חוק ומשפט

מאת: או-מד מדיקל ● 20/8/2013 10:50 ● ערב ערב 2616
עו"ד רפאל חזן –משרד עו"ד באילת
חוק ומשפט

כיצד להקים חברה ? עו"ד רפאל חזן מביא לכם את התשובות
במשך שנים תכננתם כיצד תיראה החברה שתקימו: כמה עובדים יהיו בה, באיזה חלק של העיר תמקמו את המשרדים ובאיזו שיטה תשווקו את המוצרים. אפילו על שם לחברה כבר חשבתם. בדרך להגשמת החלום התייעצתם גם עם הגורמים המקצועיים (עורך דין, רואה חשבון, יועץ עסקי ויועץ מס) והגעתם למסקנה שאת העסק שלכם אתם רוצים להפעיל באמצעות חברה בע"מ (בערבון מוגבל). תהליך הקמת חברה בע"מ נחשב מהיר ופשוט יחסית, והוא מתבצע באמצעות משלוח של מספר מסמכים לרשם החברות. הראשון שבהם הוא בקשה לרישום חברה. טופס הבקשה לרישום חברה מרכז את הפרטים העיקריים הנדרשים לשם הקמתה, ובהם שמה (חייב להיות בעברית או בערבית, יכול להיות בנוסף גם באנגלית), כתובתה, מטרותיה (לעסוק בכל עיסוק חוקי; לעסוק בכל עיסוק חוקי למעט עיסוקים המפורטים בתקנון החברה; לעסוק בעיסוקים המפורטים בתקנון), הון החברה (ההון הרשום של החברה וחלוקתו למניות) והאם היא מוגבלת במניות.
המסמך השני אותו תידרשו לשלוח לרשם החברות הוא הצהרת דירקטורים ראשונים. לכל חברה חייב להיות לפחות דירקטור אחד. בעת הקמת החברה ניתן למנות דירקטור אחד או יותר, והם "הדירקטורים הראשונים", וכל אחד מהם חייב לחתום על הצהרה לפיה הוא כשיר ונכון לכהן ככזה (ישנן הוראות חוק מסוימות המפרטות מי אינו כשיר לכך).
מסמך נוסף הוא הצהרת בעלי מניות. בעת הקמת החברה ניתן להקצות מניות לבעל מניות אחד או יותר וכל אחד מהם חייב לחתום על הסכמים מסחריים לפיהם הוא כשיר להחזיק מניות בחברה (הוראות חוק מסוימות מפרטות מי אינו כשיר לכך).
אחד המסמכים החשובים שתשלחו אל רשם החברות הוא תקנון החברה. לכל חברה חייב שיהיה תקנון המפרט את הנושאים הבאים, לכל הפחות: שם החברה, מטרותיה, הון החברה הרשום, אחריות בעלי המניות (מוגבלת או לא מוגבלת), וכן פירוט הקצאת המניות לבעלי המניות הראשונים. התקנון הראשוני לרוב יכלול עוד מספר הוראות כלליות בדבר מספר בעלי המניות המרבי (לא יעלה על 50), מספר דירקטורים מינימלי (1) ומקסימלי, המניין החוקי באסיפה כללית וזכות החברה לבטח את נושאי המשרה בה.
חברות רבות מוקמות עם תקנון ראשוני קצר המכיל סעיפים אלו, ובשלב מאוחר יותר בעליהן בוחרים להחליפו בתקנון מפורט הרבה יותר. בתקנון זה יופיעו כל זכויותיהם וחובותיהם של בעלי המניות והדירקטורים בחברה ועוד פרטים רבים אחרים. חברה שתבחר לעשות כן, תוכל מלכתחילה להירשם עם תקנון מפורט - תלוי במידת הצורך והרצון של היזמים המקימים. לבסוף, טופס הגשת מסמכים לרישום חברה ימולא על ידי מגיש הבקשה (לרוב מדובר בעורך הדין), והוא כולל פרטי קשר וכן שלוש חלופות לשם החברה, למקרה שבו השם הנבחר לא יאושר על ידי רשם החברות. כל המסמכים הללו נחתמים על ידי הגורמים הרלוונטיים (בקשה לרישום חברה ע"י אחד היזמים, הצהרת הדירקטורים הראשונים ע"י כל אחד מהדירקטורים הראשונים, התקנון והצהרת בעלי המניות ע"י כל אחד מבעלי המניות הראשונים, וטופס הגשת המסמכים לרישום ע"י עורך הדין) וחתימותיהם מאושרות ע"י עו"ד.

מזל טוב, הקמתם חברה, את המסמכים עליכם לשלוח לרשם החברות לאחר תשלום אגרת רישום החברה ובצירוף אישור התשלום ניתן לשלם באמצעות כרטיס אשראי באתר האינטרנט של רשם החברות ולהדפיס את אישור התשלום). אם לא התגלו בעיות כלשהן (הטפסים מולאו כמו שצריך והשם שנבחר או אחת החלופות שניתנו התקבלו), החברה תירשם בתוך ימים ספורים (לעיתים אפילו באותו היום בו מתקבלים הטפסים אצל רשם החברות). עם רישומה מתקבלת תעודת התאגדות עם שמה של החברה, מספרה (ח.פ. - מספר הזהות של החברה) ותאריך התאגדותה.
אין באמור לעיל ייעוץ משפטי.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש