בעלי חיים

מאת: או-מד מדיקל ● 29/2/2012 21:48 ● ערב ערב 2539
ד''ר אלעד רביד, רופא וטרינר
בעלי חיים

קטרקט


קטרקט הנו עכירות לא תקינה כלשהי של העדשה או של העטיפה החיצונית שלה. מידת העכירות נעה בין כתם קטנטן ובין איבוד מוחלט של השקיפות.
העדשה היא מבנה שקוף הממוקם מאחורי הקשתית (IRIS) והאישון. הקרנית, נוזל חלל העין, העדשה, וזגוגית העין הם אלמנטים השוברים את קרני האור לשם יצירת תמונה על גבי הרשתית. הקרנית אחראית ל- 80% מפעולת שבירת הקרניים והעדשה לכ-20% ממנה.
הסיבות לקטרקט כוללות גורמים תורשתיים, פגמים בחילוף החומרים, פציעות, סוכרת, תת תזונה, דלקת והזדקנות. קצב התפתחות הקטרקט נע בין מספר ימים למספר שנים.
ברוב בעלי החיים המבוגרים (בייחוד בכלבים מבוגרים) ניתן למצוא קטרקט בשתי העיניים שאינו גורם לעיוורון. בדיקות ראיה פשוטות ובדיקות עיניים הנעשות במרפאה יקבעו אם בעל החיים רואה. סימנים לעיוורון מוחלט בבעלי חיים: התקלות בחפצים, רהיטים וקירות.
נקודות חשובות בטיפול
אין טיפול תרופתי לקטרקט. הטיפול המקובל הוא הוצאה כירורגית של העדשה.
מידת ההצלחה בהסרת העדשה (ניתוח קטרקט) בבעלי חיים אינה כמו בבני אדם, וזאת בשל הבדלים מבניים ופיסיולוגיים בין בני אדם ובעלי חיים. בעוד שלבני אדם אפשר להסביר את חשיבות השמירה על מספר כללי זהירות לאחר הניתוח, אצל בעלי חיים עלולה ההתנהגות הנורמלית לגרום לנזק, למשל: גירוד העין - שניתן לצמצמה ע"י צווארון מיוחד.
אצל בעלי חיים בישראל אין משתילים עדשה מלאכותית לאחר הוצאת העדשה העכורה. (בארה"ב החלו להשתיל עדשות מלאכותיות: היתרון: ראיה חדה יותר, החיסרון: סיבוכים רבים יותר אחרי הניתוח). חלק מבעלי החיים אינם רואים במשך מספר שבועות בעוד האחרים רואים כבר אחרי מספר ימים. ראייה עם עין ללא עדשה (במקום עדשה עכורה שגרמה לעיוורון) אינה מאפשרת מיקוד (פוקוס) ראייה אך מאפשרת הבדלה בין עוצמות אור שונות (הבדלי אור וצל) דבר המאפשר זיהוי חפצים באופן גס ומניעת התקלות בהם.
חלק מבעלי החיים עלולים לא להיות מתאימים לניתוח קטרקט בשל גילם, מצב בריאותם ותכונות האופי שלהם. לידיעתך חשיבות חוש הראיה בכלבים וחתולים פחותה מזו שבבני אדם בעוד אצל האדם חוש הראיה הוא החוש הדומיננטי אצל כלבים וחתולים החושים הדומיננטיים הם חושי השמיעה והריח, לכן סבלם של כלבים וחתולים עיוורים קטן לאין שיעור מזה של בני אדם. ישנם בעלים של בעלי חיים עיוורים המשליכים את העיוורון של האדם על בעל החיים וסובלים בשבילו בעוד בעל החיים שמח ובעל חיות.




תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש