אביב לנצח

מאת: אסטר שטרית ● 4/7/2012 22:10 ● ערב ערב 2557
שלל דיסקים ותקליטים, כתבות ושידורים על אביב גפן הם רק חלק קטן מאוסף הארכיון של האילתית ריקי קנדל (23). אחרי שניהלה את מועצת הנוער העירונית, הפכה למנהלת דף המעריצים הרשמי של גפן – היא הכירה אותו באופן אישי ותתפלאו, אפילו את המשפחה שלו. ראיון בלעדי עם גרופית מספר אחת.
אביב לנצח

מי מאיתנו לא העריץ כוכב טלוויזיה , זמר, שחקן או אמן כלשהו? לאגור פוסטרים שלו על הקירות בתקופת גיל ההתבגרות, לצרוח את שמו בקולי קולות, להתבגר ולזכור אותו כזיכרון נעים במשך כל החיים. אלא שאצל האילתית, ריקי קנדל (23), סטודנטית לפסיכולוגיה לחינוך מיוחד, ההערצה באה ממקום אחר והפכה להיות כחלק בלתי נפרד משגרת חייה. רקע מסך הפלאפון שלה ומסך המחשב שלה הוא תמונה משותפת שלה עם הזמר והיוצר המוכשר, אביב גפן, מההופעה האחרונה שהייתה בה ומיד מבינים כי מדובר בגרופית אמיתית. בתקופת הנעורים היא נהגה לתלות פוסטרים על הדלת, על הקיר, על הקלסרים ולמעשה, בכל מקום שרק התאפשר, ובנוסף, אגרה אוספים של כתבות מכל השנים והפכה למנהלת אתר הארכיון הרשמי של גפן. "היום סרקתי את הכל למחשב וגיביתי בכונן חיצוני כי זה שוקל הרבה ואני פוחדת לאבד את כל החומרים", היא מספרת. "כל מודעה באינטרנט וכל סיקור כל בלוג אני שומרת. אני 24 שעות במעקב, בודקת בפלאפון ובמחשב, וכל דבר טוב אני מורידה מיד לכונן. יש לי כתבות ושידורים ישנים שצולמו עוד לפני שנולדתי".

תמונת כתבה
עם אמא של אביב


הערצה בגוף אחר


אם תכנסו לחדר של קנדל לא תוכלו לפספס לרגע את אהבתה לגפן. יש לה את כל הדיסקים והתקליטים שלו, מחשב מפוצץ בסרטי וידיאו ממופעים ושידורים על אביב , אפילו מהתקופה שבה טרם נולדה, חולצות, נרות, שרשראות, דיסקים נדירים שנגנזו עם השנים, מודעות של הופעות ישנות וחדשות, ארכיון גדול וניכר בבית, ואף את הפטור הרפואי של אביב מצה"ל וההזמנה לחתונה הראשונה שלו עם אילנה. היא מגיעה לכל הופעותיו כאשר במהלך הופעה היא מצלמת במצלמה אחת תמונות סטילס רצות, במצלמת הפלאפון וידיאו שעולה מיד לאתר הרשמי בפייסבוק ואף מצלמת וידיאו כדי במהלך כל ההופעה. "אין מצב שאני מפספת משהו בהופעה של אביבי", היא מדגישה. "אני חייבת ללכת לכל הופעה, לא משנה איפה היא, בערבי עובדים, התרמות, ערב סטודנטים – אני שם. זה הפך לנסיעה קבועה שחייבת להתקיים. אמנם לרוב זאת אותה הופעה, אותם שירים, אך ההתנהלות היא קצת שונה ובכל הופעה מגלים ניצוץ אחר. להיות שם זה להרגיש בחופש מכל מה שאתה עושה, אפילו בחופש מעצמך".

גם אם ההופעה מתקיימת על חשבון דברים אחרים?
"תמיד מוצאת דרך לסדר את זה, כולם מסביבי כבר יודעים שאם אביב מופיע – אני שם. אפילו במקרה של מבחן באוניברסיטה ביקשתי שיזיזו לי את השעה, לקחתי חופש מהעבודה ונסעתי להופעה. חלק מהאנשים במשפחה שלי אומרים לי 'למה את צריכה את זה?', 'למה להיות שם כל הופעה?'. חלק לא מבינים בכלל מה אני אוהבת באביב עם קול הצפרדע כפי שנהוג לכנות אותו, אבל הרוב מפרגנים וגם אוהבים את המוסיקה שלו".

מה הדבר הכי משוגע שעשית כדי להגיע להופעה שלו?
"זה קרה במופע זריחה במצדה אוקטובר 2011 , אביב הופיע יחד עם יהונתן גפן וקיבלתי כרטיס לשורה הראשונה. רק באחד בלילה החלטתי שאני נוסעת לבדי. הנעתי ויצאתי לכיוון ים המלח, נסעתי את הערבה לבד והגעתי בדיוק להופעה שהתחילה בשלוש וחצי בלילה. ההופעה נגמרה בשעה שש בבוקר ונסעתי חזרה לאילת, הגעתי בתשע ומיד הלכתי לעבודה. זה ללא ספק היה הדבר הכי מטורף שעשיתי".

ילדת אור הירח


האהבה האינסופית של קנדל ליצירותיו של גפן החלה בגיל מאוד מוקדם. אל ההופעה הראשונה
שראתה הגיעה כבר בגיל ארבע כאשר היא תופסת את השורה הראשונה, יחד עם אחיה הגדול ומאז התאהבה. "אחי עבד בחנות דיסקים בזמנו וכל הדיסקים עברו אליי", היא משחזרת. "שמעתי את אביב בכל מקום, ברדיו ובטלוויזיה. כשראיתי לראשונה את ההופעה הרועשת שלו בארד הכרתי והבנתי מי זה באמת אביב".

מה גורם לילדה בת ארבע לאהוב רעש ורוק?
"אביב", היא צוחקת ומוסיפה, "יש אמנים שהם סוג אחר, הוא יוצר בצורה שונה ואמיתית וזה גרם לי מאוד להתחבר ולרצות לבוא להופעות שלו. יש לי קלטת עד היום שאני קטנה, שורה ראשונה, מחפשת את המוסיקה הרועשת, כולי שמחה ובסך הכל הכרתי רק שלושה שירים, ביניהם 'אור הירח' שנחרט בי, כמו שנחרט בעוד הרבה אנשים. מאז החלטתי שאני לא מתנתקת.
די מצאתי את עצמי בשירים של אביב מהר מאוד. הייתי ילדה ללא חברות, אחת שקשה לה לסמוך על אנשים. אני מאוד סגורה ומעטים האנשים שאני סומכת עליהם. המוסיקה של אביב עבורי היא דרך להוציא הכול החוצה, את העצב ואת כל מה שאתה מרגיש . השירים של אביב זה המקום בשבילי. גם היותי גדולת מימדים גרם לי לריחוק מאנשים, תמיד חשבתי 'מה חושבים עליי?' וזה עבר בזכות השירים שלו.
בשיר 'שתיקה' של אביב הוא אומר שהשתיקה בנו היא הצעקה הכי גדולה. אני חושבת שכל ילד קצת סגור או מרוחק יקח את זה למקום אחר. יש הרבה פרשנויות למשפטים בשירים וזה כל מה שיפה במוסיקה שלו, כל אחד מצליח להתחבר מהמקום שלו".
עם השנים התחברה קנדל לרונן קולר, בין המעריצים הראשונים של אביב, אליו הגיעה דרך אתר 'אביב גפן- הארכיון הרשמי' כאשר העלתה לרשת אלבומים שלמים של תמונות וכתבות נדירות שאספה במהלך השנים, וכיום, היא מנהלת יחד איתו את האתר שעומד על 15,600 משתתפים. "הכרתי הרבה חבר'ה שמעריצים אותו לא פחות ממני", היא מספרת. "קרוב לשש שנים אני עובדת בשיתוף עם רונן ואנו מעניקים עדכונים שותפים לכולם דרך האתר. אני תמיד מעודכנת כיוון שאנו מקבלים את הידיעות הראשונות על הופעות שלו בסמסים ובמייל ומעלים אותם לאתר הארכיון הרשמי. בנוסף, פתחנו דף באתר 'פייסבוק' שהיה פעם פורום בתפוז, הנקרא 'אביב גפן שנות ה-90'. כל ילדי 'אור הירח', המעריצים של אביב מהרגע הראשון שפרץ החוצה, פעילים בדף זה. הם באים לכל ההופעות, ביניהם גם לא מעט אילתיים שעושים כל הזמן את הנסיעות מאילת לתל אביב רק כדי לראות הופעה".

המפגש המרגש


הופעה אחר הופעה וקנדל כבר הכירה את רוב שומרי הראש של גפן, את אנשי ההפקה ואת המעריצים הקבועים שמגיעים לכל הופעה. כיום היא מקבלת כרטיסים מההפקה בחינם לשורות הראשונות ואף מכירה את גפן ומשפחתו באופן אישי. במידה והיא צריכה עזרה בכרטיסים או בחניה היא מתקשרת אליו שיעזור לה ונענית בחיוב. "אם אין לי חנייה והשומר לא מכיר אותי אני מתקשרת לאביב שדואג מיד לשלוח מישהו שיעזור לנו להיכנס כמה שיותר קרוב עם הרכב, הוא מאוד תומך. אפילו אנשי 'זאפה' (מועדון הופעות) כבר מכירים אותי. את דילן (5), הבן של אביב, הכרתי כיוון שהוא מגיע לרוב ההופעות ויושב מאחורי הקלעים. לפעמים אין מי שיהיה איתו שם והוא יושב ליד קבוצת המעריצים הקבועים ואנחנו שומרים עליו קצת ומעבירים לו את הזמן כדי שלא יקפצו עליו שאר המעריצים".

על אף שקנדל בקשרים מצוינים עם ההפקה ואביב ומעודכנת בכל, היא לעולם לא תשכח את הפעם הראשונה בה חוותה את המפגש המרגש עם האדם אותו היא כל כך מעריצה, מעריכה ואוהבת.
"הפעם הראשונה שדיברתי עם אביב הייתה בהופעה אינטימית שלו באילת, שבמקרה נערכה ביום ההולדת שלי וזאת בהחלט הייתה המתנה הכי יפה שיכלתי לקבל", היא משחזרת.
"סך הכול רצינו תמונה נחמדה והשומר ראש החמוד שלו עזר לנו להיכנס מאחורי הקלעים להצטלם איתו. אביב היה מאוד נחמד וישב לדבר איתנו קצת. אמרתי לו שאני כאן כדי לראות אותו וסוף סוף ההופעה קרובה לבית שלי.
אמרו לו שאני מנהלת פורומים באתרי האינטרנט ומגיעה כמעט לכל הופעה והוא אמר שהוא יודע, זה מאוד ריגש אותי. התחלתי לשאול אותו על כמה שירים שהוא כתב כי יש בהם דברים נסתרים שלא באמת מובנים ותמיד רציתי לדעת מה הם אומרים. התרגשתי מאוד, הייתי באופוריה מסוימת. אביב בא לקראת הקהל, נותן לכולם להגיע עד אליו, להצטלם, לדבר. הוא מאוד מקורב
ואנושי, מבין את החיבור אליו".

לתת מענה לנשמה


במרוצת השנים, תפקדה קנדל כסגן יו"ר מועצת נוער עירונית וכיו"ר במועצת התלמידים בתיכון 'גולדווטר', התנדבה במרכז 'בראשית' במשך שלוש שנים, תפקדה בצה"ל כמש"קית קישור וגיוס ונרתמה לכל פעילות חברתית שיכלה. "זה בא מהרצון להיות קרובה לבני הנוער", היא מסבירה. "חיבור לנוער זה לדעת שיש אנשים שזקוקים לך. יש המון אנשים במצוקה שלא אומרים שום דבר אז אם ניתן לתת להם מענה ולהקשיב, זה מבורך".
ההופעה האחרונה בה צפתה קנדל נערכה באמפי שוני בבנימינה, בה הופיעו אביב גפן ואביתר בנאי. "נכנסו והופתעתי לגלות כי יש המון אנשים מבוגרים ולא בני נוער", היא מספרת. "כשהם סיימו את ההופעה הלכנו לכיוון חדרי ההלבשה והדבר הראשון שאמרתי להם זה שרוב הקהל מבוגר.
החיבור בין שני היוצרים הללו יצר חיבור משמיים שהתחבר לכל כך הרבה אנשים לנשמה. אני כבר מצפה להופעה הבאה שאהיה בה, ב-19/07 בקיסריה".

שאיפות לעתיד?
"אני אשמח להיות מורה בעתיד היות ואני מאמינה שיש דרכים אחרות לעזור לנוער ולא בשיטת - שב ולמד. הייתי רוצה לעבוד עם נוער שנמצא בסיכון ובבדידות שלא מובנת ולא מוסברת לאנשים אחרים.
אני חושבת שאם אהיה מורה, חלק מה'אביביות' שבי תצא החוצה, אל התלמידים. אלמד אותם דרך השירים שלו, אנתח דברים שאמר ודברים חדשים שבטח עוד ייקרו, וכמובן בהחלט יהיה דור המשך לאביב אצלי בבית. הילד או הילדה הראשון שלי יקרא אביב על שמו של אביב גפן,כבר חתמתי את גורלו של הילד".

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש