טור חוק ומשפט

מאת: או-מד מדיקל ● 6/8/2013 15:22 ● ערב ערב 2614
מאת: עו"ד רפאל חזן
טור חוק ומשפט

דו"חות חניה- מדריך הישרדות



האם ידעתם ש-3 שנים ושלושה חודשים לאחר שקיבלתם דו"ח חניה חלה עליו התיישנות והוא אינו תקף? האם מישהו טרח להסביר לכם שלעירייה אסור לעקל רכב שערכו עולה על גובה החוב? כיצד תשמרו על זכויותיכם מול הרשויות המקומיות.
הרשויות המקומיות פועלות כיום מכוח פקודת המיסים גביה, שריד דרקוני מימים עברו שיש לו עדיין תוקף חוקי, שמכוחו העירייה היא גם התובעת, השופטת, המוציאה לפועל וגם הנהנית מהכספים.עצם העובדה שהעירייה עוברת על החוק בנושאים מסוימים, אין בכך כדי למנוע ממנה להפעיל אמצעי גבייה שונים ומשונים. הניסיון מלמד כי במקרים רבים מאוד, גובה הרשות המקומית כספים שלא כדין, אם משום שהדוחות התיישנו ואם משום שלעירייה לא היו את האסמכתאות המקוריות המוכיחות כי כל הודעות הקנס נשלחו בדואר רשום.
מה עוצר את מרוץ תקופת ההתיישנות?
חלוקת הודעות עם דרישת תשלום קנס בצורה של מכתב תזכורת מטעם הרשות המקומית, מהווה פעולה של תחילת ביצוע עונש המתחילה מחדש את מרוץ תקופת ההתיישנות בן 3 השנים, או שנדרשת הרשות המקומית לפעול אקטיבית על-ידי הטלת עיקול או רישום עיקול במשרד הרישוי. בכל מקרה גם אם תטען הרשות המקומית כי משלוח הודעות חוזרות על דרישה לתשלום הקנס מידי פרקי זמן הקצרים מ-3 שנים, מפסיק את תקופת ההתיישנות, הרי שעל הרשות המקומית להוכיח היטב את משלוח המכתבים "מפסיקי ההתיישנות" לבעל החוב.
כיצד אוכל לוודא כי אכן כל ההודעות נשלחו לביתי בדואר רשום מצד העירייה?
יש לדרוש מהעירייה את האישורים המקוריים המוכיחים כי היא עמדה בנטל ושלחה את כל הודעות הקנס כנדרש בדין. לא כדאי להסתפק בפלטי מחשב ויש לדרוש את האישורים המקוריים המוכיחים כי אכן כל הודעות הקנס נשלחו במועד ובדואר רשום לכתובת בה מתגורר בעל החוב.
האם העירייה רשאית להוסיף לסכום הקנסות תוספת פיגורים?
כפל הקנס שהיה נהוג בעבר בוטל זה מכבר ובמקומו נקבע מנגנון שלפיו במידה ולא שולם הקנס תוך – 90 יום ממועד קבלת הודעת הקנס, תתווסף עליו תוספת פיגור בשיעור 50% מהקנס או מחלקו שלא שולם לאחריה. בתום כל תקופה של 6 חודשים יתווסף לקנס תוספת פיגור של 5% נוספים מהקנס או מהחלק שלא שולם. דהיינו: ריבית קבועה של 10% על הקרן בכל שנה.
העירייה עיקלה את הרכב שבבעלותי שערכו עולה על סכום החוב האם זה חוקי ?
העירייה רשאית לעקל נכסים השייכים לחייב או לבעל החוב שהוא כמובן אותו אדם שהדוחות מיוחסים לו, אך העירייה לא יכולה בשום אופן לעקל רכב או רכוש של אדם אחר כדוגמת בן משפחה או קרוב של בעל החוב.
העירייה כמו כל מעקל אינה רשאית לעקל רכוש או כספים העולים בשוויים על סכום החוב או הקנסות.
האם העירייה יכולה לעקל כספים מחשבון הבנק שלי?

העירייה יכולה להטיל עיקול על חשבון הבנק של החייב וזאת רק לאחר שבדקה מצידה כי החוב הינו בר גביה ושלא חלה עליו התיישנות וכל ההודעות נשלחו אל החייב והוא אכן קיבל אותן.
במידה והעירייה לא בדקה וביצע עיקול על דוחות שלא היתה רשאית לגבות מסתכנת בתשלום הוצאות לבעל החוב והחזר הכספים שעיקלה.
האם העירייה יכולה לבטל קנסות בגין דוחות חניה שלא התיישנו?
לתובע העירוני הפועל מטעם היועץ המשפטי לממשלה יש סמכות מלאה לבטל קנסות או להפחית את תוספת הפיגור על פי החוק. להלן מספר מקרים בהם יכולה העירייה לבטל דו"חות: הרכב חנה בזמן רישום הדו"ח בשל תקלה טכנית./ הודעת תשלום הקנס ניתנה לאדם שהוביל חולה קשה למתקן רפואי או ממנו./ בעל החוב לא קיבל את הודעות הקנס ( ניתן לקבל הפחתה גם במקרה שבעל החוב עצמו התרשל ולא הודיע על שינוי כתובתו במשרד הפנים).
האם העירייה רשאית להוסיף הוצאות גביה כתוספת לסכום החוב ?
עירייה אשר נוהגת להוסיף חיובים בגין הוצאות גביה עושה זאת בניגוד לחוק. לפני כ- 4 שנים אושרה בבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעה להחזר הוצאות גבייה בגין דו"חות חניה שלא שולמו כתביעה ייצוגית אשר בבסיסה עמדה בחינת חוקיותן של הוצאות הגבייה
*) אין באמור לעיל משום תחליף לייעוץ משפטי.


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש