פורים

מאת: רותם ג'קסון ● 7/3/2012 09:25 ● ערב ערב 2540
תעשיית התחפושות הקנויות הצליחה להפוך סדרי עולם. אם עד לא מזמן היו האמהות שולפות חוט ומחט ומכינות בעצמן תחפושות לחג, הרי שהיום, רובן יודעות לשלוף את הארנק כדי לקנות אותן בעצמן. ולמרות שאולי כבר לא תספיקו לעשות את זה בסטייל של פעם, אף פעם לא מאוחר לפרגן למי של רצה לקנות תחפושת אלא עושה את זה בעצמה. חוצמזה, תמיד יש שנה הבאה. תתחילו לחשוב על רעיונות
פורים

עבור השרידים האחרונים של האמהות מהדור שידע לתפור תחפושות, פורים לא היה פורים אם הן לא ישבו לתפור את אלו עד ארבע לפנות בוקר, לפחות, כדי להפתיע את הילדים בבוקר החג.
היום, זו כבר עובדה מוגמרת, יש הרבה יותר אמהות שקונות תחפושות מוכנות, על הדרך, כחלק מסיבוב הקניות של סוף השבוע, מאשר כאלו שיושבות, שוקדות ומכינות אותן בעצמן.
האמהות 'החדשות' יתרצו את הקנייה בסיבה הנדושה והזמינה של ימינו- חסכון בזמן. חלקן יודו שהן ממש לא יודעות לתפור, והשאר יערכו סקר קצרצר שמסקנותיו העיקריות יהיו שהקנייה היא גם חסכון בכסף וגם חסכון בזמן. לטענתן, אם צריך להיעזר לצורך העניין בתופרת וגם לקנות בדים ואביזרים, זה עלול אף לצאת יותר יקר מרכישתה של תחפושת מוכנה. בתוך כל הקלחת הממוחשבת הזו, נראה ששכחנו את החלק הכי חשוב של החג- היצירתיות, התעוזה, הדמיון, ובעיקר הפנטזיות, שיכולות להתממש רק פעם בשנה.
נראה שגם שכחנו איך אנחנו בעצמנו היינו מתרגשים בפורים, כשהיינו ילדים, איך חיכינו להתחפש, איך רצינו להרגיש פעם אחת איך זה להיות מישהו אחר ומשהו אחר.
מקורות פסיכולוגיים טוענים שההתחפשות היא הזדמנות לתנופה של הדמיון, ליציאה מהשגרה ולפיתוח של יצירתיות וגמישות מחשבתית. כמו גם שתהליך הבחירה של הילד ברעיון לתחפושת, מאפשר לו חוויה של הגשמת חלום ומעודד אותו לפתח את הרעיונות שלו עצמו.

בואו נפנטז יחד


"אפשר לכוון את הילד למשהו שהוא אוהב ומתחבר אליו", מסבירה מיכל שדה אמא משקיענית לשני בנים (8,5) אשר תופרת תחפושות במו ידיה, מדי שנה. "אפשר ללכת על תחביבים/ בדיחות/ שטוזים או פתגמים. אפשר להתחפש בזוג או כמשפחה (לפעמים זה פותר הרבה בעיות של תחרות בתוך המשפחה). אפשר להשתמש בדמויות מספרים או סרטים/ חלומות/ אירועים שהשתתפת בהם. זה לא חייב להיות תמיד תחפושת של דמות, אפשר לחשוב להתחפש למשל ל'יום שלג'. השם של הילד לדוגמא, יכול גם הוא להיות רעיון נהדר לתחפושת מקורית. הכי חשוב לא להיתקע על הפחד מלתפור. כדי לממש רעיון מקורי, תמיד אפשר להיעזר בתופרת. הרבה יותר נחמד לעשות תחפושות גם אם הן פשוטות, כשהדגש הוא שהילד ירגיש שהולכים עם הרעיון שלו. בוא נפנטז ביחד! זה חג הפנטוזים לא?"

מהן היתרונות והחסרונות בתחפושת עבודת יד?
"קודם כל יש בזה הזדמנות ליצירה לא מחייבת. זה לא חייב להיות מושלם. צריך להתמקד ברעיון ולא בביצוע. בעיני יש משהו מאוד אינטימי בינך ובין הילד, כשאת מכינה בשבילו תחפושת. בשבילך זו רק תחפושת, אבל בשבילו זו הגשמת משאלה. עובדה שתחפושות שעבדת עליהן ושהכינו לך במיוחד אתה זוכר כל החיים. להיות יום אחד מישהו אחר זו חוויה מעניינת, הרבה מעבר לצבעוניות. אם לוקחים את זה כהזדמנות להגשים ביחד חלום קטן, זו הופכת להיות חוויה מאוד מיוחדת למשפחה כולה. החיסרון היחידי הוא שצריכים להיות מוכנים להשקיע בזה זמן. מה שמרתיע אמהות רבות כמו גם הפחד שזה לא יצליח. הצעתי היא פשוט לקחת מקדמי בטחון ולקנות תחפושת ב-40 ₪, שיהיה למקרה שלא הצלחת. בכל מקרה זה טוב שיש בבית תחפושות כי הילדים נהנים מזה כל השנה".
ציפי סוויסה, אמא משקיענית לשלוש בנות גדולות (21,19,15) עדיין תופרת לבנותיה את התחפושות לפורים וגאה להודות שמעולם לא רכשה אפילו תחפושת אחת קנויה.
"גם היום כשהבנות גדולות, אני תופרת להן תחפושות, רק שהיום זה כבר הרבה יותר מסובך מפעם. היום הן רוצות להיות מושלמות וזה אתגר גדול יותר עבורי. מבחינתי כמה שהתחפושת מסובכת יותר כך אני נהנית יותר! חברים, קרובים ובני משפחה כבר יודעים שאפשר להזמין אצלי תחפושות לפורים והיו שנים שהכנתי למעלה מחמש עשרה תחפושות בחג אחד. היום, בזכות האינטרנט, הם אפילו לא צריכים לבוא אלי לאילת כדי להסביר לי מה הם רוצים. הם פשוט שולחים לי את התמונה באינטרנט ואני עושה.
פורים זה ללא ספק החג האהוב עליי מכל החגים. בנעורי למדתי עיצוב אופנה ותפירה, אבל מעולם לא עסקתי בזה, כך שפורים הוא 'חג התרפיה' שלי. על הדרך אני משתדלת להגשים את הפנטזיות של כל מי שאני מכינה עבורו תחפושת".

מה עם כמה טיפים לאמהות שלא ממש רגילות להשתמש בכלי תפירה?
מיכל: "אפשר להשתמש באביזרים להדגשת הדמות. למזלנו, יש היום את האינטרנט שמקל על המלאכה בצורה משמעותית. אפשר להדפיס את הדמות בהגדלה ולעשות מזה הדפסת תמונה על בגד/כל אביזר אחר מבד. לדוגמא אם רוצים להתחפש לג'רי, העכבר מטום וג'רי, אפשר להדפיס הרבה עכברי ג'רי ולהדביק אותם על הבגדים/ צעיף/ תרמיל. אפשר להמציא אביזרים נלווים שידגישו גם הם את הדמות, כמו קופסת גבינה ועליה התמונה של ג'רי.
אפשר גם לצייר על בגדים או להשתמש בבגדים של ההורים/ בסדינים/ בבקבוקי פלסטיק/ בקרטונים/ בספוגים/ בפרוות ועוד...
כמובן שלא צריך להתבייש להתייעץ והכי חשוב לאפשר לרעיון להוביל את התהליך".
ציפי: "אני תמיד מציעה לאמהות שלא יודעות לתפור לשדרג תחפושת קנויה. בעיני, בפורים, הילד צריך להיות ייחודי ומקורי ולא להגיע לכיתה ולמצוא עוד שלוש תחפושות כמו שלו. מבחינתי שלא תהיה אפילו עוד תחפושת אחת זהה. צריך לנסות לשנות תחפושת קיימת, להוסיף עלייה אביזרים או אפילו לשלב כמה תחפושות ביחד. יש היום מגוון ספרים ואתרי אינטרנט של תחפושות שאפילו לא מצריכות תפירה. צריך לתת לילד לחשוב מה הוא רוצה להיות, לחפש באינטרנט ולנסות לאלתר".

רגע לפני שרשמתי את עצמי לקורס תפירה מזורז כדי שאוכל להכין לילדיי תחפושות במו ידיי, החלטתי לעשות סיבוב בחנויות.
את האמת, קשה היה לעמוד בפני השפע הזמין של התחפושות ועוד יותר קשה היה לעמוד במחירים הנוחים.
כמובן, שתחפושות מוכנות לא חסר (זמן דווקא כן וגם רעיונות מקוריים, מסתבר). אבל השאלות האמיתיות שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו הן הרבה מעבר לזמן ושיקולים אגואיסטיים של דור הורים מפונק:
האם אנחנו בכלל מסוגלים לפרגן לפנטזיות שלנו או של הילדים שלנו?
האם אנחנו מאלה שמחליטים עבור הילדים שלנו למה להתחפש כדי לצאת ידי חובה ולגמור עם הפורים הזה כמה שיותר מהר?!
או שאולי אנחנו מעדיפים לגדל דור חדש של ילדי מסכים אמנם אבל גם כאלה שמסוגלים לפנטז בכוחות עצמם?! ולהוכיח להם שלא כל המשאלות תלויות כסף?!
אני אומרת, שאם נרצה נוכל לעשות גם אגדה!
יאללה לעבודה!

הצילו הילד מפחד


עבור הילדים הקטנים חג פורים עלול להיות מאיים משהו. אחרי הכל לא בכל יום הם נתקלים בכל כך הרבה פרצופים שונים סביבם. קבלו צרור עצות איך לעבור גם את החג הזה בשלום.
1. מאפרים את הילד? עשו את זה מול המראה, כדי שבכל שלב ושלב הוא יוכל לראות איך הוא נראה ולא ייבהל בסוף התהליך.
2. הילד זז, מתנגד ולא משתף פעולה עם אקט האיפור? מומלץ שתוותרו. אחרי הכל הילד אמור להגיע לגן שמח ולא כעוס ועצבני.
3. כמה ימים לפני פורים תתחילו להרגיל אותו לתחפושת. תופתעו אולי לגלות שלחפש ילד זו לא משימה כל כך פשוטה. אל תשכחו להראות לו איך הוא נראה במראה. הניחו לו להסתובב מחופש בבית, כדי שיתרגל לרעיון. אם זה לא הולך בפעם הראשונה, נסו בכל יום מחדש. אמרתי לכם לנסות לחפש אותו כמה ימים לפני החג?
4. תחפושות זה דבר נחמד מאוד ולאו דווקא בפורים. אגרו תחפושות ישנות וגם אל תהססו לרכוש בתחילת העונה או בסופה תחפושות זולות. ארגנו בבית ארגז תחפושות או מגרת תחפושות מיוחדת בה יוכל הילד לשחק כל השנה. תגלו שילדים אוהבים מאוד להתחפש במהלך השנה כולה, שזה משחק חביב ומעסיק במיוחד גם כשמגיעים חברים לביקור ולא פחות חשוב- בשנה הבאה לא יהיו לכם בעיות עם התחפושת. ילד שרגיל להתחפש ככה סתם כל השנה, לא יתרגש במיוחד מתחפושת בפורים.
5. ואם ניסיתם הכל והילד עדיין מסרב להתחפש? אל תקשו עליו, תזרמו, גם אם זה אומר שהילד שלכם יגיע לגן לא מחופש. מה כבר יקרה? בכל מקרה מומלץ להכין תחפושת למקרה חרום כזה בדיוק, תחפושת שתהייה מבוססת בעיקר על חולצה ומכנס צבעוניים, בלי התוספות הנלוות. בדרך כזו הילד ירגיש שלא הרבה סביבו משתנה והוא יסכים לצאת ככה מהבית. אז לא יהיה לו כובע וגם לא כפפות, אז מה?
6. יתכן מאוד וברגע שכף רגלכם תדרוך במסיבת פורים, הילד יראה את כל התחפושות סביבו, יכנס ללחץ ולפאניקה, יבכה וידרוש מיד לחזור הביתה. אל תתרגשו, זה טבעי. נסו לשכנע אותו בעדינות שהתחפושות דווקא חביבות אבל אל תלחצו. אם זה ממש לא הולך וותרו. תמיד יש שנה הבאה.
7. הקפידו לרכוש אך ורק תחפושות העומדות בכל התקנים הכי מחמירים, הרי לא תרצו שהחג השמח הזה יסתיים באסון. וודאו שיש לתחפושת תו תקן, בדקו שיש במסכה מספיק פתחי איוורור ושאין סיבה לדאגה. דאגו שבתחפושת לא יהיו חוטים ארוכים או שרוכים העלולים להסתבך ולגרום לחנק.
8. רוצים לצלם את הילד? אל תצפו שהוא יעמוד לכם כמו דוגמן ויחייך למצלמה. או שתצלמו צילומים ספונטניים או שתתנו קפיצה לסטודיו הקרוב לצילום, שם יודעים את כל שיטות הצילום שישאירו לכם את המזכרת הכי טובה, מקצועית ויפה לפורים.

לא סתם צבע - טיפים לאיפור בפורים


1. ברכישת מוצרי איפור לפורים וודאו כי יש להם תו תקן של משרד הבריאות ומכון התקנים. הימנעו ממוצרי איפור ישנים שיש בבית, אלו עלולים להיות פגי תוקף והם לא יעשו טוב לעור פניהם של הילדים. בכל מקרה, רגע לפני שאתם מורחים את הצבעים על פניהם של הילדים, עשו בדיקת רגישות על כף ידו של הילד. המתינו דקה ואם לא נוצרה כל תופעת אלרגיה, אתם מוזמנים לצאת לדרך.
2. רגע לפני שאתם מורחים צבע, מרחו על פני הילד שכבה דקה של קרם לחות. זה גם יקל עליכם להוריד אחר כך את האיפור וגם ישמור על עור פניו של הילד.
3. בכל מקרה שלא התארגנתם מראש בצבעי פורים מתאימים, באם יש לכם בבית צבעי מים, גם זה טוב. מרקם הצבע עדין יחסית ולא יעשה כל נזק לעור פניו של הילד. סיבה טובה אחרת היא שצבעי מים יורדים בקלות...
4. השתמשו לטובת האיפור בספוגיות או מכחולים ברמה טובה.
5. מומלץ לבחור מכחולים בעלי סיומת עגולה, שיהיו נוחים יותר לעבודה ובכל מקרה הקפידו ששערות המכחול יהיו צפופות ולא יתפזרו כי אז יקשה עליכם הדבר בצביעה מדויקת.
6. הלו, אנחנו בפורים, אל תהססו להשתמש בצבעוניות בולטת. כמה שיותר נועז, צבעוני וצעקני- יותר טוב.
7. הקפידו להחליף ספוגיות או מכחולים במעבר בין צבע לצבע כדי למנוע מריחות מיותרות.
8. הוסיפו לאיפור נצנצים וכוכבים. כל מה שיבליט את הצבע, יעשה לילד טוב יותר.
9. ואם אתם בכלל לא חזקים באיפור, שלא לדבר על ציור, ואין לכם מושג מאיפה מתחילים ומה עושים, פשוט היכנסו ל'גוגל', הקליקו- איפור לפורים ותגלו עולם שלם של רעיונות איפור מפורטים. שלב אחר שלב ילמדו אתכם כאן לאפשר מגוון פרצופים. לא צריך להיות מקצוענים.

וכמה טוב שנזכרתם


אם גם אתם מאלו שנזכרים ברגע האחרון שבכלל לא ארגנתם תחפושת, אל דאגה. הבשורה הטובה, היא שבחנויות תמיד נשארות תחפושות גם ביום או ביומיים שאחרי. ואולי אפילו תגלו שהמחיר שלהם ירד. הבשורה הטובה פחות היא שלא בטוח שתוכלו להתפנק ולהחליט למה תתחפשו. הסתפקו במה שתמצאו ותגידו תודה. אם מדובר בתחפושת עבורכם - ניחא, השתדלו שזה לא יקרה במקרה של הילד שלכם כי הוא לא יאהב את רעיון ההתפשרות. ממש לא.
ואם בכל זאת החלטתם לחפש בבית פתרונות, קחו בחשבון שבפורים הכל אפשרי. פתחו את ארונות הבגדים ותתחילו לשלב כיד הדמיון. זכרו - הכל הולך.
חג שמייח כבר איחלנו?

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש