הוט ג'אז

מאת: סימונה סולומון שאואט ● 20/8/2013 11:38 ● ערב ערב 2616
ערב, מוסיקה בוקעת מהאולמות במתחם הנמל, אנשים נהנים, הים במלוא הדרו מול הירח המלא, בירה פה, נשנוש שם, קצת חם, שטויות, מה צריך עוד הבנאדם בשבוע האחרון של חופשת הקיץ?. פסטיבל הג'אז ה- 27 חזר השבוע לאילת, משודרג יותר. למרות הטילים והאיומים, אילת כמנהגה נוהגת. חמישה ימים של שכרון חושים, לצד שינויים מרעננים
הוט ג'אז

שבוע עמוס ג'אז איכותי עבר על אילת. היה זה פסטיבל הג'אז ה- 27 במספר שפקד את אילת. גם הפעם מנוהל אמנותית זו השנה השנייה על ידי איש הרדיו דובי לנץ והמוסיקאי אלי דג'יברי (שגם הופיע השנה). הפעם היה חם במיוחד, לא רק בשל התוכנית המעולה, למרות ביטולים כאלה ואחרים (שבמקומם קיבלנו אמנים לא פחות טובים אם לא יותר), חלקם בשל ירי הטילים על אילת, אלא שהיה פשוט חם ולוהט, כשבערב נמדדו קרוב ל- 39 מעלות צלזיוס בצל, איזה צל – בחושך.

תמונת כתבה


החום הפיזי לא ממש הפריע לאורחי הפסטיבל להנות, אם בהופעות הנהדרות ואם בבילוי במתחם הג'אז, ככה זה – שבת אחים גם יחד ב'שחוניה' של אילת. נראה שהמצב הבטחוני לא ממש הזיז לאורחים להמשיך בשגרת חופשתם והם הצביעו ברגליים. ערב הפסטיבל, אמר ראש העירייה, מאיר יצחק הלוי במסיבת העיתונאים החגיגית שנערכה לרגל הפסטיבל: "הפסטיבל הזה, במהלך החודשיים האחרונים לווה בכמה רעמים שבאו ממערבה לנו, ואנחנו אמרנו בצורה שלא משתמעת לשני פנים – הפסטיבל קום יקום ולא נאפשר לאיש לשבש את אורחות חיינו, לא נאפשר לאיש להשפיע על ביטול שגרת חיינו... והתשובה הטובה ביותר היא האירוע שמתחיל היום (יום ראשון השבוע), מוסיקה, אהבה, הרכבים בינלאומיים, והלוואי והיינו יכולים לראות גם הרכבים ממצריים ומירדן. זו התשובה הטובה ביותר לאותם ארגונים פונדמנטליסטים, שרוצים להפריע לכל עמי האישור, גם למצריים וגם לירדן. על כן, פעלנו במשותף, ביחד, בחיבוק אחד גדול, כל הגורמים, להסתער על המטרה ולהרים כאן פסטיבל שיהיה ראוי ואיכותי ולשמחתי, כשאני רואה את מספר המתעניינים ורוכשי הכרטיסים, אני רוצה לומר בוודאות מלאה, שחוסנו של עם ישראל נבחן בעת שכזו". יצחק הלוי נשאל עוד על ידי העיתונאי והמבקר יוסי חרסונסקי, האם במסגרת הגדרת אילת כעיר שוחרת תיירות ואמנות, נעשה מאמץ כלשהו כדי להגדיל את האהבה של תושבי אילת לג'אז? ראש העירייה השיב ופרגן לפעילות מרכז המוסיקה באילת, סיפר על הרחבת הקונסרבטוריון בעיר, על פרויקט 'בוקר זמר', 'מחול לכל התלמידים', תאר את פעילות מרכז 'ווליום' וסיכם, "אני אומר שיש לנו כאן עיר מוסיקלית". בהקשר לתפיסה כאילו פסטיבל הג'אז אינו מגיע לתושבי אילת אמר ראש העירייה: "אתה טועה טעות קשה. אני אבקר איתך בפסטיבל ובוא נבדוק כמה אילתים הגיעו, אני מודיע לך שאתה תופתע לטובה. זה תהליך מרתק ומעניין, ואנחנו מייצרים כאן הליך מחנך, ואני חושב שהפסטיבל הזה דואג מאוד להטמעת הערך המוסיקלי בקרב ילדינו ותושבינו. ואני אומר לך עוד משפט אחד, אם כבר הרמת לי להנחתה, הכנסנו לכאן את גביע הפדרציה של טניס לנשים, אנחנו לקראת השנה הרביעית שלו. מספר התלמידים המשתמשים בחוגי הטניס גדל פי ארבע, אז בדיוק על אותו היקש אני מציע, שתיקח גם את נושא פסטיבל הג'אז. זהו תהליך שיקרה והוא קורה, ואנחנו שמחים מאוד על כך".
שאלה אחרת שנשאל הפאנל הייתה בנוגע להחזרת מועד הפסטיבל למקומו בלוח התאריכים והאם היו שינויים ברכישת הכרטיסים. מהנהלת הפסטיבל נמסר בתגובה לעניין רכישת הכרטיסים, כי יש מגמה כללית של ירידה ברכישת כרטיסים למופעי תרבות. בהקשר להחזרת הפסטיבל לשבוע האחרון של אוגוסט נמסר: "נכון שניסינו להחזיר את הפסטיבל לשבוע האחרון של החופש הגדול, אך בד בבד בל נשכח, שהתפוסה באילת כעיר נופש בשבוע זה היא מן הסתם גבוהה ויש לכך מחיר. בהתאם לכך עשינו כמה פעולות, ביניהן פרסום של רשימה של 40 מלונות באילת במגוון מחירים שהיו בחלקם נמוכים יותר מאשתקד וגם נתנו במקביל את האופציה של לינה בשטח. את המסקנות איך משמרים את המצב ברור שנסיק הרבה לאחר סיום הפסטיבל, כי יש כאן בעייתיות מסוימת, מצד אחד המחירים גבוהים, ואתה מנסה לשמור על איזון של מחירי הכרטיסים, שנמוכים בכל פרופורציה לעומת ההשקעה הכספית".

תמונת כתבה


אז מה היה לנו כאן?


ערב עם ברנפורד מרסיליס הסקסופוניסט המדהים, חמישיית אל פוסטר עם וואלאס רוני, הראשון מתופף אגדי החולש על מגוון סגנונות, השני על החצוצרה, יחד – חגיגה, ז'ואאו בוסקו שאירח את אחינועם ניני זמרתנו המוכשרת, אנטוניו סאנצ'ס, מכון תלוניס מונק בהופעה בלתי נשכחת, אלון אולארצ'יק ועוד ועוד. ארבעה ימים של מוסיקה איכותית, שלושה אולמות, ג'אם סשן רענן בחוף הדקל אל תוך הלילה, עם אמני הפסטיבל כמו גם אמני ג'אז צעירים ואנרגטיים, כיתות אמן אטרקטיביות ב'ישרוטל אגמים' וכן קונצרטים של הרכבי ג'אז בבית הקפה בשדרת 'לה בולבארד' במלון 'רויאל גארדן', שני האחרונים – חינם!

שינויים מרעננים


השנה נעשו כמה שינויים בפסטיבל, אחד מהם הוא הזזת ה'פיל הלבן' – אניית 'הקנקון' שעגנה בנמל כאבן שאין לה הופכין תודות לשיתוף פעולה בין הנהלת הנמל לבין חבר מועצת עיר יוסי חן, מחזיק תיק התיירות, לטובת המבלים במתחם. שינוי מרענן נוסף שנעשה השנה היה שינוי מיקום הג'ם סשן. הנהלת הפסטיבל החליטה להקים השנה את 'כפר הפסטיבל' בחוף 'הדקל' במטרה למשוך לאירוע חבר'ה צעירים ברוחם/בגילם על מנת שיגיעו לאילת בתקופה החמה תרתי משמע של המחירים וגם בטמפרטורה החמה, עם האוהל הפרטי שלהם, כדי שגם הם יוכלו להנות מהפסטיבל. כמו שקורה בשאר המקומות בעולם, חלק מספיגת האווירה היא על ידי לינה או שהייה בצמוד למתחם הפסטיבל. לפני שנה, 'כפר הפסטיבל' לא נחל הצלחה. השנה, החלה הנהלת הפסטיבל לבנות סל שלם של הטבות לאורחים המגיעים לאילת. לדוגמה, חוברת ההטבות שנבנתה במיוחד לחברי אגודת ידידי הפסטיבל שחולקה במשך שבוע הפסטיבל.

ג'אז או מוסיקת עולם?


השנה, כבשנים קודמות, שוב הורמו גבות בנוגע לתמהיל של מוסיקת עולם בתוך פסטיבל הג'אז. "יש להבין", אומר דג'יברי, "כי כל פסטיבלי הג'אז בעולם כוללים היום קורטוב של מוסיקת עולם. בפסטיבל שלנו השנה גם, אמנם פחות. זו החלטה משותפת של שנינו (דג'יברי ודובי לנץ ס.ס.ש). נשאלתי אם זו איזו שהיא דרך להבדיל בין פסטיבל הג'אז הקייצי לבין החורפי, ובכן אולי כן, אך זה לא נעשה במכוון". דובי לנץ מוסיף: "בימינו הגבולות בין סוגי המוסיקה מטשטשים לחלוטין. אתה יכול למצוא בפסטיבל ג'אז כל מני ז'אנרים אחרים שנוגעים בג'אז, וכך גם כאן, קבוצות שהיו מרימים לגביהן גבה בפסטיבלים קודמים, עכשיו כבר לא".

הקרנה ראשונה בפסטיבל


וגם זה קרה במהלך פסטיבל הג'אז- הקרנת הבכורה של הסרט 'שונית אילת מדברת', סרטון תת ימי מדובב לכל המשפחה שנוצר וצולם על ידי יוצר הסרטים עטור הפרסים, תושב אילת צביקה לבנת. צילום של שנתיים, 150 צלילות וכ- 1,000 שעות עריכה הושקעו בהפקת סרטו התת ימי של לבנת שהוא במהותו סרטון הסברה לשימור שונית האלמוגים באילת, שהופק במימון משותף של גופי סביבה ואחרים רבים, פרויקט שהובילה היחידה לאיכות הסביבה אילת –אילות, דובב על ידי מיטב אמני ישראל, ביניהם שלמה בראבא, ננסי ברנדס ואורי גוטליב (שנכחו במסיבת העיתונאים) ושירה – דוד ד'אור, על פי תסריט של התסריטאית יעל נצר.
"הסרט הוא התגשמות של חלום שהחל בהוואי לפני שמונה שנים לאחר שסיימתי ליצור סרט עבור ממשלת הוואי, כשבדרך עשיתי עוד סרט עבור ממשלת ארה"ב וכן בקריביים", סיפר לבנת בהתרגשות לבאי מסיבת העיתונאים. "לפני שנתיים קיבלתי טלפון בהיותי בקריביים מיעל אדרעי שבישרה לי- 'יש לנו תקציב, בוא נעשה את הסרט'. מאז החל מסע מדהים, הפקה מתחת למים, מעל המים, הכל בטבע. רצינו לייצר סרט שלא יביא לתחושה של הטפה בנושא השמירה על הים, אלא להעביר מסר חינוכי בנחישות אך ברגישות. צילומי הסרט, לא חפים מנזקים נוראיים שנעשים בים בכלל ולשונית בפרט. אמנם בעשור האחרון, נראה שהמצב מתייצב, אך נקודת ההתחלה שלנו היא נמוכה. הסרט הזה יהיה כלי גם במערכת החינוך וגם בתיירות. אני מודה לשונית הזו, שבזכותה גיליתי את הים ונהייתי מי שאני ולמדתי כל כך הרבה". ממשרד דוברות עיריית אילת נמסר בהקשר לסרט: "הסרט, שהוקרן לקהל הרחב בפסטיבל הג'אז יוצע בעתיד להקרנה בחברות התעופה הטסות לאילת, במרכזי מידע, בבתי מלון, במועדוני צלילה, במערכת החינוך, בכנסים, בפסטיבלים ובכלל בכל אמצעי תקשורת שיביע רצונו לשתף פעולה להעברת המסרים המופיעים בו".

מיני ארט


ביום שלישי השבוע, במהלך ימי הפסטיבל, נפתחה תערוכת המיניאטורות Mini Art בגלריית אמני אילת. תאגיד התיירות העירוני ערך ערב השקה במעמד ראש העירייה מאיר יצחק הלוי. בערב ההשקה הוצגו דגמי מיניאטורה מעוררי השראה וקסם בהשתתפות מיטב האמנים וכמו כן – הוצגה תערוכה קבוצתית של יצירות מיניאטורה בשיתוף אמני אילת ואמנים בינלאומיים נוספים מארה"ב – אודרי הלר וג'וזי הארווי בראו ן. התערוכה תוצג בגלריה עד סוף דצמבר.


צילום: יהודה בן יתח /

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש