עיר החטאים

מאת: או-מד מדיקל ● 8/12/2011 15:28 ● ערב ערב 2527
ומה יעשה האילתי הרעב שנוחת בעיר הגדולה ומחפש תמורה הולמת?. תשע המסעדות הטובות בתל אביב. ועוד אחת זולה מעולה. ועוד עשר שגם כדאי לטעום, אם לא היום אז בביקור הבא. בקיצור, קבלו את מדריך בתי האוכל המומלצים לתל אביב 2011
עיר החטאים

כתית


שף: מאיר אדוני
אם יש לכתית של מאיר אדוני יתרון מובנה על כל מסעדות ישראל, למעט 'מול ים' אולי, היא העובדה שהיא היחידה שלוקחת את עצמה מספיק ברצינות, על מנת להיקשר בחוט שני אל 'תפוח זהב' (אהרוני) ו'קרן' (חיים כהן ואירית שנקר) המיתולוגיות (ז"ל), שהקדימו את זמנן, והיוו מאז ועד היום את הרף העליון של מסעדנות מקומית שמתאווה למזלג של מישלן. בהתאמה, זוהי לא רק המסעדה היקרה בישראל, אלא גם זו שמספקת ללא ספק את חווית המזון המתיימרת ביותר, ובמקרה הזה, במובן החיובי של המילה. כלומר, אם אתם מוכנים להתמסר לבישול מולקולארי. אלא שבחוויה שמציעה כתית מסתתרת יותר מהבטחה לשכבות טעמים מפתיעות, תוצר של פירוק מרכיבי החומרים והרכבתם מחדש באינספור תהליכים שמזכירים יותר מעבדה ממטבח. בחוויה של אדוני אתם מקבלים את התשובה האולטימטיבית לשאלה, מדוע על ארוחה של ממש, לארוך מספר שעות. וזה לא רק בשל קצב הגשת המנות, שהוא נינוח, והשרות הקשוב במובן הפרוסי של המילה. גם לא סומלייה היינות שבאמת מבין על מה הוא ממליץ, אפילו לא החצר המקסימה, בבנין לשימור שהוא בבחינת שכיית חמדה בסגנון הבהאוס - זוהי ככל הנראה ההכרה שנוחתת על הסועד עם סיומה הממלא, אך באופן מפתיע לא מפוצץ - כי חווה חוויה נמשכת, כמו סרט או הצגה טובים, כזו שיש בה סיפור עם התחלה, אמצע וסוף, ובינם, עלילה רווית פיתולים מסעירים, ומרווחי כינוס טעמים, שבחוכמתם מותירים לך מקום לעוד הפתעת טעמים, לעיתים ניסיונית, תמיד אחרת, או לפחות מספיק שונה מכל מה שמוכר, כמו שרק אדוני יודע להגיש. מנה תחת ידיו של אדוני, היא תמיד יצירה, ובהתאם גם מחירה של ארוחה זוגית, שלא תפחת מ-900 שקלים.
למתי? הצעת נישואין
היכל התלמוד 4, תל אביב, 03-5107001.

מול ים


שף: יורם ניצן
עוד לפני שמורידים את הכובע בפני השף יורם ניצן, על יצירות הים שהוא מוליד במינימליזם מרשים, יש לכבד בקידת אמת את עצם היותה של מול ים, אחת המסעדות הותיקות, אם לא הותיקה שבשורת מסעדות העילית הפועלות בארץ (1995). בארץ נטולת מסורת קולינארית כישראל, מהוות 15 שנותיה תעודת כבוד של ממש. ככזו, היא מקבלת אקסטרה ניקוד על שמירה על רמה אחידה לאורך כל השנים: גם בבישול (יונתן רושפלד התחיל כאן את הקריירה שלו), גם במיתוג וגם במחיר. השילוש המקודש המהווה את המבחן האולטימטיבי לכל מסעדה בעלת פרטנזיה. וזאת יש לדעת, בעל המסעדה, שלום מחרובסקי, הוא גם אחד מיבואני הדגים העיקריים בארץ. בהתאמה, בז המטבח של מול ים לים התיכון לצדו הוא שוכן, מתעלם ממנו כליל, ומבכר דגים מאוקיאנוסים מרוחקים וקרים, שזוכים כאן לטיפול מדויק, סטרילי, כמו במעבדה. בין אם זהו הלובסטר המאודה, המוגש בשקית ואקום, או מרק הדגים על בסיס ציר מרוכז ובלי טיפת שמנת, או הקינוחים המהונדסים במורכבות מתישה לעיתים, וגם כאשר הוא מגזים ברטביו המתקתקים מוקצפים, מצליח ניצן לרתק את הסועד שוב ושוב בטיפול מדויק.
כמה יעלה? לא פחות מ-1000 שקל לזוג.
למתי? להכיר את ההורים.
האנגר 24, נמל תל אביב, 03-5469920.

מסה


שף: משה אביב
לבחור במסה כאופציה, זה לבחור בין שני ערבים שונים בתכלית, שכן זוהי אחת המסעדות הראשונות שהתוו את הטרנד המקובל כיום של מסעדות יוקרה המתחזקות לצידן בר נפרד אך שייך. כך שאם חשקה נפשכם להתחכך במאיון העליון ואוהדיו (לא, לא באלפיון, הוא סועד מוסתר בחלק הלבן של המסעדה), אתם בהחלט מוזמנים לנסות להזמין מקום בבר השחור אפל של המקום, המעוצב בכבדות אוליגרכית, אך ההופך, בתוספת במת הופעות מיניאטורית, לזירת פו"פ עסוקה לסלבס בני הארבעים פלוס של העיר הגדולה. על עיצובו יוצא הדופן אחראי המעצב אלכס מיטליס, שיצר את אחד מחללי האוכל המרשימים בארץ, כולו בלבן - מותיר למנות האוכל את הבכורה, ומתריס כנגד סועדיו, בבר אכילה ארוך ומשותף. השף משה אביב מחבר בין פרובנס לנגיעות בישול ביתי מעולה, ומשתמש במגוון חומרים, עם דגש על מקומיים - מטלה ושקדי עגל, דרך רביולי ופילה דג ים.
מחיר: 700-900 לזוג.
למתי? לחגוג את האקזיט
הארבעה 19, תל אביב,03-685685.

טוטו


שף: ירון שליו
מגזין טיים אאוט תל אביב בחר בה בתור מסעדת השנה, ועם לא מעט צדק. את מה שירון שליו מגיש בצלחת, מעטים יודעים לעשות. ואין הכוונה רק למנת הניוקי ערמונים שרשומה על שמו ונכנסה לפנתיאון המקומי, כמו גם הועתקה בכל ברסרי 'וואנאבי' ברחבי גדרה חדרה, אלא ביכולת שלו להפוך גם מטבח איטלקי לעילי. בהחלט אתגר.
מחיר: החל מ- 600 שקל. למתי? למסיבת רווקים.
ברקוביץ' 4, תל אביב,03-6935151.

טורקיז


שף: שבתאי גאון
את הביקורת על טורקיז חייבים להתחיל במרפסת. אמנם נכון, מעשנים עליה, אבל זוהי אולי הפינה היחידה בעיר הגדולה שתעניק לכם שניים במחיר אחד - נוף עוצר נשימה, לצד מטבח שף עם קילומטראז'. טורקיז אולי התבגרה והתברגנה, ואולם נותרה כתמיד מקום מפגש. אחרי אחת עשרה בלילה המוסיקה תרעיש שם עולמות, אבל עד אז תפגשו שם פרלמנטים מכובדים של שועי הארץ, החל מהאליטה העסקית, דרך פוליטיקאים נהנתנים. לאחר שפצור החלל לאחרונה, ועם מגוון פרודוקטים טרי ואיכותי (ים ובשר), אולי לא תמצאו כאן את הניצוצות שמכבדים מסעדה במזלג של מישלן ועדיין, זהו אחד המטבחים היציבים בעיר, שמעשן ומיישן דגים ובשר ושאופה את לחמיו בעצמו, וכך גם את הגלידות המוגשות כאן. אל תחמיצו את הסלט הערבי הקצוץ קטן, לצד חריימה מעודנת. עם ארון יין ובו 2500 בקבוקים, סביר שגם אתם תמצאו סיבה טובה להעביר כאן שקיעה נוגה.
מחיר: החל מ-550 שקל לזוג.
למתי? להצעה לעבור לגור יחד.
הרצל רוזנבלום 6, מתחם סי אנד סאן, תל אביב, 03-6996306

רפאלו


שף: רפי כהן
מבין שלל מסעדות היוקרה שערכו לאחרונה מתיחת פנים, ערכה רפאל של רפי כהן את השיפוץ המקיף ביותר. למעלה מחודש היתה סגורה ומשנפתחה, היא חונכת לא רק פרונט אלא גם מטבח חדש. 6 מיליון שקל הושקעו בשיפוצים ועדיין רפאל מצליחה לשמור על עיצובה המרשים, כשהוא נקי ומאופק, ומבלי ליפול למלכודת הנובורישיות. האוכל ברפאל פשוט טעים. תרתי משמע. זו אולי לא המסעדה ההרפתקנית ביותר מבחינת האקספרמנטליות, אבל בכמה מטבחי עילית תמצאו אוכל נטול אגו כמו ברפאל? ועבור שף מוצלח ככהן, לוותר על האגו לטובת אוכל פשוט וטעים זה אינו דבר של מה בכך. משום כך ימצאו כאן את מקומם מי שאינם דורשים מופע זיקוקים בצלחת, ומבכרים פניה למחנה המשותף הרחב יותר. התוצאות אולי עצורות ומאופקות בהתאמה, אבל הטיפול בבשר ובפירות הים פשוט מושלם. מושלמת ממנו היא רק הפוקצ'ה האלוהית נוטפת החמאה, הנאפית במקום ושווה כל קלוריה. ישנו קו מחבר של קוהרנטיות, בין העיצוב הנינוח, האוכל והאווירה במקום, שכן בצהריים נשקף מחלונות המסעדה הים התיכון בכל הודו, ובלילה נפתח הבר הקטן והאפל 'חמרה', המגיש מנות בר קסומות לצד אלכוהול משובח. הוסיפו לכך עסקיות לא זולות אבל פשוט מעולות (אל תחמיצו את הסיגרים המרוקאים הממולאים חלקי פנים של עגל) ותקבלו מסעדה שגם בתום עשור, שומרת על רלבנטיות בחוד החנית של מסעדות תל אביב.
מחיר: החל מ-600.
למתי? לסגור את הדיל.
הירקון 87, מגדל דוד, תל אביב,
03-5226464.


הרברט סמואל


שף: יובל פכלר
לכתוב כרגע על הרברט סמואל יהיה מעט לא הוגן. לפני דקה עזב אותה השף שחלש על מטבחה בשנתיים וחצי האחרונות, יובל בן נריה, וכבר מחמם במקומו את המחבט, יובל פכלר, שניהל בעבור קבוצת עדי שטראוס, את מסעדת טאפס אחד העם המומלצת אף היא ואולם על אף הייחוס ורף הציפיות ממסעדה ששמו של השף הראשי ובעל הבית בה הוא לא פחות מיונתן רושפלד (האיש שגדל והיה 'תפוח זהב' ולא רק), עדיין חובת ההוכחה על פכלר, להראות כי הוא יודע לעשות את הקפיצה הנדרשת ממסעדת פרימיום כטאפאס אחד העם, למטבח עילי כמו זה המצופה מהרברט. בין ימי ראשון הודיים, ויציאות בסגנון ים תיכוני (כולל רצפה בוערת וצלחת מתנפצות), זוהי מסעדה שמכוונת גבוה, ודורשת מעצמה להתנסות ולהפתיע. גם היא עברה מתיחת פנים בעלות של כרבע מיליון שקלים, וכעת נותר לה להוכיח שהיא אינה רק שם מותג ריק מתוכן, אלא באמת במה להקפצת שפים אל תחום הסוגה עילית. מחיר: 700 שקל.
למתי? עם האורחים מחו"ל.
קויפמן 6, בית גיבור, תל אביב,
03-5166516.


בית תילאנדי


שף: יריב מלילי
אם ישנו עוול היסטורי שנעשה למטבח התאילנדי המצוין, הרי שזו ככל הנראה ההתלהבות הישראלית מהמטבח הזה, שאפיינה את שנות השמונים והביאה לאינפלציה של מסעדות מוקפצים, מול אלה, בולטת מסעדתו של מלילי כשושנה במדבר. לא רק משום העיצוב האותנטי באמת, ולא רק משום שבית תאילנדי היא מה שמכנים מסעדה של שפים, כלומר כזו ששפים אוהבים לאכול בה בעצמם, אלא פשוט משום שבלילי מתעקש לסנן כל השפעה מערבית זרה ושומר את המנות שלו בטעמיהן המקוריים. המלצת השף -לכו עם מצב הרוח שלכם: ים/יבשה, חלב קוקוס/מרק צח, אורז/אטריות- כל האפשרויות מקבלות כאן מענה טוב מאוד, כולל באגף הראשונות. מלבד חלב קוקוס ולמון גראס צפויים, תבחינו כאן בעלי כפיר גלנגש יבש ופאק צ'וי (זה ירק), שהופכים כל מנה לפריכה ונפיצה. את האורז הדביק תקבלו בכלי קש ובשקית ניילון, בלוויית הוראות הפעלה שממליצות לאכול ביד. גם אם הרף העליון שבישול עילי מחייב אינו נחצה ואפילו שרמות העידון יכולות להשתפר, מתברכת בית תאילנדי באופי חזק ובלתי מתקרנף. כזה שאינו עושה הנחות לחיך הישראלי. רמת הידע, הביצוע והקפדנות, כמו גם ההגשה והשירות היעילים, הופכים אותה למסעדה עם קהל הנאמנים הגדול בתל אביב. ועל מנת הבשר קצוץ על הווק, שעובה בפלפלים ירוקים ואדומים חריפים, עם המון שום ובזיליקום, ומעל הכל ביצת עין, אפשר ומותר לצאת למלחמות.
כמה יעלה? 350 שקל לזוג.
למתי? עם הילדים בצהריים
בוגרשוב 8 פינת בן יהודה, תל אביב.
03-5178668.


ויקי כריסטינה


אם כבר נחתתם בכרך הגדול, אל תחמיצו את מתחם התחנה החדש שבקו התפר שבין נווה צדק ליפו. אין כמו יום שישי אחר הצהריים במתחם המהמם, לחוויית שופינג שסיומה ההכרחי יהיה בחצר של ויקי כריסטינה. אולי הטאפאס בר הכי נכון בשטח נכון לכרגע. אמנם ויקי כריסטינה עוד לא צברה את הקילומטראז' של וותיקות וטובות כ'טפאו' שברחוב הארבעה, ואולם כשעץ הפיקוס העתיק ביותר בתל אביב שוכן במרכז החצר שלך, שאף אחד לא יבוא לדבר אתך על וותק. ואכן הבר המפותל בחצר המקסימה, עם שורת טאפסים תוססת, ובלוויית סנגריה קרה ובריזה מן הים, יסיימו כל שופינג עם חיוך שבע. למתי? דייט ראשון, ומשם לטיילת יפו.
מבנה 17, מתחם התחנה, 03-7367272.

המזנון


תפסתם רעב באמצע תל אביב? אל תחמיצו את המזנון - גרסתו המפונפנת משהו של איל שני, לשאוורמיה משודרגת.
מגוון נתחי בשר וחלקי פנים בתוך פיתות טעימות שזה חטא, שילוב של בקר, שמנת וביצה, עם פלפלים חריפים, קרם פרש, כרוביות אפויות בחמאה, והמון המון עגבניות, בכל הצורות ומצבי הצבירה, כמו שדורשת זעקת הפטרוזיליה. כמה שזה פשוט, ככה זה טעים. והמחיר, אף שיקר יותר משאוורמיה, שווה לכל נפש וכל גרם.
כמה יעלה? 60-70 שקל לפיתה עם שתייה.
למתי? על הדרך.
אבן גבירול 21, תל אביב, 03-7168977.

עוד 10 מצוינות ששווה להכיר

אדורה



ולו בשל בקלאוות כבד האווז הנפלאה של שף אבי ביטון. כאן זה לא המקום לפתוח בדיאטה, כאן השרימפסים שוחים בקרם פרש וחמאת כמהין ונהנים מכל רגע.
בן יהודה 226, תל אביב, 03-6050896.

דודויוסף


כמה קטנה ככה טעימה. זוג השפים הצעיר דודו אלמקיאס (מסעדת סטרה) ויוסי שטרית (יוצא 'המטבח') עושים ניסים קטנים במטבח פתוח אל קהל הסועדים.
ירמיהו 22, תל אביב, 03-9444046.
(סגור בשישי בערב)


ד"ר שקשוקה


מוסד יפואי ותיק של הד"ר בינו גבסו, האיש הצבעוני עם מחבת השקשוקה הנצחי ביד. הדגים שלו נימוחים, השקשוקה אלוהית והשאוורמה, אין דברים כאלה. באמת. שישי בצהריים, על הזנב של שוק הפשפשים, עם לימונדה במי ורדים וסלט נוטף זית. אחרי זה רק כרית ושמיכה, זה כל מה שנדרש.
רזיאל 26 יפו, מאחורי השעון, 03-6822842

הוטל מונטיפיורי


בראסרי עם כבוד. בר מהודר והומה שצמוד למסעדה אקלקטית ומדויקת. תמחור בינוני גבוה פלוס, ואווירת אלפיון עליון אבל משוחררת. המקום לפגוש את שרי (אריסון) ועופרה (שטראוס) ללאנץ' בנות, ומעל מלון בוטיק מומלץ בבנין בהאוס יפהפה.
מונטיפיורי 36, תל אביב, 03-5646100.

המזללה


החדשה של אדוני (כתית) מכה גלים. נישא על גלי הצלחת הטרנד החברתי חונך גם מאיר אדוני את הגרסה "הזולה" שלו לאוכל טעים. זולה מאוד היא אמנם לא, אבל גם לא אגבית או מעגלת פינות. אחת המסעדות הבודדות שמצליחות לייצר שלושים מנות מנצחות בתפריט אחד. אל תנסו להגיע בלי לקבוע תור. רצוי שבוע מראש.
נחלת בנימין 57, תל אביב, 03-5665505.

טאפאס אחד העם


עשרות סוגי טאפאס המוגשים בשיטות בישול מסורתיות, על פלאנצ'ות לוהטות המעניקות את הטעם האופייני לבשרים, דגים וירקות הנצלים עליהן. רועש, תוסס, צבעוני, לא מתחכם וטעים.
אחד העם 27, תל אביב, 03-5666966.

ליליות


מסעדת שף כשרה בז'אנר הבשרי, על מטבחה מופקד שף נעם דקרס. במסעדה פועל מיזם חברתי מבורך המשלב נוער בסיכון לעבודה במטבח. מה שיעשה לכם טוב גם בפה וגם בלב.
דפנה 2, תל אביב, 03-6965658.

רוקח 73


מושלם. זהו הציון שמקבל שף איל לביא, על טיפולו בבציר הים. אחרי שהפליא בפטיס ז"ל, יצא לביא לדרך חדשה והוא מצליח לייצר מטבח ימי מהודק ויצירתי, עם ביסק הסרטנים הטוב בעיר.
שד' רוקח 73, תל אביב 03-7448844.

קפה איטליה


השף הראשי של חברת הפסטה 'ברילה' האיטלקית, בחר בה מבין שלל איטלקיות מפונפנות, כטובה בישראל והוא יודע על מה הוא מדבר. מי אמר שמצוינות כרוכה בפלצנות. שווה לכל כיס ושווה ביקור חוזר עם כל המשפחה.
קרמניצקי 6 תל אביב, 03-5612888.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש