הפורום לשיוויון

מאת: או-מד מדיקל ● 14/6/2012 18:37 ● ערב ערב 2554
אורלי פיסטול נציגת הפורום באילת
הפורום לשיוויון

על מה ולמה - חוק טל?


היום ננסה להבין על מה כל המדינה מדברת בהקשר לחוק טל. ב - 23 ליולי 2002 עבר בכנסת "חוק טל" ברוב של 51קולות בעד, מול 41 קולות נגד.
הצעת החוק מאפשרת דחיית גיוס לבחורי הישיבות בכפוף לתנאים המפורטים בה. בגיל 22 יקבל בחור ישיבה שנת הכרעה בה יוכל לבחור האם להמשיך ללמוד או לצאת לעבוד. מי שיבחר לעבוד יוכל לבחור בין שירות צבאי מקוצר של שנה וארבעה חודשים ומילואים לפי צורכי הצבא ,לבין שירות אזרחי של שנה, ללא שכר עם אפשרות עבודה נוספת. בנוסף מדבר החוק על הרחבת מסגרות לשירות בצבא כמו הנח"ל החרדי. הנהגת הישיבות התבקשה לשתף פעולה.
הויכוח סביב גיוסם של בני ישיבות נמשך למעשה מאז קום המדינה.
באוקטובר1948 אומר ראש הממשלה דאז דוד בן גוריון בוועדת הביטחון של מועצת המדינה כי "יש 400 בחורי ישיבה, שהם כולם בגיל צעיר ושאם הם יחויבו בגיוס יהיה צריך לסגור את בתי הישיבות."
בשנת 1949 אותו בן גוריון מקבל את ההחלטה הראשונית להעניק דחיית גיוס לבחורי הישיבות באופן מסודר.
בינואר 1951 בן גוריון נותן ביטוי כתוב למדיניותו במכתב למשרד הביטחון ולרמטכ"ל": על יסוד סעיף 12 בחוק שירות ביטחון שחררתי בחורי הישיבה משירות סדיר..."
ב - 1954: שר הביטחון דאז, פנחס לבון.
מורה על גיוסם של כל תלמידי הישיבות אשר גיוסם נדחה כבר בארבע שנים או יותר. בעקבות מחאת החרדים הורה ראש הממשלה דאז, משה שרת, לבטל את ההוראה. בשנת 1958 מנכ"ל משרד הביטחון דאז, שמעון פרס, מגיע עם ראשי הישיבות לסיכום המסדיר את נושא דחיית השירות. בשנת 1968 לבקשת שר הביטחון דאז, משה דיין, מוקמת ועדת שרים לבחינת הנושא .הוועדה החליטה כי הסדר הדחייה יימשך במתכונת דומה ונקבעה מכסה של 800 תלמידים לשנה.
שנת 1975- הוסרו המגבלות למספר הישיבות שתלמידיהם יכולים לזכות בדחיית שירות על סמך הסדר - תורתו אומנתו.
שנת 1977: החרדים מצטרפים לקואליציה וההסכמים הקואליציוניים עם ממשלת בגין מגדילים את היקף המצטרפים להסדר תורתו אומנותו.
דצמבר 98: בג"ץ קובע כי ההסדר של דחיית גיוס לבחורי הישיבות אינו חוקי וכי על הכנסת לחוקק חוק בעניין.
באוגוסט 99 מונתה ועדת טל. הוועדה לגיבוש ההסדר הראוי בנושא גיוס בחורי ישיבות לצה"ל. לראשותה ממונה השופט בדימוס צבי טל על ידי ראש הממשלה דאז ושר הביטחון אהוד ברק.
מ-400 אברכים בשנת 48 ל-30,414 בשנת 1999. ואילו בשנת 2005 נמצאו 41 ,450 ובשנת 2010 היו 62,700 בני אדם שגיוסם נדחה מתוקף הסדר תורתו אומנותו. כדי להיכלל בהסדר זה על המבקש להיכלל בהסדר, להקדיש את כל זמנו ללימוד ולא לעסוק בעבודה שמקובל לתת בגינה תמורה. על רקע גידול מואץ זה במגזר החרדי, הוקמה ועדת טל.
אפריל 2000: ועדת טל מפרסמת דו"ח מפורט ובכללו ניסוח הצעת החוק שהסעיף המרכזי בו הוא סעיף "שנת הכרעה", סעיף האמור בעיקר לאפשר לחרדים להשתלב במעגל העבודה.
23 ביולי 2002: הכנסת מצביעה על אישורו הסופי של חוק טל.
עד עכשיו הכל היה עובדות מההיסטוריה של מדינת ישראל.
הנושא מאד רגיש וראיתי כבר אנשים מאד מכובדים שאיבדו צלם אנוש בתגובותיהם. בתחילת המאבק שלי שנאתי חרדים. לא רציתי אפילו לשמע אותם. היום, התחלתי להעריך אותם. להקשיב להם ולהבין אותם. הם סובלים בדיוק כמונו מהמצב. הצעירים החרדים בשטח רוצים שינוי! אנא, תכתבו לי והצביעו כדי שנוכל להשפיע למדינה יותר מתוקנת ושוויונית.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש