ציירו לכם אריח

מאת: רותם ג'קסון ● 27/3/2014 21:23 ● ערב ערב 2064
אריחים מצוירים הינם קונספט עיצובי שחדר בתקופה האחרונה כמעט לכל בית בישראל. אחרי שנים של התכחשות למקורות הערביים שלנו, אנחנו מכניסים אותם היום הביתה כפריטים אותנטיים שמשדרגים לנו את הסטייל. איך הפכו המרצפות המקושקשות של הסבתא ביפו לקסם ים תיכוני ומשאת נפשו של כל מעצב ומאותגר בניה
ציירו לכם אריח

תמונת כתבה
תמונת כתבה
תמונת כתבה
תמונת כתבה
מזה כמה שנים, שאופנת האריחים המצוירים חוזרת לעיצוב הבית. אריחים מצוירים בעיצובים של פעם, אריחים הזכורים לנו מביתה של סבתא רבא או אריחים שאנו רואים בבתים ישנים ביפו, תל אביב וירושלים, משנות המנדט הבריטי. אריחים בשלל צבעים וסגנונות עם עיטורים כאלו ואחרים המקשטים את רצפת המטבח או מעל הכיריים, את הסלון, החדרים וחדרי השירותים כשטיחון או כמשטח רצפה שלם. מעבר להיותם מרהיבים בצבעם בייחודיותם, נחשבים היום לאוצר, פריט מיוחד וישן, 'פיס' אותנטי המוסיף המון אופי, שיק מיושן, אווירה חמימה והמון חינניות לבית. ניתן לומר כי בלטות מצוירות בניחוח אגן הים התיכון הן נוסטלגיה במחוזותינו. תעוזת הצבעים החמה והדוגמאות האוריינטליות השאובות מאמנות ערבית זכורה לנו מריצוף וחיפוי שראינו בבתים הערביים הקלאסיים של פעם, אלא שאמנות ערב היא לא המקור היחידי של ההשראה המצוירת הזו. עוד במאה ה-17 היו האריחים של העיר 'דלפט' שבהולנד, מפורסמים בעולם כולו. מה שתרם מאוד להתפתחות הקרמיקה דאז, היה המסחר עם סין ויפן שהיו ידועות בפורצלן העדין והמצויר שלהם. הפורצלן הסיני במיוחד זכה להערכה רבה אצל ההולנדים, והמפגש עם העבודות מהמזרח היה תמריץ לחיקוי וליצירת הסגנון המיוחד של 'דלפט'. מקור נוסף להשפעה הצבעונית היה ריצוף ה'טרה קוטה' הספרדי בצבעי אדמה אדומה וה'מיוליקה' האיטלקית- כלי קדרות המתאפיינים בשכבת זיגוג דקה מצוירת אשר רווחו בתקופת הרנסאנס בספרד והובאו לאיטליה כבר במאה ה-15 או ה-16 וזכו בה לפופולריות רבה. האמנים שעסקו ב'מיוליקה' נדדו באירופה, ואיתם התפשטה ה'מיוליקה' גם לאנגליה והולנד. מטורקיה יצאה הקרמיקה הארמנית המוכרת לנו מסמטאות ירושלים העתיקה. אמני הקרמיקה הארמנית בירושלים ממשיכים את המסורת האמנותית של אבותיהם מקוטהיה. הקרמיקה הארמנית מתאפיינת בצבעוניות רבה, ועיקר עיטוריה הם מעולם החי והצומח. בין הצורות החוזרות ברוב העבודות- עוף החול (הפניקס), עצים (בעיקר ברושים ועצי תמר), ציפורים, איילות, פרחי צבעוני טווסים, דגים, סיפורי התנ"ך ועוד. אם פעם היו אומרים לנו כי השחוק, המקושקש, הצבעוני והמטושטש יהוו אופנת ריצוף וחיפוי של אריחים מצוירים, איש לא היה מאמין כי נזקי הבלאי יהפכו אופנתיים. מתחמים רבים בבתים, במסעדות, במשרדים ובגינות ציבוריות מקבלים היום טוויסט מעניין ומלא חיים בזכות האריחים המצוירים. אין זה משנה מאיזו זווית מסתכלים עליהם, ריצוף וחיפוי מלא גון ועיטורים של אריחים מצוירים, מכניס אל החלל משהו יציב ומוסיף נוי כמו שאף אביזר משלים לא עושה. בטח לא שטיח בד שמצריך תחזוקה שוטפת של ניקיון מאבק.

הקסם הים תיכוני

אריחים מצוירים מתאימים לחיפוי קירות פנים וחוץ ודי במספר אריחים בודדים על מנת לשדרג את מראה החומה המקיפה את הבית, או לחילופין - כמשטח גינה צבעוני. ניתן כמובן להשתמש באריחים מעוצבים אלו כאלמנט עיצובי במבואת הבית, בסלון, במטבח או בחדר האמבטיה. בדרך כלל אלו אריחים מעוטרים בצורות גיאומטריות שונות וניתן ליצור מהם אפקט מרהיב ומראה משדרג לכל פינה בה תבחרו. גם כאשר אתם מעוניינים רק בשיפוץ, ניתן לרכוש כאלו אריחים ולהוסיפם לקונספט העיצובי של הבית. ישנן חברות המתמחות ביצור אריחים כאלו עם הדפסה מודבקת על פי עיצובכם האישי, על פי דוגמה שבחרתם עם הצבעים המתאימים לכם ולשאר הבית, או להזמין עבודה מקורית מאמן שמתמחה בהכנת אריחים מצוירים, וגם כאלה יש הרבה היום. האריחים המצוירים על כל סגנונותיהם ומקורותיהם מגיעים היום במגוון גדלים, אם כי הגודל הסטנדרטי הוא 15X15 ס"מ ובמבחר סוגים. החל מאריחי בטון וכלה באריחים מקרמיקה מצוירת או קרמיקה בהדפסה. כאשר כל חומר כאמור מתמזג אחרת בחיבור עם חומר אחר. לדוגמה, אריחי בטון לא ישתלבו יפה בתוך רצפת גרניט פורצלן, אלא יתחברו טוב יותר עם ריצוף באבן טבעית וכן הלאה. לכן חשוב להיעזר בדעה מקצועית של מעצב או אדריכל כשמתכננים לשלב אריחים מצוירים בשיפוץ או בבניה. בשוק, קיימות כיום מספר חברות המספקות אריחים מצוירים, במגוון מחירים הנעים בין 250 ש"ח למ"ר ועד 1,000 שח למ"ר ויותר. האריחים המצוירים מגיעים במעין שטיחים אשר ניתן לקבוע מראש את גודלם, והם מונחים על פי רוב בין אריחים פשוטים יותר אשר מחירם נמוך בהרבה. בסיכומו של דבר, משתמע מכך שבית אשר מעוצב עם תוספת של אריחים מצוירים, מבטיח לעצמו חגיגת צבעים מתמשכת שמשאירה את הקסם הים התיכוני לעד בתוך הבלטות. 


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש