שיקום הפה מונע גם מחלות לב

מאת: או-מד מדיקל ● 20/9/2015 10:19 ● ערב ערב 2065
מחקר חדש שנערך באוניברסיטת פלורידה, ארה"ב ופורסם בכנס השנתי של ארגון המיקרוביולוגים באמריקה, שנערך בפלורידה, מצא שמחלות לב ומחלות חניכיים נגרמות ע"י אותו חיידק. מסקנות המחקר מבוססות על ניסויי מעבדה במהלכם הוחדרו חיידקי פה לזרם הדם של עכברים ואלה גרמו לעלייה בגורמי הסיכון למחלות לב בגלל הופעה של טרשת עורקים.
שיקום הפה מונע גם מחלות לב

אין ספק כי מחקר זה (שמצליח להוכיח קשר בין מחלת לב למחלת חניכיים), מדגיש גם את החשיבות הרבה בטיפול או שיקום הפה לסילוק הגורם שעלול לפגוע לא רק בפה אלא גם בלב. זאת, בעיקר לאור המציאות שבה מחלת לב היא אחד הגורמים העיקריים לתמותה בעולם המערבי ומחלות החניכיים פוגעות בכמחצית האוכלוסייה.

מחלות חניכיים – מה היה ידוע לפני המחקר


מחלת חניכיים גורמת לנפיחות, לכאב ולדלקת באזור החניכיים, ולצערנו, זהו מצב שכיח למדי בקרב בני האדם. ההערכה היא שמחלה זו משפיעה על יותר ממחצית אוכלוסיית המבוגרים, ובעצם רוב האנשים, בעיקר בעולם המערבי, סובלים ממחלת חניכיים מתישהו במהלך חייהם.
אבל, עד בערך 2012, הארגון האמריקאי למחלות לב אמנם הודה כי קיים קשר בין מחלות לב לבין מחלת חניכיים, אבל לאו דווקא קשר סיבתי. גם הרפואה המסורתית הכללית, לא התייחסה כלל למחלת החניכיים כאל גורם שעלול להתפתח למחלת לב.

מהלך המחקר


כדי לקשור בין מחלת החניכיים ומחלת הלב, הדביקו החוקרים את העכברים ב-4 סוגי חיידקים שגורמים למחלות חניכיים:
Porphyromonas gingivalis
Fusobacterium nucleatum
Tannerella forsythia
Treponema denticola

ממצאי המחקר מעידים על קשר בין מחלות חניכיים ומחלות לב


בדיקת העכברים שנדבקו בחיידקים הללו מלמדת שקיים קשר בין מחלת חניכיים לבין גורמי סיכון למחלת לב. התופעות שגילו החוקרים (וכללו בין היתר דלקת וכולסטרול גבוה) הן אלה שקשורות באופן כללי למחלות לב.
כלומר, המחקר מצא הוכחות לכך שחיידקים שמוכנסים דרך הפה ועוברים למחזור הדם של העכברים, מגדילים את גורמי הסיכון של עכברים אלה ללקות במחלת לב טרשתית.
הממצאים יכולים לתרום למספר שינויים
מחקר חדש זה הוא אחד מתוך מספר מחקרים שעוסקים לאחרונה בתחום מחלת החניכיים ובדרכים שבהן היא משפיעה על בריאותנו הכללית. המידע חשוב מאוד לכל האנשים, אבל במיוחד לאנשי הרפואה שאמורים להכיר בהשפעה של בריאות הפה על הבריאות הכללית שלנו.
חשוב להדגיש שלמרות שהיו מחקרים קודמים שהראו שקיים קשר בין מחלות לב למחלות חניכיים, בכול זאת, הדעה השלטת היא שמחלת לב היא פשוט סימן לתזונה לקויה ולאורח חיים לא תקין.
ברפואה המערבית קיים נתק בין הבריאות הכללית לבין בריאות הפה, ורפואת השיניים נחשבת לממלכה נפרדת לחלוטין מהרפואה הכללית. אבל, החוקרים טוענים שהפה הוא בעצם השער לגוף והנתונים שיכולים לספק רופאי השיניים מסוגלים לתת מידע נוסף שיכול להצביע על הקשר הישיר שקיים בין הבריאות הכללית ובריאות הפה.
כעת, מקווים החוקרים שהאיגוד האמריקני למחלות לב יכיר בקשר הסיבתי הקיים בין מחלת חניכיים למחלות לב. הכרה שכזאת, מאמינים החוקרים, בעצם תשנה את אופן האבחון ודרכי הטיפול בחולי הלב.
לסיכום, המחקר מסייע להגביר את מודעותם של הרופאים לקשר בין זיהום שגורמים חיידקי הפה למחלות לב. הבנה זו תוביל לטיפול במחלת החניכיים כמו גם למחקרים נוספים שיביאו להקפדה על בריאות הפה כדי להגן על הגוף מפני מחלות לב.

לעצות בנושא שמירה על היגיינת הפה


תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש