חוק משפט

מאת: או-מד מדיקל ● 18/10/2012 08:52 ● ערב ערב 2572
עורך הדין, רפאל חזן
חוק משפט

האם סוכני נדל"ן/מתווכים יוכרו כשכירים ?
בישראל מועסקים מתווכים / סוכני נדל"ן רבים. אופן העסקה של סוכני הנדל"ן מתבצעת לרוב כקבלני משנה בסוכנויות התיווך ושכרם משולם על בסיס עמלות, ללא שכר קבוע ותנאים סוציאליים. פסק דין תקדימי אשר מכיר לראשונה בזכויות של סוכני הנדל"ן, התקבל לאחרונה בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בעניין סוכנות הנדל"ן 'רימקס', שנחשבת לאחת מסוכנויות הנדל"ן הגדולות בארץ. עו"ד רפאל חזן מביא לכם את תקציר פסק הדין.

שני סוכני הנדל"ן ר"פ ו- א"י הגישו את התביעה כנגד מירב לוי, בעלת הזיכיון של המותג 'רימקס' בישראל, בבית הדין האזורי לעבודה תל אביב. פסק דין זה מהווה פסיקה תקדימית העשויה לשנות את דפוס העסקת סוכני הנדל"ן בישראל .

המחלוקת העיקרית בין הצדדים הייתה בשאלה אם התקיימו יחסי עובד- מעביד בין הצדדים.

בפסק דין זה הכיר בית הדין ביחסי העבודה בין הסוכנים לסוכנות וזאת על אף שההסכם בין סוכנות הנדל"ן לסוכנים היה שהם פועלים כסוכנים עצמאיים. משמעות ההחלטה, שהסוכנים יקבלו מעתה תנאים סוציאליים ושכר מינימום. מהות ההחלטה של השופטת לאה גליקסמן היה לתת איזון בסיסי בחלוקה לסיכוי סיכון לרווח בין העובד לבין המעסיק, כאשר המעסיק מפעיל את עסקו על ידי המועסק.

עוד קבעה כבוד השופטת גליסקמן, שמקרה כזה הינו מקרה קלאסי בו על משפט העבודה להתערב ולהגן על העובד, שהוא במאזן הכוחות בעל עמדה נחותה משל המעסיק ולכן יש להבטיח זכויות מינימאליות הניתנות לעובד והחשוב מכל, שחישוב שכר המושפע באחוזים מהמכירות או תלוי תפוקה אינו שולל ביסודות את יחסי העובד מעביד.

שני סוכני נדל"ן זכו בתביעה ולאור האמור נקבע כי בין הצדדים אכן חלו יחסי עובד מעביד וכי רמיקס תשלם לסוכנים את הסכומים הבאים:

הסוכן ר"פ - בתשלום שכר עבודה בסך 22,000, 1,100 ₪ פדיון ימי חופשה.

הסוכן א"י - תשלום שכר עבודה בסך 26,000 ₪ 1,100 ₪ פדיון ימי חופשה 1,000 ₪ הודעה מוקדמת.

מסקנה נלמדת: שהתנאי לקיום יחסי עובד מעביד אינו רק פרי החלטה של העובד והמעביד שבא לידי ביטוי בחוזה העסקה ככול שיהיה, אלא חשוב מאוד לבחון את מהות היחסים הלכה למעשה בפועל וכיצד באו לביטוי בשטח ובמציאות, ולא פעם עקב מעמדו הנחות של העובד במו"מ ובכדי לרכוש פרנסה העובד עצמו מוותר על זכויות מוקנות בחוק.

מהחלטה זו ניתן להקיש גם למקצועות ותחומי העסקה נוספים העובדים על בסיס אחוזים מהמכירות ו/או תגמול מהיקף המכירות וחשוב שכל עובד יבחן את זכויותיו בייעוץ משפטי בטרם יוותר עליהם.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש