חוק משפט

מאת: או-מד מדיקל ● 7/3/2012 09:07 ● ערב ערב 2540
עורך הדין, רפאל חזן
חוק משפט

כיצד בודקים את חוזה העבודה שלכם?


עברתם את המשוכה הלא קלה של ראיון העבודה והתקבלתם לעבודה, מזל טוב.
עכשיו השלב הבא הוא כיצד בודקים את חוזה העבודה שלכם ? עו"ד רפאל חזן מביא לכם מספר נקודות שכדאי לבדוק לפני שחותמים על הסכם ההעסקה. גם מי שכבר חתום על ההסכם העבודה שלו יכול להיעזר בנקודות אלו.
שעות העבודה - לדרוש כי המעביד יציין בחוזה ההעסקה את שעות העבודה וימי העבודה בהם יעבוד העובד, כאשר עבודה בשעות נוספות תחייב את המעביד לשלם לעובד תשלום עבור שעות נוספות כנדרש בחוק. במקרה והמעביד קובע בהסכם העסקה, כי חוק שעות עבודה ומנוחה אינו חל על העובד, שכן מדובר במשרת אמון או משרת הנהלה, יש לבדוק עם המעביד האם אין לו כל יכולת פיקוח על שעות העבודה של העובד. בכל מקרה רצוי להתנגד לסעיף מסוג זה שכן משמעותו בפועל הינה אי תשלום שעות נוספות. יש לוודא כי המעביד משלם לעובד את מלוא התשלומים המגיעים לעובד כהחזר הוצאות נסיעה כאשר יש לזכור כי המעביד רשאי לשלם לעובד החזר הוצאות נסיעה בגובה כרטיס חודשי חופשי בלבד. על העובד חלה החובה לוודא (באמצעות אתר האינטרנט של חברת 'דן' או 'אגד') מהו עלות כרטיס חופשי חודשי בהתאם למקום מגוריו ולמיקום מקום העבודה.
זכויות העובד - יש לוודא כי במסגרת חוזי ההעסקה המעביד מציין כי העובד זכאי לתשלום בגין הזכויות הבאות: תשלום עבור ימי מחלה בהתאם לחוק, תשלום עבור חופשה שנתית בהתאם לחוק, תשלום עבור דמי הבראה בהתאם לחוק. על מנת להבטיח קבלת תשלום עבור דמי הבראה כבר מהשנה הראשונה (תשלום דמי הבראה מגיע רק לעובד אשר השלים שנת ההעסקה) ניתן לבקש מהמעביד לשלם את דמי ההבראה המגיעים לעובד החל מהחודש הראשון להעסקה על ידי פיצול תשלום דמי ההבראה ל-12 חודשים. במסגרת תשלום חופשה שנתית ניתן לבקש מהמעביד לציין כי העובד זכאי לצבור את ימי החופשה השנתית במהלך שנות העסקתו. כמו כן ואם העובד מקבל מהמעסיק ימי חופשה מעבר לקבוע בחוק חופשה שנתית, יש לציין בחוזה ההעסקה כי בסיום יחסי ההעסקה העובד יהא רשאי לפדות את מלוא ימי החופשה השנתית אשר נצברו לזכות העובד לרבות ימי החופשה השנתית אשר ניתנו ביתר.
זכויות / תנאים סוציאליים - ביטוח מנהלים: בדקו בקפדנות את תנאי הביטוח. יש להתעמק בנושא ובמידת הצורך לשוחח עם סוכן הביטוח לא להתבייש לשאול שאלות!
פנסיה: ודאו שמופרשים משכרכם האחוזים העדכניים, לפחות, העומדים כיום על 12.5% משכר העובד, מתוך זה 4.16% הפרשות המעביד, 4.16% הפרשות העובד ועוד 4.18% הפרשות המעביד לפיצויים (ושוב, פגישה עם יועץ פנסיוני כדאית). קרן השתלמות: יש להתמקח עם המעסיק ולבקש קרן השתלמות.
תניית אי תחרות / סעיף הגבלת העיסוק - תניית אי תחרות או סעיף הגבלת העיסוק כפי שסעיף זה נקרא לפעמים הוא סעיף המגביל את יכולתו של העובד לעבוד בחברות דומות / מתחרות או בתפקידים ספציפיים למשך פרק זמן קצוב לאחר סיום עבודתו אצל המעביד. הבעיה המרכזית בסעיף מסוג זה היא שבשוק קטן כמו שלנו איפה יעבוד מנהל תחום בהייטק אם לא אצל המתחרה בשוק ההייטק? ומה תוכל מהנדסת ביוטכנולוגיה העובדת בתעשיית הפארמה לעשות אם לא לעסוק בתחומה? לכן יש לבדוק היטב את סעיפי האי תחרות, ולא לחשוש לדרוש לבטל גם במחיר של אי קבלת העבודה, בכול זאת צריך גם לחשוב על השנים הבאות...
בפעם הבאה, לפני שחותמים על חוזה עבודה ניתן להעביר שאלות
ל-rafaelh@walla.co.il.
*אין באמור לעיל משום תחליף לייעוץ משפטי.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש