26 שנות ג'אז

מאת: סימונה סולומון שאואט ● 25/7/2012 10:19 ● ערב ערב 2560
הפסטיבל שהפך לאייקון בנוף התרבותי הצחיח באילת, חוזר עם מנהלים אמנותיים חדשים וממשיך את הקו המסורתי שלו בארבעה ימי פסטיבל תוססים ומלאי מוסיקה משובחת עם מופעים של אמני ג'אז מכל העולם לצד אמנים ישראלים מובילים. 30 ביולי – 2 באוגוסט בנמל אילת
26 שנות ג'אז

פסטיבל ג'אז בים האדום יתקיים זו השנה ה-26, לראשונה בניהול אמנותי משותף של איש הרדיו דובי לנץ והמוסיקאי אלי דג'יברי. לנץ בן 64, שדרן רדיו, עורך, מגיש, כותב ומומחה בינלאומי למוזיקת עולם. במשך 15 שנה, שימש ראש מחלקת המוזיקה של תחנת הרדיו הצבאית גלי צה"ל, וזה שלושה עשורים שהוא עורך ומגיש את התוכנית 'הכל זורם' המוקדשת למוזיקת עולם ולג'אז.
לנץ היה מנהל אמנותי של פסטיבל 'שומעים עולם' בתל אביב, פסטיבל הג'אז של גבעתיים. הוא היה חבר הנהלת פורום פסטיבלי מוזיקת העולם באירופה ואף שימש כנשיא הארגון, חבר המדור למוזיקה של משרד התרבות ובעל תואר אביר מסדר האמנויות והספרות של ממשלת צרפת. לנץ משלב הבנה עמוקה במוזיקה מרחבי העולם עם ניהול, הוראה ויצירת קשרי תרבות. הוא מרצה ומלמד, כותב לעיתונות ולטלוויזיה וגם מדריך טיולי מוזיקה בדרום אמריקה, במערב אפריקה ובאיים הקאריביים.
אלי דג'יברי הוא סקסופוניסט ישראלי, רק בן 33 ומאחוריו קריירה בינלאומית מרשימה. אחרי שלוש שנים על מנדולינה, החל לנגן סקסופון בגיל עשר, ובגיל 18 עבר לארצות הברית. הוא פיתח קריירה עשירה, הופיע עם אגדות ג'אז כמו הרבי הנקוק, רון קרטר, בני גולסון, ג'ימי הית' וקלארק טרי. בשנת 2002, ייסד חמישייה עם קורט רוזנווינקל, אהרון גולדברג, בן סטריט וג'ף באלארד והצטרף כחבר לרביעייה של המתופף האגדי אל פוסטר. עם קריירה של יותר מ-17 שנה, דג'יברי הוא מוזיקאי ג'אז מוביל ומוכר עם קהל מעריצים ברחבי העולם. הוא משלב את הנגינה בהרכב שלו עם עבודה על חומרים מקוריים שהלחין ויצירת מוזיקה שנוגעת לקהל הג'אז המסורתי וגם לטווח רחב של מאזינים.
החיבור המיוחד בין שני המנהלים האמנותיים ישלב גם השנה סגנונות שונים והשפעות מגוונות בין ענקי סצנת הג'אז בעולם לבין מוסיקאים ויוצרים ישראלים.

תמונת כתבה


פסטיבל 'ג'אז בים האדום' הוא ללא ספק מסורת של ממש, אשר במסגרתו, ב-25 שנות קיומו, זכה הקהל הישראלי ליהנות ממופעים של אמני ג'אז מהגדולים בעולם. בארבעה ימים של חוויה עשירה המשלבת מוסיקה, שמחה וים, סוחף אחריו הפסטיבל עשרות אלפי מבקרים צעירים ומבוגרים, תיירים רבים, נופשים וכמובן תושבי אילת.
בין המשתתפים השנה:
Kenny Garrett Quintet קני גארט הוא אחד מנגני האלט הבולטים של דורו. מהגיג הראשון שלו בתזמורת של דיוק אלינגטון (אותה הוביל אז בנו, מרסר אלינגטון) דרך הזמן שבילה עם מוזיקאים כמו פרדי האבארד, וודי שואו, מיילס דיוויס וארט בלייקי ושליחי הג'אז, גארט תמיד הציג סאונד של סקסופון אלט נמרץ וחזק אך גם מלודי, שמתאים עצמו לכל מצב מוזיקלי.

Richard Bona Mandekan Cubano כשהאיש הזה שר ומנגן הוא מוצא את דרכו היישר אל תוך הלב. במוזיקליות וירטואוזית הוא משלב בין מסורת וקדמה, ומלחין שירים שהם סיפורים, בעלי משמעות ומסר. ביותר משני עשורים של קריירה בינלאומית הספיק בונה בן ה-45 לשתף פעולה עם פט מתיני, דידיה לוקווד, הארי בלפונטה, קווינסי ג'ונס, הרבי הנקוק, צ'יק קוריאה, האחים ברקר, צ'קה קאן, טיטו פואנטה, קווין לטיפה, ברנפורד מרסליס ובובי מקפרן.

Christian McBride Trio מקברייד האמריקאי, רק בן ארבעים, הוא יוצר רב פעלים וכישרונות: מלחין, מעבד, מורה, אוצר ומנהל, דמות בולטת בעולם הג'אז בעשרים השנים האחרונות. הוא מנגן הן על בס חשמלית והן על קונטרבס ומשנת 2000 מוביל הרכבים משלו. על הגבול המתעתע שבין חשמלי לאקוסטי, הוא מוביל עשייה מוזיקלית מלהיבה וסוחפת. הלהקה שלו תוארה כ"הכי פחות צפויה שפועלת בסצנה היום".

Craig Adams and the voices of New Orleans גדול, חם, סוחף, מרקיד. קרייג אדאמס הוא שגריר מושלם של הגוספל של ניו אורלינס. גוספל שמעמיד את כולם על הרגליים וממלא את הלב באושר גדול. אדאמס, אחד הפסנתרנים המוכשרים בניו אורלינס, וזמר עם קול זהב וכריזמה שופעת, מוביל בשירה ובנגינה ערב נוטף גרוב שכמו נלקח היישר מהכנסיות של לואיזיאנה.

Sean Jones Quintet ג'ונס הוא נגן שמדבר, מספר סיפורים, והמוזיקה שלו חותכת היישר אל הלב ואל הרגשות. במשך שש שנים היה חצוצרן מוביל בתזמורת הג'אז של ווינטון מרסליס במרכז לינקולן וכמוביל הרכב מאחוריו חמישה אלבומים. אלבומו האחרון, No need for words , עוסק כולו באהבה וכל קטע מתאר גוונים שונים שלה, כאילו ואהבה היא חומר שאפשר לגעת בו.
YES- omer Avital שלישייה המייצגת נאמנה את עולמנו הרב-תרבותי: הבסיסט עומר אביטל הוא ישראלי ממוצא תימני מרוקאי; המתופף עלי ג'קסון הוא אפרו אמריקאי שגדל בדטרויט עם שורשים אסלאמיים; והפסנתרן ארון גולדברג - יהודי מבוסטון. הם מנגנים חומרים שהם אוהבים, ג'אז, בלוז וסווינג מעורבים באלמנטים מוזיקליים מרחבי העולם, מתוך חברות מוזיקלית זורמת, באורגניות ובשיתוף, עם הרבה תשומת לב לפרטים הקטנים. Yes ! כפי שקובע מגזין 'דאון ביט' הוא שלם הגדול מסכום חלקיו.

Carmen Souza Quartet המקצבים של מערב אפריקה וקייפ ורדה, ג'אז בן זמננו ואפרו-לטין הם המחוזות של כרמן סוזה. רוח עצמאית וגישה קולית אלגנטית ומתוחכמת הביאו להשוואות בין סוזה ובין זמרות כמו בילי הולידיי ונינה סימון. היא מופיעה כמעט בלי הפסקה, והפכה לאחת מזמרות הג'אז ומוזיקת העולם המבוקשות באירופה.

Gilad Hekselman Quartet Feat הגיטריסט הישראלי גלעד הקסלמן צבר ניסיון ומוניטין במועדונים של הווסט וילג' בניו יורק. הקסלמן התחיל ללמוד פסנתר קלאסי בגיל שש, וגיטרה בגיל תשע. היום, כשהוא רק בן 29, מאחוריו כבר שלושה אלבומים כמוביל הרכב. הקסלמן מארח את הסקסופוניסט מארק טרנר, אמריקאי בן 47, אחד הנגנים המובילים והמשפיעים בדורו המצטיין בבניית אלתורים העשויים בקפידה ובגוון צליל מיוחד וגמיש
Minvielle / Suarez/ Dufourהשלישייה מינווייל – סוארז – דיפור מחברת שלושה אינדיבידואלים בחיבור יוצא דופן לערב מיוחד במינו. הגרסה הצרפתית של "שלושה בסירה אחת" היא עירוב ז'אנרים וכלים שאינם מתחברים בדרך כלל: אקורדיון, צ'לו, כלי הקשה ושירה.
דודו טסה והכוויתים - האחים דאוד וסאלח אל כוויתי היו מהמוזיקאים המצליחים והחשובים בעיראק במחצית הראשונה של המאה העשרים. סיפור חייהם פתלתל ומרגש כמעט כמו המוזיקה שיצרו. האחים נתגלו ככישרונות יוצאי דופן כבר בילדותם והצלחתם סחפה את העולם הערבי כולו. דודו טסה, הנכד הקרוי על שם סבו דאוד, נולד עם המוזיקה בוערת בדם ואת אלבומו הראשון הוציא בגיל 13. טסה בן ה-35 הוא מוזיקאי מוכשר ורב-גוני, גיטריסט וירטואוז, זמר ומלחין האוחז בשורה של להיטים אהובים ומושמעים. לאחר שבעה אלבומים, פנה טסה אל השורשים המשפחתיים והוציא בשנה שעברה את "דודו טסה והכוויתים". טסה מרומם תרבות יהודית ערבית מפוארת שבלהט כור ההיתוך הישראלי כמעט ועלתה בלהבות. זוהי חפלה מסוגננת של רוקנ'רול ומוזיקת עולם; שילוב אמנותי, מדויק וקולע, בין הערבי, העברי והמערבי. וכך, דור ההמשך של מי שהיו בני בית בארמון המלך בעיראק היה ליורש הכתר האבוד. מלך העירקנ'רול הישראלי.

רות דולורס וייס - הזמרת והיוצרת הישראלית רות וייס הוסיפה לעצמה את השם האמצעי "דולורס" כשהיתה נערה. בלאדינו דולורס משמעו עצבות ואומללות. דולורס וייס בת ה-34 היא זמרת בעלת קול עמוק, חם וייחודי, עם מנעד רחב וגוונים בלתי שגרתיים. שרה ומנגנת על הפסנתר, היא נעה באקספרסיביות ובחופשיות בין ג'אז, רוק, פולק, בלוז ונשמה.

תומר בר טריו - תומר בר הוא נגן פסנתר, מלחין וזמר. לפני כשנתיים הקים את השלישייה שלו המבצעת חומרים מקוריים שכתב ובימים אלו יוצא אלבומו הרביעי שהוא אלבום ראשון לשלישייה. כינו אותו "נסיך המלודיה החדש של הג'אז המקומי" ושני אלבומי הג'אז הראשונים שהוציא זכו לשבחים בארץ ובעולם, כולל תזכורת חיובית במגזין "דאון ביט". הלחנים שלו מבקשים לקשור בין הג'אז בן זמננו וסגנונות המוזיקה הישראלית המקומית. והוא רק בן 18!!!
ועוד ועוד.

מופעי הפסטיבל יתקיימו גם השנה בשלושה אולמות: אולם המכיל כ-1,250 מקומות ישיבה חלקם בישיבה סביב שולחנות, אולם המכיל כ-1,750 מקומות ישיבה ואולם המכיל כ-2,500 מקומות ישיבה.
30 ביולי – 2 באוגוסט בנמל אילת, כרטיסים – מופעים ועוד 08-6370004.


תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש