קחו נשימה ארוכה

מאת: רותם ג'קסון ● 28/3/2012 09:09 ● ערב ערב 2543
האובך הכבד לצד סופות החול והאבק שפוקדים את אילת חדשות לבקרים גורמים לעליה חדה במספר הפונים לבית החולים עם בעיות נשימה. מדוע זה קורה לנו? איך ניתן להימנע? למה לא כדאי להתאמן בימים אלה ולמי מהאוכלוסייה הכי חשוב להיזהר?. כל ההנחיות להתמודדות במצבי אובך!
קחו נשימה ארוכה

החום הכבד והאובך שפקדו את אילת ביום חמישי שעבר גרמו ללא מעט תושבים, להגיע אל חדר המיון בבית החולים 'יוספטל' בעיר כשהם סובלים מבעיות נשימה.
עכשיו זה כבר מוכח! האובך הכבד, סופות החול ומזג אוויר שרבי מסוכנים לבריאות, נקודה. כמדי שנה, בזמן מתקפת אוויר טבעית בדמות סופות חול, אבק ואובך, עולה מספר הפונים למוקדי מד"א ואחוז המתאשפזים בבתי חולים בשל בעיות נשימה והחמרה של בעיות לב. כאשר בין הנפגעים העיקריים נמצאים חולי אסתמה, חולי לב, תינוקות וקשישים.
רונית, אמא לשניים, חשבה כי המקום האידיאלי עבור ילדיה בחום ובאובך הכבדים ששררו ביום חמישי בעיר היה הים. היא ארזה את הקטנטנים והם בילו בינות לגלים עד לשעות הערב. אלא שבשעת לילה מאוחרת כשרונית עברה בחדרו של בנה הפעוט, היא גילתה לחרדתה כי התינוק בן הארבעה חודים בקושי נושם, "הוא חרחר בצורה מבהילה ובקושי נשם", היא מתארת את מצבו של בנה שגרם לה לרוץ איתו חיש מהר לבית החולים. בבית החולים טופל הפעוט בשורה של אינהלציות ותרופות שונות להקלת הנשימה. למזלה של רונית הפרשה הסתיימה בטוב, היום היא יודעת בוודאות כי בפעם הבאה שאובך ישרור בעיר היא לא תצא עם ילדיה מפתח הבית.
אז מה קורה שם בדיוק שמערכות הגוף שלנו מגיבות ברגישות כזו כשמזג האוויר מחליט להשתולל?
מזג אוויר זה הוא תוצר של חלקיקי עפר, חול ואבק בצפיפות גבוהה הנישאים ברוח ומביאים עימם מעין סופות אבק וחול העלולות להישאר באוויר זמן רב עד לשטיפתן בגשם חזק. מכיוון שכאן באילת אין לנו סיכוי לשבור את השרב עם מפלי מים חזקים הניגרים מהשמיים אנו נאלצים לחכות להגעתה של רוח חזקה שתעיף עבורנו את הסופה המאובקת הרחק מכאן.

הצילו, חמצן


מסתבר שכאשר הריכוזים העצומים של החלקיקים באוויר היוצרים את זיהום האוויר המדובר חודרים למערכת הנשימה שלנו מתחיל הבלגן!
זיהום האוויר פוגע בשתי מערכות עיקריות- מערכת הנשימה ומערכת הלב.
האוויר אשר רווי באותם חלקיקי אבק וחול מגרה את קנה הנשימה והריאות וגורם להפרשת כיח בשל התגובה האלרגית אותה יוצר הגוף עם פלישת החלקיקים הזרים.
כמו בכל תגובה אלרגית, גם כאן, מתחילים הנוגדנים לעורר את תהליך האלרגיה שבו לא רק הכיח מופרש ממערכת הנשימה, אלא כלי הדם המתרחבים במקומות שונים גורמים לצריבה בעיניים, גירוי של הלוע, שיעול והיצרות של נאדיות האוויר בריאה הגורמים לצפצופים ולהתקף אסתמה.
בחלק מהמקרים עלולים החלקיקים שבאוויר גם לעורר זיהומים במערכת הנשימה כאשר נגיפים או חיידקים מתיישבים על הכיח המופרש, ויוצרים תהליך דלקתי נוסף.
קוצר הנשימה הזה מכביד גם על פעילות הלב. אצל חולי לב, הסובלים מהצרויות בכלי הדם, המחסור בחמצן דורש מהלב להגביר את קצב הפעימות ומצב זה עלול להגביר את הסיכון להתקפי לב ואף לשבץ מוחי.

איך נמנעים


על פי הנחיות משרד הבריאות כל האוכלוסיות הרגישות לאותו אבק וחול שעלול לחדור לקנה הנשימה והריאות ולגרום לקשיי נשימה קשים, ביניהם, חולי ריאות, חולי לב, קשישים, תינוקות, ילדים ונשים בהריון, עדיף שלא לשהות זמן ארוך מחוץ לבית.
כמו כן יש להקפיד על חלונות סגורים בבית, במשרד וברכב, כמובן תחת המזגן.
לספורטאים הנמצאים באותה דרגת סיכון ורגישות מומלץ לדלג על האימון בתנאים קיצוניים כגון אלה ולזכור כי כושרכם לא יפגע מוויתור על אימון אחד או שניים.

איך מטפלים
טיפול רפואי
אלה שחשים יותר צפצופים ומטופלים דרך קבע בתרופות נגד בעיות נשימה צריכים להגביר את הטיפול באינהלציות ובסטרואידים בימים אלה על פי הנחיות הרופא כמובן.
חדר מלח
המלח מחטא את האוויר ומאפשר לשוהה לנשום אוויר סטרילי נקי מזיהומים ומאלרגנים שונים. כך מתאפשרת רגיעה מוחלטת למערכת הנשימה, שהתרגלה להפעיל נוגדנים ומיני חיסונים ולהתעייף בשל כך. סביבה מלחית כגון חדר מלח ידועה כמונעת התפתחות של דלקות בסימפונות וכמשפיעה על ניקוי רירית הסמפונות וניקוזה. כמו כן היא מקלה במצבים אלרגיים, ויוצרת תחושה חיובית באמצעות העשרת האוויר ביונים שליליים בדומה לאוויר הנמצא בקרבת מפלי מים.
לאחר שהייה בחדר מלח יכול הגוף להתייחס אל הליחה כאל גוף זר ולהיפטר ממנה בשיעולים וכחכוחים.
טיפול טבעי
אחת הדרכים הטבעיות והיעילות ביותר לטיפול במחלות נשימה היא "הומאופתיה קלאסית" המשמשת כרפואה מונעת ומטפלת בו זמנית. בדרך הריפוי ההומאופתי מקבל החולה רמדי(תרופה הומאופתית) המתאימה רק לו. רמדי זו אשר מחזקת את מערכת החיסון הספציפית שלו מצליחה לעזור לו להתגבר על הגורמים החיצוניים המעוררים את בעיית הנשימה, להוריד את עצמת ההתקפים באם קרו ובמידת הצורך אף לטפל בזמן ההתקף.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש