חריטה על עץ: עיצוב מופלא בעידן בו הכל מתחלף מהר כל כך

מאת: או-מד מדיקל ● 20/9/2015 11:06 ● ערב ערב 2065
בעידן בו אנו מוקפים בחפצים שאורך החיים הממוצע שלהם הולך ומתקצר, כשאנו מחליפים נייד בכל שנה או שנתיים ורהיטים בכל חמש שנים , השקעה בחפצים שישארו איתנו היא חוויה מעשירה – לכן כאשר ניגשים לרכוש פרט עיצובי לבית או למשרד, או כאשר מעניקים מתנה למישהו, שווה לבדוק האפשרות של חריטה על עץ. למרות שלמעשה מעולם לא הלכה לשום מקום, בזכות טכנולוגיות מתקדמות היא נגישה וזמינה לכולם.
חריטה על עץ: עיצוב מופלא בעידן בו הכל מתחלף מהר כל כך

חריטה היא אחד מאמצעי התקשורת המוקדמים ביותר. בימי קדם, האנשים הראשונים היו חורטים בעץ או באבן את הציורים והסימנים שלהם, ומאוחר יותר גם אותיות. הרבה מים עברו בנהר ויערות עד צמחו והוכחדו מאז ועד ימים אלה, ועדיין הנוהג העתיק מעניק לנו משהו מיוחד. הסיבה לכך היא אותה סיבה שבעידן השתמשו בעץ – העץ הוא אחד החומרים העמידים בטבע, מה שנחרט בו נחרט לעד, ויכול לזכות לחיי נצח. אך כיום יש סיבה נוספת – כיום אנו עומדים בעיצומה מגמה של חזרה לטבע. כמעט כולנו, לפחות תושבי העיר, מתגעגעים לטבע ההולך ונעלם, ושימוש בעץ בעיצוב הבית מחזיר לנו מעט מהתחושה הטבעית. לכן, על אף שזמינים כיום חומרים מתקדמים לייצור פרטי עיצוב, כגון פלסטיק ומתכות מרוכבות, עדיין העץ שומר על מקומו המכובד, ויחד עם חריטה הוא הופך לאמצעי עיצוב נפוץ.

חריטה על עץ – סימן לעד בגשם ובשמש


שני ילדים עומדים ביער, הם מביטים אחד בשני, הם יודעים שזה רגע אחד מיוחד. הילד שולף סכין וחורט בעץ סימן של לב. הם יודעים שהעץ יעמוד שם וימתין להם. אחרי 20 שנים חוזר אחד מהם לאותו המקום, הפעם עם אישה וילדים, ייתכן שזו אותה הילדה. הוא מעביר את אצבעותיו בחיבה על הלב שנמצא במקום, כאילו לא עזב מעולם. הוא יודע שהאדם הוא עץ השדה.
אותן התחושות ארוכות הטווח נשמרות גם בחפצי עץ אחרים בהם מבוצעות חריטה בעץ. חפצים שמלווים משפחות לאורך שנים ארוכות ולעיתים בין דורות. לכן, מעצבים רבים שומרים נאמנות לריהוט מעץ אמיתי – החל מפרקט ועד לארונות מטבח הם יודעים שהעץ משתבח עם השנים – הוא על זמני.

אומנות עתיקה עם טכנולוגיה חדשה


מאחר ואומנות החריטה על עץ מתחילה להיות חלק מהעבר, כיום, הטכנולוגיה נחלצת לעזרתנו כשאנו רוצים ליצור חפץ עץ עם חריטה אישית. כבר לא צריך למצוא אמן חריטה שישב במשך שעות, אלא ניתן לגשת לסטודיו חיתוך בלייזר, ותוך דקות עד שעות לבצע כל עיצוב שעלה על דעתנו, ועם רמת דיוק מדהימה. שירותי חיתוך בלייזר הם נפוצים כיום מאוד, ומחירי החיתוך מאוד ידידותיים. העובדה שניתן לתכנן עיצוב במחשב מספקת למעצבים יכולת ליצור טווח אינסופי של עיצובים מורכבים.
לדוגמא, ניתן ליצור בעץ תבניות מתקדמות, החל מצורות גיאומטריות מדויקות המספקות משחק נעים לעין וטקסטורה נעימה למגע, ועד לציורים מלאים הנעשים באמצעות חריטה בעץ בעומקים שונים – דבר היוצר אפקט של תמונה תלת מימדית מרשימה.
את החריטה ניתן לבצע על סוגים שונים של עצים ובגדלים שונים. הזמן הנדרש ישתנה ביחס למורכבות העיצוב, לגודלו ולסוג העץ, אך בכל מקרה הזמן הוא קצר יחסית לכל עבודה ידנית שנעשתה בעבר.
טכנולוגיות ששינו את העולם, שינו גם את עולם העיצוב והאומנות, והביאו לכך שראינו תקופות של עיצוב תעשייתי מאוד בעשורים האחרונים. אך כיום שהטכנולוגיה דווקא מאפשרת לנו לא רק ליצור דברים חדשים, אלא מאפשרת לנו ליצור עיצובים קלאסיים –אך במהירות גדולה יותר, בדיוק רב, וכמובן במחיר נמוך מאוד. אם אתם ניגשים לבחור עיצוב לבית, למשרד או להעניק למישהו מתנה מיוחדת, שימוש בעץ הוא זינוק לאתמול עם האמצעים של היום.

לקריאה בנושא 5 דברים שלא ידעת על חיתוך בלייזר לחצו כאן

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש