חוק משפט

מאת: או-מד מדיקל ● 2/5/2012 09:03 ● ערב ערב 2548
עורך הדין, רפאל חזן
חוק משפט

כיצד עורכים צוואה?


השקעת מחשבה בעניין עריכת צוואה אינה עניין נעים, יתרה מכך, בקרב לקוחות שונים, היא גם יצרה עימותים ואפילו סכסוכים קשים, אולם צוואה היא חיונית וחשובה, היא מצווה באופן חוקי מה יעשה ברכושו של אדם לאחר פטירתו. יכול להיות שנבצר מהמנוח לחלק את רכושו בטרם נפטר, אולם עדיין אין זה אומר כי רכוש שלא חולק על ידו מראש לא אמור להתחלק באופן חוקי כלשהו. עריכת צוואה מראש פותרת סכסוכים עתידיים ומגשימה את רצונו של המנוח. עו"ד רפאל חזן מביא לכם את הדרכים כיצד לערוך צוואה.
כיצד עורכים צוואה? על פי חוק, קיימות ארבע דרכים אפשריות לעריכת צוואה:
א. עריכת צוואה הנכתבת בכתב יד: צוואה מסוג זה יכולה להיכתב רק על ידי האדם המצווה ובכתב ידו האישי, בציון תאריך הכתיבה וחתימתו האישית. צוואה כזו לא מצריכה עירוב עורכי דין בתהליך, אך היא חייבת כאמור להיכתב בכתב ידו האישי של עורך הצוואה (ולא מודפסת על ידי מחשב), ורצוי מאוד שכותב הצוואה יהיה בקיא לעומק בחוקי הצוואה, כדי שהיא תהיה תקפה על פי צו בית משפט.
ב. עריכת צוואה בפני עדים: מדובר בצוואה הנערכת במעמד של שני עדים (אשר אינם כלולים בחלוקת הרכוש בצוואה). צוואה זו יכולה להיות מודפסת במחשב, אפשרי גם שאחד העדים יהיה עורך דין, שיפקח על חוקיות הצוואה ויוודא שהיא תהיה בעלת תוקף משפטי.
ג. עריכת צוואה בפני הרשויות: צוואה שתוגש לגורם רשמי, כמו למשל שופט, רשם בבית דין או נוטריון או רשם הירושות ששם ניתן להפקיד את הצוואה, ובה מצהיר המצווה את פרטי הצוואה או מגיש אותם בכתב. צוואה מסוג זה לא מצריכה את חתימתו של המצווה, אך עריכתה על ידי הרשויות תהיה כרוכה בתשלום.
ד. עריכת צוואה בעל פה: צוואה שנאמרת על ידי המצווה בנוכחות שני עדים, מבלי שהוא יצטרך לכתוב מסמך רשמי ולחתום עליו. צוואות בעל פה מתקבלות על פי חוק רק כאשר הן צוואות של אנשים שעומדים בפני מוות, של אנשים מוגבלים, גוססים או לדוגמה על ידי חיילים בקרב. במקרים של צוואת בעל פה, העדים יצטרכו לכתוב את פרטי הצוואה, לחתום עליה, והם יוכלו, במידה והמצווה מצהיר זאת, ליהנות מהצוואה.

מי יוכל לערוך צוואה?


על פי חוק, כל אדם בגיר יוכל לחתום על צוואה. החוק הישראלי כולל מספר מקרים יוצאי דופן, בהם אנשים הלוקים במחלות נפש, הלוקים בשכלם, אנשים שכושר השיפוט שלהם נפגע או קטינים מתחת גיל 18, שעליהם אסורה כתיבת צוואה. זאת כדי להימנע ממקרים בהם גורם עוין מכריח אדם שיכולת השיפוט שלו מוטלת בספק לכתוב צוואה לא הוגנת ואף פוגענית.

קוראים הרוצים לשאול את עורכי הדין מוזמנים לשלוח שאלות לכתובת: rafaelh@walla.co.il ומתוכן תבחר שאלה עליה ינתן מענה בשבוע הבא.

הכתוב דלעיל אינו בא להחליף יעוץ משפטי! יש לזכור כי כל מקרה צריך להיבחן לגופו.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש