יהדות

מאת: או-מד מדיקל ● 18/10/2012 08:50 ● ערב ערב 2572
הרב דוד שנה - מפקח כשרות עירוני
יהדות

פרשת נח


אנחנו נכנסים בימים אלו לתקופה של בחירות. אקדים ואומר שלדעתי האישית חובה על כל אחד ואחת מאתנו להצביע בבחירות למפלגה שלפי דעתו תפעל הכי טוב למען מדינת ישראל. ההצבעה בבחירות איננה זכות בלבד, ההצבעה בבחירות מהווה את הסממן המובהק לכך שאנחנו ריבונים על הארץ הזאת, ואנחנו בלבד מחליטים על ארצנו. כל מי שמתחמק ולא בא להצביע בבחירות, מתוך עצלות או סתם בגלל חוסר אכפתיות מחליש מאוד את ריבונותנו על מדינת ישראל ועל ארץ ישראל. לכו להצביע! אך עבור מי נצביע, כבר נאמר "כשיש שני חתנים מוצלחים כאלה הבחירה וואלה קשה". כל אחד היה רוצה לבחור במועמד המושלם, באיש הישר ביותר בעל הניסיון הרב ביותר שגם הוכיח עשייה ועמידה על עקרונותיו, והכי חשוב, כמובן, שייצג את דעתי במילואה יאמר ויעשה בדיוק את מה שאני רוצה שיעשה או כל הפחות את מה שהוא הבטיח שיעשה על-פי המצע של מפלגתו שבשם מצע זה הוא נבחר. כמה עצוב לגלות, זמן קצר ביותר אחרי הבחירות שהמפלגה או המועמד שבחרנו שינה את טעמו דעתו וסברתו תמורת נזיד עדשים פוליטי, ובמילה אחת שאומרת הכל, הכיסא. חבל, ובכל זאת אני אומר לכו להצביע, כי תמיד עדיף ממשלה יהודית ריבונית שלעיתים חלק משריה מושחתים, בארץ ישראל, על פני שלטון בריטי, טורקי, נבטי או רומאי על ארץ ישראל. האמת היא שתמיד קיים חשש שהמועמד שלנו הוא לא בדיוק מציאה גדולה. אז מה נעשה? לפחות מנסים משתדלים לבחור בטוב ביותר.

"השבת נקרא בפרשת נח, כיצד העולם נעשה מושחת עד כדי כך שהקב"ה מחליט להחריב את כל העולם. אין יותר תקווה, כולם קלקלו את דרכם ולא הותירו לקדוש ברוך הוא ברירה. אפילו בעלי החיים היו מושחתים ,היו הולכים מין בשאינו מינו. הקב"ה גוזר שיבא מבול על העולם שישטוף את הכל ולא ישאיר זכר לכל הרוע שסובב את העולם. אך גם בתוך החושך והרוע העולמי, עדיין מוצא הקב"ה תקווה לקיומו והמשכיותו של העולם. איש אחד צדיק ותמים - ושמו נח. שמו של נח מעיד על מהותו, ראשית כל - הוא היה נח לבריות, הוא ריחם על כל בעלי-החיים שהיו אתו בתיבה וטיפל בהם במסירות גדולה במשך שנה שלימה. ארבעים יום ירד גשם, מבול, ועוד שנה לקח למים עד שהם שקעו ורק אז ניתן היה לצאת מהתיבה, ובמשך כל אותה השנה נח ושלושת ילדיו דאגו לכל צרכיהם של בעלי החיים בתיבה. נוסף על-כך אביו קרא לו בשם נח, מלשון נחמה, כי עד ימי נח היו חורשים את האדמה באצבעות וזה גרם צער גדול לבני האדם, וכשנח נולד הוא המציא את המחרשה שהקלה מאוד על חייהם והייתה בכך משום נחמה. נמצאנו למדים שנח היה צדיק ותמים במעשיו כלפי ה', כלפי בני האדם וכלפי בעלי החיים. ברור אם כן מדוע ה' בוחר בנח, שיהיה האיש שממנו תתחיל האנושות מההתחלה. יש לקדוש ברוך הוא במי לבחור ! נח הוא המועמד המושלם. כך גם מבשר הקב"ה לנח, ואומר לו - "בא אתה וכל ביתך אל התיבה כי אותך ראיתי צדיק לפני הדור הזה".

"כאשר אנחנו מצביעים צריכים לחשוב היטב, מי הוא האיש אשר מבחינתנו הוא הצדיק (הצודק) לפנינו בדור הזה. אין כל ערבות לכך שהמועמד שנבחר לא ישנה את דעותיו לאחר הבחירות, גם נח שינה את טעמו לפני ה, כפי שמסביר רש"י בפרשה שבהתחלה נח נקרא צדיק תמים, אחר-כך נקרא רק צדיק ולבסוף נקרא בכינוי - "נח איש האדמה" לאן הלכו הצדיק והתמים? בני-אדם משתנים, ומשנים את דעותיהם תמיד, זה קרה בעבר וזה יקרה גם בעתיד, ובכל זאת לימדו אותנו חז"ל שאין לו לדיין אלא מה שעיניו רואות בלבד, ולא עליך המלאכה לגמור, אשר על כן אני חוזר ואומר: לכו להצביע, כי מי שמצביע באמת משפיע!


תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש