חוק משפט

מאת: או-מד מדיקל ● 21/3/2012 08:51 ● ערב ערב 2542
עורך הדין, רפאל חזן
חוק משפט

מי מפחד מפשיטת רגל ?


לאחרונה, עקב המצב הכלכלי השורר בארץ, הולכים ומתרבים המקרים בהם פונים בעלי חוב להליך פשיטת רגל. מה זו בעצם פשיטת רגל? מה משמעותו המשפטית של הליך זה? ומדוע אנשים חוששים כל כך מהליך פשיטת רגל?

מהי למעשה פשיטת רגל? פשיטת רגל הינו מצב בו אדם נפרד מנכסיו וחדל מלשמש בעל הנכסים. על פי רוב, תכליתו של הליך פשיטת הרגל היא לטפל בנכסי החייב וכך לשלם את חובותיו. המגיע לכדי פשיטת רגל, אין לו נכסים (ישנם מקרים בהם מגיעים לכדי פשיטת רגל עם נכסים) ולכן אין לו ממה להיפרד, אלא עושה זאת על מנת לקבל הגנה של עיכוב הליכים משפטיים המתנהלים נגדו ובשלב סופי ובהתקיים תנאים מסוימים, אף רשאי לקבל הפטר.
מי יכול להיות פושט רגל? בניגוד לדעות הרווחות בציבור בנוגע לפשיטת רגל, המציאות קצת שונה. אחת הדעות הרווחות היא, כי חברה יכולה לפשוט רגל, כאשר למעשה חברה אינה פושטת
רגל, אלא נכנסת לפירוק. מיתוס נוסף הוא כי רק עסק יכול לפשוט רגל, אך אין כך הדבר. כל אדם שהינו בעל חוב, גם אם החוב נובע מערבויות וכיוצא בזה, יכול ליהנות מסעד של פשיטת רגל. החוק קובע תנאי בסיסי להיחשב כפושט רגל, והוא כי אותו חייב יהיה בעל זיקה מסוימת לישראל, וכן כי החוב הינו מעבר לסכום הקבוע בחוק.

כיצד מתבצע התהליך?
לאחר שמוגשת לכונס הנכסים הרשמי (הכונ"ר) בקשה מפורטת לגבי מצבו הכלכלי של החייב, מועברת הבקשה לבית המשפט המחוזי למתן צו כינוס. בתחילת ההליך, יינתן צו לכינוס כל נכסי החייב וימונה מנהל מיוחד אשר תפקידו לכנס את נכסי החייב, לממשם ולפעול לגביית חובות המגיעים לחייב. בית המשפט המחוזי יקבע סכום חודשי קבוע אותו יידרש החייב לשלם מדי חודש ע"פ יכולתו. בשלב זה, לא יוכל החייב לצאת את ישראל ויוטלו עליו הגבלות שונות לרבות בדבר הוצאת שיקים וכרטיסי אשראי. החייב יוכל להציע הסדר נושים, על פיו יציע לשלם חלק מחובותיו. חלק זה יפרע מהכספים שנצברו בקופת הכינוס וסכום נוסף אותו יגייס החייב באופן אישי. בהנחה כי ההסדר יאושר על ידי הנושים (ברוב הקבוע בפקודת פשיטת הרגל), יקבל החייב הפטר מחובותיו ויוכל לפתוח דף חדש בחייו. אולם במידה וההסדר המוצע ע"י החייב לא יאושר ע"י הנושים, יצטרך החייב להמשיך בהליך פשיטת הרגל. טרם הדיון בבקשת החייב להכרזתו כפושט רגל, מגיש הכונ"ר חוות דעתו לבית המשפט, שבמסגרתה מביע הוא את עמדתו לבקשת החייב להכרזתו כפושט רגל. במעמד הדיון בבקשת החייב רשאי בית המשפט להכריז על החייב כפושט רגל או לדחות את הבקשה לפשיטת רגל, ככל שסבור הוא כי אין להכריז על החייב, כפושט רגל מסיבה כזו או אחרת (דחיית בקשה לפשיטת רגל נעשית בעיקר מטעמים של ניצול לרעה של הליך פשיטת רגל, או חוסר תום לב ביצירת החובות). לאחר הכרזת החייב כפושט רגל, ניתן להפטירו לאלתר מחובותיו. ככל שלא הופטר החייב לאלתר מחובותיו, רשאי הוא להגיש בקשה להפטר לאחר מכן.
זהו ההליך, על קצה המזלג. חשוב לזכור כי מדובר בהליך שתוצאותיו דרמטיות לאורח חייו של החייב ובני משפחתו. מומלץ ביותר, כי חייב השוקל לפנות להליך פשיטת רגל, ייוועץ תחילה בעו"ד וכן ילווה, לאורכו של התהליך, בעו"ד בקיא ובעל ניסיון בתחום.

קוראים המעוניינים לשאול את עורכי הדין מוזמנים לשלוח שאלותיהם לכתובת:rafaelh@walla.co.il מתוכן תבחר שאלה עליה יינתן מענה בשבוע הבא.

הכתוב דלעיל אינו בא להחליף יעוץ משפטי! חשוב לזכור כי על כל מקרה להיבחן לגופו.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש