טור יהדות

מאת: או-מד מדיקל ● 5/6/2013 09:11 ● ערב ערב 2605
בס"ד / מאת: הרב דוד שנה
טור יהדות

פרשת 'קורח'


בהגדה של פסח אנחנו אומרים: "כנגד ארבעה בנים דיברה התורה. אחד חכם אחד רשע אחד תם ואחד שאינו יודע לשאול". תפתחו הגדות מצוירות שיש לכם בבית, אני מבטיח לכם שבכולן תראו את הבן החכם מצויר כמו ילד טוב ירושלים, ואילו הבן הרשע מצויר בצורה נבזית ודוחה, ילד עם נבוט, עם עגילים ונזם באף, עם תספורת משונה (בהגדות החרדיות הילד הרשע מצויר עם כיפה סרוגה). תמיד קל לצייר את אותו אדם רע ורשע כמו מפלצת. כל מי שקרא ספרי דנידין יודע שהאיש הרע מצויר עם עיוותים, זיפי זקן, מסכה על העיניים ומבט מרושע. מי אמר שאנשים רעים הם מכוערים?! ההתנהגות שלהם אמנם מכוערת, המעשים שלהם גרועים ביותר, אבל מבחינת מראה חיצוני הם יכולים להיות נאים, עם נימוסים חברתיים מצוינים. בחודש החולף אנו שומעים על סלבריטאים מרושעים ביותר, אשר במשך שנים עשו מעשים מגונים בנשים שהיו כפופות להם. אותם מפורסמים בהחלט יכולים להתאים להגדרה של 'הילד הרשע' מההגדה של פסח, אבל בוודאי שאינם דומים לסטיגמת הילד הרע המצויר. דרך אגב, הגישה החינוכית כיום גורסת שאין דבר כזה 'ילד רע', יש ילד שרע לו. (תספרו את זה לחבר שלו שחטף מהילד ש"רע לו" מכות רצח).
אדם יכול להיות- מפורסם- רשע, יפה- רשע, חכם- רשע, עשיר- רשע. המעמד החברתי או הכלכלי של האדם לא מקנה לו את המידות הטובות. מידות טובות נקנות בעבודה מאומצת רבת שנים של עזרה, נתינה, ויתור, הבלגה ועוד הרבה דברים אחרים. אבל אנחנו חיים בדור ששופט רק את החיצוניות של האדם, ואם הוא יפה או מפורסם אנחנו נוטים לוותר לו על פשעים שעשה- עיין ערך דודו טופז. רבי מאיר מזהיר אותנו שלא לנהוג כך בעזרת משפט מפורסם שהוא לימד אותנו- "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו". לא המראה והרושם החיצוני קובע !!!
השבת נקרא בתורה על קורח. בימינו קורח היה נחשב לסלב מהמעלה הראשונה. דבר ראשון- הוא היה האיש הכי עשיר מכל עם ישראל, עד היום אנו משתמשים בעושרו של קורח כביטוי לעשיר מופלג- "עשיר כקורח", עושרו של קורח העביר אותו על דעתו. הוא היה בטוח שאם הוא האדם הכי עשיר בארץ אז מותר לו לומר ולעשות כל מה שהוא רוצה מבלי לתת על כך את הדין. דבר שני- הוא היה קרוב משפחה של משה רבינו (הם היו בני דודים), עוד סיבה מדוע חשב קורח שמותר לו לזלזל במשה, "הרי אני מכיר אותו מאז שהיה ילד". דבר שלישי- הייתה לו משרה רמת דרג- הוא היה בין הבודדים בעם ישראל שהיו נושאים את ארון הקודש, כאן כבר האגו שלו מגיע לשמיים. ודבר אחד אחרון, הוא היה רטוריקן, נואם, בחסד. הוא ידע כיצד לרתק אנשים ולגרום להם לעשות את מה שהוא רוצה, וכך הוא גרר אחריו מאות תומכים. קורח טען שמשה רבינו החליט על דעת עצמו למנות את אהרון לכהן גדול, ושזה לא נכון שה' ציווה על כך שאהרון יהיה הכהן הגדול. כלפי חוץ טענותיו של קורח נראות צודקות ונכונות, הוא למעשה פועל רק לטובת העם ואין לו שום נגיעה אישית בדבר. כך הוא רוצה שהעם יחשבו. ורבים, רבים מדי, אכן נסחפים אחרי דברי הבלע והשקר של קורח. כל תחנוניו של משה אל קורח שיפסיק להמריד את העם נגד ה', עולים בתוהו. משה מזהיר את קורח וכל עדתו אם לא תפסיקו לערער על הכהונה של אהרון- האדמה תבלע אתכם- כי אמרתם דברי בלע. מידה כנגד מידה. קורח הסלב הוא עקשן וממשיך להרשיע. עושרו, חכמתו, ומעמדו לא עמדו לו והוא נענש על מעשיו הרעים. הקב"ה לא נושא פנים לאנשים רעים כל כך, למרות חיצוניותו המרשימה קורח נענש. יש דין ויש דיין.


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש