ארבעת המופלאים

מאת: סימונה סולומון שאואט ● 24/9/2012 14:31 ● ערב ערב 2569
האם ידעתם שהערבה העניקה את האספירין לעולם, שההדס מזוהה כצמח מיסטי קדום, שהאתרוג יעיל לבעיות פריון, ושהלולב מסמל את עמוד השדרה שבאדם?. קבלו את ארבעת המינים כפי שלא הכרתם, במארז מיוחד לסוכה רגע לפני שנשב בסוכה ונארח בה את ארבעת המינים, הנה לכם כמה דברים שכדאי לכם לדעת על ארבעת 'כוכבי הסוכה' הלא הם הלולב, הערבה, ההדס והאתרוג. על פי מנהגי חג סוכות יש לנענע את ארבעת המינים כאגודה אחת, לחבוט בהם, להתפלל 'שהחיינו' וליהנות זה מטעמו, זה מריחו, זה מיופיו ואפילו מזה שאין בו לא טעם ולא ריח.
ארבעת המופלאים

כארבעת סוגי האדם


לדברי חכמים ארבעת המינים מסמלים קבוצות שונות של אנשים המרכיבים את העם היהודי:
האתרוג יש בו ריח ויש בו טעם -
כך יש בני אדם שהם בעלי תורה, חכמה ומעשים טובים.
הלולב יש בו טעם (פרי התמר) ואין בו ריח- כך בישראל יש אנשים שהם בעלי תורה, אבל אין בהם מעשים טובים.
ההדס יש בו ריח ואין בו טעם- אנשים, שיש בהם מעשים טובים, ואין בהם תורה. ולבסוף הערבה שאין בה לא טעם ולא ריח- אנשים שאין בהם תורה ולא מעשים טובים או דרך ארץ. בשל השוני בין הארבעה מצפה מאיתנו המסורת לאגד את כולם לאחד ולנענעם יחד כך שאלו מכפרים על אלו. מסתבר שמשמעותם של ארבעת המינים: לולב, אתרוג, הדס וערבה, היא הרבה יותר עמוקה מעוד מצווה שצריך לנענע בסוכה, ואילו כל אחד ממינים אלו עומד בפני עצמו עם מקורות, פול קלור, סמלים, סגולות רפואיות וממעויות רוחניותמשלו.

האתרוג - צריך להיות מושלם


אחד מפירות ההדר הדומה במראהו ללימון, ריחו נעים וטעמו חמוץ. על פי ההלכה האתרוג צריך להצטיין ביופיו ולהיות שלם ונקי מפגיעות מזיקים כשנלקח לסוכה. בהבנה הרוחנית מסמל האתרוג את הפוריות, שכן על פי המשנה מה שמייחד את האתרוג מכל פרי אחר הוא הפיטם. הפיטם (או הפטמה) הוא האבר הנקבי של הפרח שדרכו הופרה בית-הזרע באמצעות האבקה, והפך לפרי. באתרוג, שלא כבשאר פירות, נשארת הפטמה בראש הפרי גם לאחר הבשלתו ותופעה ידועה נוספת היא שפירותיו אינם פוסקים משך כל השנה. בכך מובנת ההלכה שאין האתרוג כשר למצוות ארבעת המינים אם ניטלה פטמתו. בסמל זה קשורות גם האמונות העממיות, המייחסות לאכילה של פיטמת האתרוג סגולה לריפוי עקרות ואף לברכת ריבוי בנים.
ברפואה העממית האתרוג בעל סגולות רבות ונפלאות: בגרעיניו משתמשים לכאבי כליות ובשמן שהופק מהקליפה לכאבי אוזניים. מיץ אתרוגים ידוע כמשקיט את דלקת המרה, מחזק את הבטן ומעורר תיאבון. קליפות אתרוג מסוכרות טובות כמאכל המוסיף תיאבון, עוזר לעיכול ומוסיף כוח לבטן ולכבד. מהקליפה אפשר לעשות מרתח ובכך להפיג כל כאב פנימי ולחזק את הגידים ואת הגוף. אכילת הפרי כולו טובה לכבד ולנשים בהריון. הרמב"ם נהג לכנות את האתרוג כ'תפוח' הרפואי החשוב ביותר אשר כל חלקיו עושים טוב לכל חולי ולכל מחלה.
האתרוג נרמז לצדיק יסוד עולם, וטוב הוא לגדולים ולקטנים, פרי זה גדל בארצנו בשפע ויש הסוברים כי פרי עץ הדעת היה בכלל האתרוג.

לולב - סמל לנצחון


ענף צעיר של עץ התמר, שטרם הספיק להתפתח, הענפים הצומחים במרכז הדקל, לפני שהעלים נפרדים. הלולב הוא בעל שדרה מרכזית, שהעלים צמודים אליה בחוזקה. התמר אוהב בעיקר חום ויובש, ולכן נותן פרי בעיקר בעמקים החמים - עמק הירדן, עמק בית שאן, בקעת כנרות ובערבה.
הלולב מסמל ברוחניות את הניצחון - בימי בית שני מופיע התמר בהזדמנויות שונות של שמחה המונית, ובמיוחד בחגיגות ניצחון.
התמר מקובל מאוד ברפואה העממית של עדות ישראל וערביי הארץ. על פי הרפואה העממית אכילת הפירות מגבירה את כוח הגברא, מומלצת לחולי אנמיה, לתורמים דם, לסובלים ממחלות בדרכי העיכול, לחולי לב ולאלה הנתקפים בבולמוס אכילה וברעבון תמידי. מהדקל הננסי הצליחו לגלות תרופה שמאזנת את פעילות ההורמונים הגבריים ומקובל לטפל בו במקרים של הגדלת הערמונית (פרוסטטה) והפרעות במתן שתן בקרב גברים.
כמו כן מזכירים במקורותינו כי התמרים הם סגולה להשמנה אז ראו הוזהרתם!למעשה, אלמלא ריכוז הסוכרים הגבוה בתמר, הרי שערכו התזונתי גבוה מאוד ומתאים לתחזוקת אנרגיה במצבי חוסר מתמשכים.

הדס - סמל הטוב והיפה


ההדס גדל בר בין סבכי היער באזורים קרירים והרריים ובמיוחד במדרונות שבגדות הנחלים בגליל ובגולן. ההדס דורש טיפול מיוחד, ולכן כמעט ולא ניתן למצוא אותו סתם כך בטבע, בגידולי בר. לעומת ענפי הערבה, הנכמשים מיד לאחר קיצוצם אם אינם טבולים במים, נשארים ענפי ההדס זקופים ורעננים גם ללא מים וביכולתו של ההדס לעמוד בפני פגעים ואפילו בפני שריפות. בתכונה זו אפשר אולי להסביר את סמל נצחיות החיים שנקשר בהדס.
בתרבות המקראית ההדס נחשב כסמל הטוב והיפה. מעלי ההדס הפיקו את קטורת המור שהכוהנים נהגו לבשם בה את חצר בית המקדש. בתקופת התלמוד סימל ההדס מזל טוב.
גם העמים הקדומים יחסו לו תכונות של פריון ואהבה והשתמשו בו בפולחנים לאשתורת, לאפרודיטה ולוונוס, אלות האהבה והפריון.
ההדס סימל את מחזור החיים והמוות, והיוונים נהגו להניח זרי הדס על קברי המתים, אך גם לעטר בהם טקסי כלולות.
לצמח מיוחסות תכונות רפואיות רבות (כדרכם של צמחים ארומאטיים רבים): טיפול בפצעים, כוויות ופריחות באמצעות הכנת משחה מהעלים היבשים. לחיטוי פצעים ושפשופים בעור, לניקוי שיניים וחניכיים באמצעות חליטת העלים. לכאבי ראש, סוכרת, שלשול, בעיות עיכול, טפילי מעיים, בחילות, שפעת, אסטמה, דלקת הסמפונות, קשיי נשימה, התקררויות, סינוסיטיס, שיעול, דלקות אוזניים, לחיזוק השיער, ליבלות וגרויי עור ולחיסון התינוק הרך מפני מחלות.

ערבה - מקלה על כאבים


עץ הגדל בר ובשפע על גדות נחלים וליד מקורות מים. ערבי נחל הם מין ידוע של צמח הגדל בנחלים הקרוי בשם ´ערבה´. ענפיו דקים וגמישים. ערבי נחל מסמלים את התלות במים כי כל קיומם תלוי בשפע מים כמו שבכל חג סוכות פונים החקלאים לשמיים בבקשה לשנה ברוכת גשמים. במקורות ניצלו אותה אבותינו גם לתעשייה, בעיקר לקליעת סלי נצרים.
אולם ראו זה פלא דווקא מזו בלי הטעם ובלי הריח שבארבעת המינים, זו שהכי פחות ניתן היה לצפות ממנה, באה הברכה הרפואית הגדולה לאנושות- האספירין! אשר מופק מקליפת העץ המרה. בעבר הרחוק קליפת הערבה שימשה להקלה מפני כאבים שונים.
תמצית עלים או קליפת עץ שימשה לטיפול חיצוני בקשקשים.
תה ערבה מבושל משמש לטיפול בחום, צמרמורות, דלקות פרקים וכאבים ריאומאטיים, לשטיפות עיניים ולחיטוי פצעים, כוויות ונגעי עור שונים. עם כל זאת יש לזכור שדווקא בגלל שהערבה הוא צמח המכיל חומצה סליצילית (אספירין) תופעות הלוואי, כמו כיב קיבה, דימום בצואה, פריחות, פגיעה כלייתית, טרומבוציטופניה (ירידה ברמת הטרומבוציטים), איבוד שיער וטיניטוס עלולות לחול על כל המשתמש בה(בדומה לתופעות הלוואי מאספירין).
מחקר משותף של דנמרק וסין גילה תכונה מעניינת נוספת של עצי הערבה- נטיעתם מצמצמת את כמות הזיהום של ציאנידים באדמה שסביבם כך שלאחרונה מרבים בנטיעת עצים אלו במזרח הרחוק.

מצווה יקרה


קיום מצוות בימינו עלול לעלות הרבה כסף, בייחוד כשמדובר בארבעה 'יהלומים' שכמותם. חיפוש קצר ב'גוגל' על המילה 'לולבים', מניב אינספור כתבות המזהירות על קרטל מחירים, חוסר לולבים בשוק, התייקרות ההדסים ומחירים מופרזים וחסרי פרופרציה.
למען הסדר הטוב יצאנו לבדוק כמה באמת שווים ארבעת המופלאים הללו בארץ בכלל ובאילת בפרט ומה שגילינו היה שהמשימה הלכאורה פשוטה הולכת ונהיית מורכבת משנה לשנה בעבור הקונים בשוק ארבעת המינים.

מה שמייקר בעיקר את כל החבילה המהודרת הזו הם האתרוג והלולב. האתרוג שעל שמו קמו אתרי אינטרנט מהודרים, מגיע בזנים שונים כמו: 'קלבריה' ו'תימני' כשהמובחר והמועדף ביותר הוא האתרוג התימני. מחירו של אתרוג תימני נע בין 30 ₪ ל- 150 ₪ עבור תימני מהדרין מהודר ביותר.
מחירו של הלולב נע בין 30 ₪ ל- 150 ₪ עבור "לולב דרעי"
הדסים התייקרו השנה בקרב המגדלים ובאילת ניתן למצוא הדס החל מ- 12- ₪ ועד 40 ₪
הערבות בלי הריח והטעם הן הזולות ביותר ומגיעות ל-6 ₪ לענף.
סט שלם של ארבעת המינים (תלוי אם הוא מהדרין/ מהדרין תימני/ מהודר או מהודר תימני) יכול להתחיל מ- 100 ₪ ולהגיע עד
400 ₪ בקלות תלוי אם לקחתם גם נרתיק ללולב בעלות של 10 ₪ או לא.
יש וועדי עובדים שהצליחו לארגן עבור עובדיהם הנאמנים סטים מהודרים בשווי של 50 ₪.

כך או כך שיהיה לכולם חג סוכות שמח

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש