יהדות

מאת: או-מד מדיקל ● 15/8/2012 15:01 ● ערב ערב 2563
הרב דוד שנה מפקח כשרות עירוני
יהדות

פרשת 'ראה'


ראש הממשלה נמצא בימים הללו בפני צומת דרכים מאוד מסוכנת. הרשו לי להניח שלא הייתם רוצים להיות במקומו ולעמוד בפני ההחלטה הגורלית האם להפציץ את הכורים הגרעיניים באירן ובכך לפתוח למעשה במלחמה בכל החזיתות שאת אחריתה מי ידע, או שמא עדיף להמתין עוד שנה שנתיים עד ש"ידידינו" האמריקאים יתקפו במקומנו את הכורים האירנים, אך על ידי המתנה זו, ראש הממשלה מסתכן בכך שהאירנים הארורים ישיגו בזמן הזה יכולת גרעינית אשר עלולה לסכן את חיי כולנו חס ושלום. מה עושים? קשה מאוד להחליט איזו החלטה תביא יותר תועלת לעם ישראל או שחלילה תגרום יותר נזק. דילמה לא פשוטה.

וברשותכם אני רוצה לשאול, האם רק ראש הממשלה צריך לקבל החלטות גורליות ? ומה אתנו האם אנחנו לא נמצאים כל יום וכל רגע לפני צומת דרכים וצריכים להכריע כיצד עלינו להתנהג ומה עלינו לעשות, כאשר כל החלטה שנקבל עשויה להשפיע עלינו לטובה או חלילה לרעה, לא רק כאן ועכשיו, אלא גם להשפיע על הדורות הבאים ועל העולם הנצחי אשר מחכה לנו בעתיד.

כאשר אדם מחליט לצאת לדרך במכוניתו בשעה 10 ושלוש דקות הוא לא יודע שאם הוא היה יוצא דקה קודם או דקה אחר-כך, הוא היה מונע מעצמו תאונה חזיתית , ה' ישמור. או אולי כאשר מציעים לאדם לצאת לדייט והוא מסרב יתכן מאוד שהוא מסרב לאישה של חייו, אשר ראויה וצריכה להיות אם ילדיו. אכן אלו הן החלטות גורליות, אך כיצד בדיוק נדע מהי ההחלטה הנכונה ומתי עלינו לקבל החלטה או להימנע ממנה. זהו בדיוק מהות העולם "חופש הבחירה". הקב"ה העניק לנו את החופש לבחור באיזו דרך אנחנו רוצים לבחור. אף אחד לא מכריח אותנו. אנחנו בעצמנו קובעים לעצמנו את גורלנו. וכבר לימדו אותנו חז"ל - בדרך שאדם רוצה ללכת - בה מוליכין אותו. הקב"ה לא מונע מאף אדם, כמעט אף פעם, לבחור מה עליו לעשות. אבל, וכאן בא אבל גדול - משמעותו של חופש הבחירה היא שיש לנו את היכולת לבחור , אך בשום פנים ואופן אין לנו רשות לבחור. ואסביר. אדם שמחזיק רובה טעון ביד - הוא יכול לבחור להשתמש ברובה ולירות באנשים, אך האם יש לו רשות לעשות זאת? בוודאי שלא! קניתי מכונית חדשה שיכולה להגיע למהירות 250 קמ"ש האם אני רשאי לבחור לנסוע במהירות מופרזת זו? וודאי שלא! יש לנו אפשרות בחירה אבל לא זכות בחירה. חובתנו היא לבחור רק בטוב, רק בדרך הישר.

כך מצווה אותנו הקב"ה בפרשת השבוע. אני נותן לפניכם שתי אפשרויות, שתי דרכים. את החיים ואת הטוב. מצד אחד, ומנגד את המוות ואת הרע, ואני, הקב"ה, מצווה אותך: "ובחרת בחיים"! אם תרצה אתה יכול לבחור ברע, להתרחק מהקב"ה לא לשמור תורה ומצוות, אף אחד לא יעצור אותך ולא ימנע ממך לחטוא, יש חופש בחירה, אבל אין לך זכות לבחור ברע - אתה חייב לבחור רק בטוב. אם תבחר ברע - אתה עלול לשלם על כך ביוקר, אך אם תבחר בטוב - יהיה לך רק טוב. אדם רשאי לבחור אם להכניס את ידו לתוך המדורה ישר לתוך הגחלים הלוחשות, אך שלא יבכה או יתמה אחר-כך מדוע נשרפה לו היד. זוהי תוצאה ישירה של בחירתו החופשית. הקב"ה נתן לנו חופש בחירה על-מנת שנתמודד, ננצח את יצר הרע, ובזכות בחירתנו בטוב - נקבל שכר טוב מאתו יתברך. אני רוצה לבחור בטוב, במה אתה בוחר?


תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש