אור על העור

מאת: אביבה דקל ● 17/10/2012 14:17 ● ערב ערב 2572
"אנשים באילת עדיין אינם מודעים לסכנות השמש על העור", מבהיר פרופסור ארנון כהן, רופא עור חדש באילת, שיטפל בכם במרפאת קופת חולים 'כללית' בעיר ויעזור לכם לפתור בעיות בעור.
אור על העור

תמונת כתבה


מאז ומתמיד עושה קופת חולים 'כללית' רבות כדי שתושבי אילת יקבלו את הטפול הטוב ביותר מידיהן האמונות של הרופאים המומחים בארץ. במסגרת מאמצים אלו מביאה הקופה אחת לחודש את פרופסור ארנון כהן, MD ,MPH ,PHD, מנהל שירות העור במחוז דרום של שרותי בריאות 'כללית', רופא מומחה ברפואת עור, בעל ותק של 21 שנה בתחום.
" את רוב חיי כאדם בוגר, ביליתי בין באר שבע לקיבוץ בארי", מספר פרופסור כהן על עצמו. מרבית הקריירה המקצועית שלי הייתה בדרום. בתפקידי הקודם שימשתי כמנהל מנהלת נגב דרומי, המטפלת בכל המרפאות של 'הכללית' באזור הנגב הדרומי - המגזר הבדואי, דימונה, מצפה רמון ובכלל זה מרפאות הערבה כולל ספיר, פארן ועין יהב. מבחינתי, העובדה שאני מגיע לאילת היא בבחינת סגירת מעגל. רק לפני שנים אחדות, בעקבות קבלת תפקיד ניהולי בהנהלה הראשית, עברתי להתגורר בהוד השרון עם אשתי וארבעת ילדי, אבל במסגרת תפקידי אני עדיין מנהל את שירות העור של 'הכללית' במרפאות בדרום הארץ ואחראי לשלוח רופאי עור למרפאות של 'הכללית' מאשקלון ועד ספיר. בביקורי באילת אני מרגיש סוג של שליחות", הוא מבהיר. "עד היום ביקרתי באילת במסגרת תפקידי במרפאת העור שלוש פעמים, אבל בעתיד אגיע מדי חודש, בימי חמישי.

מה הבעיות האקוטיות בהן אתה נתקל באילת?
"באילת יש המון נזקי שמש, משום שחלק מהאוכלוסייה שמגיעה לאילת בעקבות השמש אינה מודעת מספיק למכלול הנזקים הכרוכים בחשיפה לשמש. אנשים אינם מגינים על עצמם כראוי מפני קרינת השמש. אני נתקל באילת בנזקים כמו קמטים, פיגמנטציה של העור, וסוגים שונים של גידולים – בעיקר גידולים שפירים, אבל פה ושם גם גידולים סרטניים. כל אילתי, במיוחד אם הוא וותיק, ובעיקר בעל עור בהיר או עיניים בהירות, צריך להיות מודע לנזקי השמש. נקודות חן מופיעות בעיקר אצל ילדים, הנקודות גדלות בגיל ההתבגרות ומשתנות גם בתקופת ההיריון. אם מופיע נגע חדש, או מבחינים שנקודת חן קיימת השתנתה, יש להגיע לבדיקה אצל רופא עור, כדי לאבחן את הנגע ולוודא שאינו סרטני. האם יש באילת יותר מקרים של סרטן עור מבערים אחרות בארץ? לצורך זה צריך לערוך מחקר מבוקר ואיני נמצא באילת מספיק זמן כדי לקבוע זאת".

מה עושים כדי להגן על העור?
"חשוב מאוד להגיע לחוף בזמן שקרינת השמש אינה חזקה – עד 11:00 לפני הצהריים או אחרי הצהרים. צריך להקפיד על שימוש בקרם הגנה. אני רוצה להדגיש שלא בהכרח קרם הגנה יקר הוא טוב. יש להשתמש בקרם הגנה עם מקדם SPF של לפחות 34 ולמרוח אותו בכמות גדולה. יש להשתמש בנדיבות ולא לחסוך בתכשיר. אין הגיון לקנות תכשיר יקר ולהשתמש בו 'בקמצנות' - חשובה הכמות. כדאי לשים לב למבצעים ברשתות הפארם השונות, לקנות כמות גדולה של קרם הגנה מהשמש במחיר מוזל ולהשתמש בו בנדיבות. את הקרם צריך למרוח 15 עד 30 דקות לפני החשיפה לשמש. זה בדיוק מה שאני עושה כדי להגן על משפחתי מפני נזקי שמש".

באילו עוד תופעות ייחודיות נתקלת באילת?
"אני רואה באילת אנשים עם עור יבש, תולדה של מזג אוויר מדברי וחשיפה לשמש. גם כאן אין צורך להשתמש במוצרים יקרים. בקופת חולים מוכרים Aqua Cream קרם לחות רפואי מצוין במרקם נעים הפועל טוב מאוד נגד היובש. הרבה אנשים נרתעים מהמחיר הנמוך של הקרם (14 ₪ עם מרשם רופא וקצת יותר ללא מרשם), שכן אינם מאמינים שקרם זול כל כך יכול להיות טוב ולפתור בעיית יובש של העור, כמו קרם יקר מאוד. זה לא נכון. מחיר המוצר לא תמיד מעיד על כך שהוא טוב יותר".

מה בקשר לאסטמה של העור?
"אין באילת יותר מקרים של דלקת עור אטופית מאשר במקומות אחרים בארץ. זוהי מחלה שסובלים ממנה בעיקר תינוקות וילדים צעירים. זוהי מחלה שרצוי לא להזניח, בעיקר כי המחלה מציקה לילדים הסובלים מגירודים שמדירים שינה מעיניהם - וכשהילדים לא ישנים כל המשפחה לא מצליחה לישון. המחלה מופיעה בעיקר בגיל שנתיים ונמשכת עד גיל ארבע-חמש. רופאי עור מטפלים בדלקת עור אטופית בקרם לחות (Aqua Cream) טיפות אנטי-היסטמיניות נגד אלרגיות ומשחות סטרואידיות עדינות. יש אולי אנשים החוששים משמוש במשחה המכילה סטרואיד, אבל החשש אינו מוצדק - הטיפול בסטרואידים הוא בטוח ביותר".

ומה בקשר לאקנה?
"אני מטפל גם באקנה. כדאי לדעת שאין צורך לפנות למכונים פרטיים לטפול בנושא. בקופת חולים 'כללית' אנו מטפלים באקנה המופיע בעיקר בגיל ההתבגרות, בתכשירים מקומיים ובכדורי רואקוטאן, הפוטרים תוך מספר חודשים את בעיית פצעי הבגרות. אין כל סיבה שנער או נערה יסבלו מדימוי נמוך בשל אקנה, כשהוא יכול לקבל טיפול במסגרת קופת החולים ולפתור את הבעיה".

ומה בנוגע לפטריות בציפורניים?
"גם בפטריות בציפורניים ניתן לטפל על ידי רופא עור ואין צורך בטיפולים פרטיים יקרים. הטיפול הוא באמצעות לק מקומי או כדורים דוגמת Terbinafine בשמונים אחוז מהמקרים, אנו מצליחים לרפא את הפטרת בציפורני הרגליים".
כמעט בכל בעיה של מחלה או נגע בעור אפשר להיעזר בשירותי הקופה. בימים אלו, כשהמצב הכלכלי אינו בשיאו, אין סיבה לפנות למרפאות פרטיות ולקבל טיפולים פרטיים שעולים בכסף רב.
הרזומה של פרופסור ארנון כהן מכובד ביותר: פרופסור חבר באוניברסיטת בן גוריון, מומחה ברפואת עור ומין (בי"ח סורוקה), מומחה במנהל רפואי , בעל תואר מוסמך MPH בבריאות הצבור (אוניברסיטת בן גוריון), בעל תואר PhD אוניברסיטת בן גוריון), חבר ועד החברה הישראלית לאיכות הרפואה בישראל, חבר האיגוד לרפואת עור ומין בהסתדרות הרפואית בישראל, מזכיר האיגוד לרפואת עור ומין בהסתדרות הרפואית בישראל (לשעבר), חבר ב-AMERICAN ACADEMY OF DERMATOLOGY מחבר של למעלה מ 120 מאמרים שפורסמו בספרות המקצועית, והצגת מעל ל 200 עבודות מחקר בכינוסים בינלאומיים. פרופ' כהן מייצג את ישראל ושירותי בריאות כללית בשיתופי פעולה מחקריים בינלאומיים בתחום רפואת העור ובחקר הפסוריאזיס. יש בהחלט על מי לסמוך. (תדמית)
לקביעת תור לפרופ' ארנון כהן - רופא עור מומחה:
בתאריך 22.11.2012

נא להתקשר לזימון תורים בטלפון 08-6222949
המרפאה תהיה ברחוב אגס 24 , שכונת שחמון, אילת.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש