים בתרבויות קדומות. וממשיכים לציין במאורעות רוחניים בכל רחבי אירופה.
באיסלנד ובנורבגיה יש ל-21 ביוני משמעות סימבולית. השמש באותו יום לא שוקעת כלל וזורחת לאורך כל שעות היממה. יום זה מצוין באירועים מסורתיים רוויי בירה, מיסטיקה ואגדות אפופות 'זוהר צפוני'.
גם במדינות אחרות באירופה כגון: ספרד, אוסטריה, שבדיה, הולנד ופינלנד- נוהגים ביום זה להדליק מדורות, לשתות לשוכרה ולקיים טקסים פאגאניים.
האירוע הגדול ביותר בבריטניה מתקיים בסטונהנג'- מעגל האבנים המפורסם בעולם
במסיבות הנמשכות עד אור הבוקר.
בגרמניה מתקיים פסטיבל מהמסתוריים ביותר באירופה בלב יער מסביב ל- 13 סלעי ענק שחורים כשבראשם מקדש עתיק.
אפילו בישראל, מציינים את היום הארוך בשנה בטקס פגאני ב'גילגל הרפאים', שבמזרח רמת הגולן. אתר שהפך למוקד עלייה לרגל לחובבי טבע ואסטרונומיה, המתאספים שם מדי שנה עם הזריחה כדי לצפות בקרני השמש הראשונות חודרות מבין חריצי האבנים של מעגל אבנים קדום.
באופן לא מפתיע החליטו התל אביבים וכעת גם האילתים לאמץ את החגיגות המיוחסות ליום הזה, דווקא מצרפת, אשר הפכה את היום הארוך בשנה לחגיגת מוסיקה היוצאת לרחובות העיר ומאפשרת להמונים לצפות במופעים חיים בחינם.
חג המוזיקה, או בפריזאית- "פט דה לה מוזיק" הפך למסורת צרפתית בת 26 שנים, שגלשה לערים גדולות באירופה ואפילו לארה"ב. במסגרת החגיגות, המוסיקה יוצאת לרחובות וכל העיר טובלת במוסיקה. כל מופעי המוסיקה מבוצעים על ידי חובבים ומקצוענים החל מאלה שחולמים להיות כוכבים ועד למקצוענים האמיתיים שמופיעים בחינם.
העיר תל אביב הייתה הראשונה בארץ שאימצה את היום המיוחד הזה וטבלה את רחובות העיר בחגיגה מוסיקלית.
באילת, היתה זו רחל אזולאי, שהחליטה לעשות פה מסורת של ג'ם סשנים ולחנוך את היום המיוחד הזה בחגיגות מוסיקה חינם. לכבוד המאורע מוזמנים בכל שנה מיטב המוסיקאים הישראלים, המנגנים בהרכבים ולהקות ידועות בארץ.
"זהו יום בו צריכה להישמע מוסיקה בכל מקום", מציינת רחל, "בבתי חולים, בבתי ספר, בבתי קפה, במשרדים, וכמובן בשיתוף מוסיקאים אילתים ולהקות מקומיות.
זה צריך להיות יום של מתנה מוסיקלית ואני ראיתי לנכון ליזום ולאמץ יום זה במטרה שהעיר אילת תהייה חלק בלתי נפרד מהערים החוגגות ברחבי העולם.
אירוע זה מופק חינם לתושבי העיר ואורחיה, ההפקה אינה למטרת רווח ועלותה גבוהה במיוחד. על כן נדרש שיתוף פעולה וחסות מצד גורמים שיש להם היכולת והרצון לתמוך בהצלחתו והרחבתו".
יאללה חוגגים.


תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש