ללכת רחוק, להגיע עמוק- עמותת אל עמי

מאת: אביבה דקל ● 5/12/2013 16:39 ● ערב ערב 2631
מאות מילדי אילת נהנו השבוע מהפנינג חנוכה חגיגי שארגנה עמותת 'אל עמי' בעיר= במרוצת השנים הפכה העמותה לחלק בלתי נפרד מהעיר ומהקהילה. הצצה אל העמותה המיוחדת ופועלה המבורך
ללכת רחוק, להגיע עמוק- עמותת אל עמי

תמונת כתבה
צילם: זוהר רביבו


'אל עמי' באילת היא לא רק עמותה. במרוצת השנים הפכה 'אל עמי' בעיר לקהילה לכל דבר שחיה חיים נפלאים יד ביד עם הקהילה המקומית.
הגרעין הראשון של 'אל עמי', שמנה בתחילת הדרך מספר קטן של משפחות, הגיע לאילת לפני כשלושים שנה. הם פתחו בעיר הדרומית 'כולל' ללימוד תורה – ופעילותה של הקהילה באילת יצאה לדרך. מאז זרמו מים רבים בים האדום. כיום מונה קהילת 'אל עמי' באילת כמאה משפחות, המפעילות את העמותה, ששמה לה למטרה להיות שותפה בקידום עולם התורה, החינוך והרווחה של התושבים בעיר. כל אלו, באמצעות פרויקטים חילונים ודתיים כאחד, המתקיימים בתכנון וחשיבה משותפת עם הגורמים העירוניים השונים שהפכו זה מכבר שותפים מלאים לעשייה - כמעט ברמה השבועית.

בשם אהבת הארץ


אין די במשמע אוזניים. כדי להכיר מקרוב חלק מהגופים שמפעילה עמותת 'אל עמי' באילת, לשמוע על פעילותה ביום יום, וגם לראות את ההכנות המיוחדות לקראת חג החנוכה, יצאתי לסיור בשטח יחד עם אהרון אקרמן, מנכ"ל העמותה בעיר.
לב ליבה של פעילות עמותת 'אל עמי' באילת היא ישיבת ההסדר 'איילת השחר'. כבר בכניסה למקום קשה שלא לחוש באווירה המיוחדת, כשברקע קולות התלמידים הגודשים את האולם המרכזי. רבים מבוגרי הישיבה הם שותפים פעילים בעשייה היומיומית שלה. בתפקיד ראש הישיבה משמש הרב יוסי רודריגז, ומנהלה הוא משה ווילף. הישיבה פועלת בעיר מזה שבע עשרה שנים, ומושכת אליה תלמידים מכל רחבי הארץ, בגילאי 18 עד 24. כיום מונה הישיבה כמאה תלמידים הלומדים במקום ועוד חמישים המשרתים בצה"ל.

-מה מיוחד בישיבת ההסדר הזו שמצליחה למשוך אליה כל כך הרבה תלמידים? שאלתי את הרב יניב רזניק, רב השנה הראשונה בישיבה (שיעור א').
"זו ישיבה המעמידה רף גבוה מבחינת הלימודים והשאיפות של התלמידים. הישיבה מחנכת את תלמידיה לאידאליזם ומסירות נפש לטובת כלל ישראל, הן בלימוד התורה, בשירות הצבאי והן בהשתלבות בכל תחומי החיים. מרבית יוצאי חטיבת ההסדר 'איילת השחר' משרתים ביחידות הקרביות ביותר בצה"ל, ורבים מהם ממשיכים כקצינים ביחידותיהם. נקודת משיכה נוספת לישיבה היא העובדה שהאווירה כאן חברתית מאוד, שונה מזו שבישיבות אחרות. האווירה המיוחדת, והרף הגבוה שמציבה הישיבה והדרך בה היא מצליחה להגיע לנפש התלמידים, מביאה אותם ללמוד מתוך רצון והזדהות עם התורה".
"באיזו דרך מתבטא החיבור בין הישיבה לתושבי אילת?
"בוגרי הישיבה מאיישים תפקידים רבים בכלל מערכות החינוך והקהילה בעיר, ומהווים נדבכים מרכזיים במערכות אלה. רבים מהם אף הופכים את אילת לביתם הקבוע". דוגמא מצוינת לכך היא אהרון אקרמן, מנכ"ל עמותת 'אל עמי', בוגר ישיבת ההסדר, שאת התואר הראשון שלו בפסיכולוגיה וניהול עשה בשלוחת אוניברסיטת 'בן גוריון' באילת. אהרון בן השלושים, נשוי ואב לארבעה, מתגורר באילת ועושה רבות למען תושבי העיר. "כמאה תלמידים, מקיימים קשר קבוע עם תושבי העיר. מספר פעמים בשנה אנו עורכים בישיבה אירועים עם הציבור הרחב, בהם לוקחים חלק תושבים רבים. בחגים אנו מביאים לביקור בישיבה את ילדי בתי הספר היסודיים, במהלך השנה אנחנו מקיימים שיעורים משותפים עם תלמידי חטיבת הביניים של בית הספר 'ימין הרצוג' ואלו רק על קצה המזלג", מבהיר הרב רזניק.

תמונת כתבה
צילם: זוהר רביבו


להאכיל מכל הלב


מהישיבה עברנו לביקור בבית התמחוי של עמותת 'אל עמי', השוכן במקום המשמש חדר האוכל של תלמידי ישיבת ההסדר 'איילת השחר'. מדי יום, בשעת צהריים מוקדמת, מגיעים למקום עשרות נצרכים מקרב תושבי אילת ומקבלים מנה חמה של אוכל משובח, בדיוק כמו זה שמקבלים תלמידי הישיבה. יש שאוכלים במקום, ויש מי שמעדיפים לקחת הביתה. האוכל טרי, מבושל מדי יום וכולל מגוון מנות. את בית התמחוי מנהל ליאור סיבוני, ואת האוכל מבשל מדי יום עמוס חסון, טבח מקצועי מעולה. אחרי שהנצרכים אכלו ועזבו את המקום, מנקים את האולם המואר והממוזג, עורכים מחדש את השולחנות והמקום הופך שוב לחדר אוכל של תלמידי הישיבה.

התחנה השלישית בסיור- המדרשה של 'אל עמי' – 'אורות ישראל'. מדרשה המכשירה בנות שירות לאומי להעביר שיעורים קבועים לתלמידי בתי הספר היסודיים הממלכתיים במסגרת שעות הלימוד הרגילות, בנושאים של מורשת ישראל ובנושאים חברתיים וערכיים שונים. השיעורים המועברים בצורה חוויתית ומרתקת אהובים מאוד על הילדים שמחכים להם מדי שבוע בקוצר רוח. מספר פעמים בשנה מוזמנים התלמידים למדרשה, למרכז פעילות מיוחד בנושאים כמו חגי ישראל, ארץ ישראל ועוד. בעת ביקורי המה המקום בתלמידי כתות א' ב' של בתי ספר שונים שהגיעו לחוות במקום פעילויות ערכית שונה כמו למשל הפקת שמן זית באותה דרך בה הפיקו את השמן ששימש להדלקת המנורות בבית המקדש. בתום הפעילויות הוזמנו התלמידים לצפות בהצגה המספרת את סיפור חג החנוכה. משנסתיים יום הפעילות יצאו התלמידים מהמדרשה כשכל אחד לוקח אתו כמזכרת יצירה שעשה במו ידיו לכבוד החג.
"לקראת החנוכה עברו השנה במרכז עשרים כתות א', ב' מבתי הספר השונים בעיר", מספרת ציפי צברי, מנהלת המרכז להעמקת היהדות 'אורות ישראל'. "הפעילות במרכז אורכת כשעתיים, שבמהלכן עובר הילד פעילות חווייתית ערכית, המחברת אותו למשמעות חג החנוכה".

התחנה האחרונה בסיור הייתה בית הכנסת של הרב הדאיה – 'פחד יצחק', כאן צפו ילדי הגנים בהצגה שהציגו בפניהם רבני הגנים של 'אל עמי'- אירוע שיא במסגרת פרויקט רבני הגנים במהלכו מגיעים בחורים מישיבת ההסדר 'איילת השחר' ומהקהילה לכ- 25 מגני החובה בעיר, ומעבירים בהם שיעור שבועי של מסורת וערכים יהודיים. פרויקט זה החל בגנים הממלכתיים לפני כחמש שנים, והתפשט במהירות לרבים מגני הילדים בעיר.
במשך קצת מעל שעתיים ביקרתי וראיתי קצה קצהו של פעילות עמותת 'אל עמי' בעיר, פעילות שסיור מלא בכל מקומות הפעילות שלה אי אפשר היה לסיים ביום שלם, ואולי גם לא בשבוע.
חזרתי מהסיור מלאת התפעלות למראה הרצון הטוב, ההתנדבות והפעילות הבונה של העמותה באילת. כאן המקום לציין שכל פעילויות העמותה, כולל הקייטנות שהיא מקיימת בעיר, הם במחירים מסובסדים, שכן מדובר בעמותה הפועלת ללא מטרת רווח, זוכרים?

בנוסף לפרויקטים בהם בקרנו, 'אל עמי' מקדמת את מוסדות החמ"ד (חינוך ממלכתי דתי) הכוללים:• שבעה גנים (טרום חובה: תומר, צור, ברק. גני חובה: שקד, רימון, פיראן, ברקת).
•בית ספר 'ימין הרצוג', שבתוכו פועל מסלול תלמוד תורה לבנים.
•אולפנת 'תהילת ישראל' – תיכון דתי בו לומדות כ- 120 תלמידות.
•ישיבה תיכונית 'צביה' - שהוקמה על ידי 'אל עמי' כמענה לבני אילת החפצים בחינוך תורני על יסודי. ישיבת צביה פועלת החל משנה זו כבית ספר לחינוך ימי העוסק במקצוע החקלאות הימית. בנוסף לתמיכה במוסדות החמ"ד, מפעילה 'אל עמי' פרויקטים רבים נוספים ביניהם:
* מרכז נועם – מרכז המשפחה העוסק במגוון נושאים, החל מהכנה לנישואין, זוגיות, חינוך ילדים, קליניקה לייעוץ זוגי, הרצאות לקהל הרחב ועוד.
* אורות במדבר – המרכז הרוחני המהווה מוקד למפגש עם היהדות נותן מענה לכל מי שמתעניין ביהדות ורוצה ללמוד במסגרת המתייחסת בכבוד לכל אדם ונותנת לו את הכלים לחשוף ולחיות את עצמיותו.
*קשת יהונתן – קורס הכנה לגיוס לצה"ל המיועד לתלמידי כתות י"א.
*אל ארצי – מדרשת טיולים של 'אל עמי', המביאה עשרות אלפי תלמידים מכל הארץ לטיולים ערכיים בהרי אילת, תוך יצירת החיבור בין הנוף להיסטוריה היהודית של המקום. הטיולים מתקיימים לאורך כל השנה ומשתתפים בהם כ- 30.000 תלמידים בכל שנה.
*סניף תנועת הנוער 'בני עקיבא', אליו מגיעים תלמידי בי"ס יסודיים ועד בתי הספר התיכוניים מכל האוכלוסייה.
תקציבה של עמותה מופלאה זו ממומן בחציו על ידי תקציבים של משרד החינוך, תקציבים עירוניים ועל ידי קרנות שונות, וחציו על ידי תרומות של אנשים פרטיים בארץ ובחו"ל, כמו גם בעלי עסקים ואנשים פרטיים רבים מתושבי אילת. "כשרואים עוד ילד שלומד תורה בגן כשחיוך על פניו", אומר אהרון אקרמן, "או כשפוגשים עוד זוג היוצא ממרכז 'נועם' עם תקווה בעיניים ואמונה שהזוגיות שלהם תעלה על דרך המלך, אז אנו מבינים שיש שכר לעמלנו, וכי המאמץ שאנחנו משקיעים למען העיר המיוחדת הזו נושא פרי. כל אלו ממלאים כל אחד מאיתנו בכוחות מחודשים להמשיך בעבודתנו נאמנה".



חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש