חוק משפט

מאת: או-מד מדיקל ● 2/8/2012 00:40 ● ערב ערב 2561
עורך הדין, רפאל חזן
חוק משפט

מעסיק שים לב!


תיקון 24 לחוק הגנת השכר, מה זה אומר?
עו"ד רפאל חזן מביא בתמצית חלק מעיקרי תיקון מס' 24 לחוק הגנת השכר, מיום 24/6/08, ואשר נכנסו לתוקפן ביום 1/2/09 (להלן: "התיקון"), הקובע, בין היתר, הוראות חדשות באשר לחובה למסור תלושי שכר ובאשר לביצוע ניכויי שכר, וכן מרחיב את הסנקציות המוטלות על מעביד המפר את הוראות החוק, כדלקמן:
1. התיקון מרחיב את החובה למסור תלוש שכר לעובד, וקובע כי בתלוש השכר יש לפרט את הפרטים הבאים:
שם מלא של העובד ומספר זיהוי.
שם המעביד, מספר זיהוי שלו או מספר תאגיד, ומען מקום העבודה או העסק.
תאריך תחילת עבודה וותק מצטבר של העובד אצל המעביד או במקום העבודה, לפי הגבוה.
היקף המשרה של עובד, ככל שהוא מועסק במשכורת חודשית ובסיס השכר לגבי עובד המקבל שכר שלא במשכורת חודשית. דירוג העובד ודרגתו ככל שהמדובר בעובד ששכרו נקבע לפי דירוג.
התקופה שבגינה שולם התשלום, מספר ימי העבודה ושעות העבודה בתקופה שבעדה שולם השכר.
מספר ימי העבודה ושעות העבודה בהם עבד העובד בפועל בתקופה בגינה שולם השכר. ככל שהמדובר בעובד שהוראות חוק שעות עבודה ומנוחה אינן חלות לגביו, יש לציין זאת במפורש.
מספר ימי החופשה שניתנו בתקופת התשלום ויתרת ימי החופשה, מספר ימי המחלה שנוצלו ויתרת תקופת המחלה הצבורה (אלא במקרה בו העובד מבוטח בביטוח ימי מחלה).
ערך שעת עבודה, השכר הרגיל ותשלומים שנוספו על השכר לרבות - גמול שעות נוספות ומנוחה שבועית, דמי הבראה, דמי חופשה ודמי מחלה וכיו"ב, וכן סך כל התשלומים החייבים במס הכנסה והסכום המצטבר שלהם בשנת המס, סך התשלומים החייבים בדמי ביטוח לאומי והסכום המצטבר שלהם בשנת המס, סך כל השכר והתשלומים המובאים בחשבון לעניין הזכויות הפנסיוניות או הסוציאליות.
ניכויים משכר העבודה ובהם: דמי ביטוח לאומי, מס הכנסה, דמי ביטוח בריאות, ניכויים לקופת גמל תוך פירוט הקופה אליה מבוצע הניכוי וסכום הניכוי, כל ניכוי אחר וסיכום של כל הניכויים. כמו כן - יש לפרט תשלומים עבור תנאים סוציאליים שאינם משולמים ישירות לעובד.
יש לפרט עוד את הסכום ברוטו המגיע לעובד, והסכום לתשלום בפועל (נטו), וכן את האופן בו משולם השכר, לרבות פרטי חשבון בנק.
2. המועד למסירת תלוש שכר הוא עד 9 ימים לאחר המועד לתשלום שכר עבודה (שהוא - על פי הוראות החוק - מועד סיום החודש בגינו הוא משולם, לעובד חודשי, ואמצע החודש בגינו משולם השכר - ככל שהמדובר בעובד ששכרו משולם על בסיס שעתי, יומי או שבועי).
3. ההוראות האמורות אינן חלות על מעסיק לגבי עובד המועסק שלא במסגרת עסקו או משלח ידו.
4. מעביד שנמנע מלמסור לעובדו תלוש שכר במועד או מוסר לעובד תלוש שאינו מכיל את כל הפרטים, דינו קנס, ששיעורו משתנה בהתאם לחומרת ההפרה.
5. כמו כן, במסגרת התיקון לחוק, ניתנה לבית הדין לעבודה סמכות לפסוק פיצויים בסך של עד 5,000 ש"ח, או בשיעור גבוה יותר מטעמים מיוחדים שיירשמו, וזאת ככל שנמצא כי המעסיק ביודעין לא מסר לעובד תלוש שכר עד המועד הקבוע בחוק, או מסר תלוש שאינו מכיל את כל הפרטים המחוייבים.

רפאל חזן עו"ד שותף מנהל
חכם את חזן - משרד עורכי דין

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש