האוסקר של עולם העיצוב - טקס פרסי הנקודה האדומה 2015

מאת: רותם נועם ● 28/10/2015 10:29 ● מה נשמע
גם השנה שימש מעצב הנעליים הנודע ג'ימי צ'ו כחבר בצוות השופטים. סקסופוניסט גרמני נודע ולהקת בלט קישטו את החלק האמנותי. צוות מעצבי חברת BOSH הוכתר כצוות המוכשר והיצירתי ביותר של השנה. אבל מי שגנבו את ההצגה, ובצדק, היו 81 המוצרים שקטפו את התואר הנעלה
האוסקר של עולם העיצוב - טקס פרסי הנקודה האדומה 2015

The Best of the Best (המיטב שבמיטב) בטקס פרסי נקודה אדומה 2015

בכל ראשית חודש יולי זה קורה, כבר 60 שנה, טקס האוסקר של עולם העיצוב המודרני, שנערך באסן שבצפון גרמניה. נוטלים בו חלק מעצבים מכל תחומי העיצוב, החל מאדריכלות, דרך תחבורה, אלקטרוניקה, ריהוט, אופנה ואפילו ציוד רפואי וכלי עבודה. באנגלית זה נשמע יותר טוב: Red Dot Design Awardחלומו הרטוב של כל מעצב מוצר באשר הוא, לזכות בנקודה האדומה שמשמעה - אתה הטוב ביותר מתחומך – השנה.

הזכייה כמקדם מכירות

אז אמנם אין המדובר בגלובוס או אוסקר מוזהבים, אלא יותר בתעודה עליה מתנוסס הלוגו הנחשק ועדיין מדובר באחד מהאירועים הנוצצים באירופה, אליו מגיעים השמנה וסלתה של עולם העיצוב. הטקס עצמו מרשים ביותר, ממש כמו באוסקר, עם שטיח אדום והרבה מאוד גברים בחליפות מעצבים ונשים בסטילטו. זה מתחיל בגאלה חגיגית שלאחריה מפציעה מסיבה מושקעת עד השעות הקטנות של הלילה. יותר מ-1200 מוזמנים שהגיעו מ-40 מדינות, התקבצו לאירוע הגאלה שבתיאטרון אלטו שבמרכז העיר אסן, על מנת לחלוק כבוד למוצרים הזוכים לשנת 2015. מדובר ב-4928 מוצרים ופרויקטים פוטנציאלים שהוגשו לתחרות על ידי כ-2000 חברות מ-56 מדינות שונות, מתוכם זכו בנקודה הנחשקת מעט יותר מ-1000 מוצרים שחולקו ל-19 קטגוריות שונות, כאשר מתוכם זכו 81 בלבד בפרס הגבוה ביותר בתחרות - The Best of the Best המיטב שבמיטב , בנוסף הוכתר צוות מעצבים של חברה אחת (השנה צוות חברת Bosh) כצוות המוביל לאותה שנה בכל הנוגע לחדשנות והשראה. לתואר זה, בניגוד לאחרים, לא ניתן להירשם. לכבוד השנה ה-60 של האירוע נפתחה תערוכה רטרוספקטיבית של מיטב העיצובים שהוצגו בה מאז 1955 ועד היום. אגב, בשונה מתחרויות אחרות בהן הזוכים מקבלים כסף, כאן התעודה היא הכבוד, והפרסום שלצדה, כמו גם האפשרות להציג את הפרס כמקדם מכירות, וזה עולה לזוכה כסף. כמה? בין 3000 יורו למי שמקבל ציון לשבח ועד 6000 יורו לזוכים ב"מיטב שבמיטב". מאחר ומדובר בחברות עשירות, אין מה לרחם עליהן. הסכומים הללו בטלים בשישים עבורם וודאי שבעבור היכולת לקדם מכירות באמצעות הזכייה. זה גם אולי מסביר את המספר הרב של זוכים (כרבע מהניגשים). אז מה היה לנו שם השנה: רהיטים, גאדג'טים, מכשירי חשמל ביתיים שמשדרגים את החיים ואפילו עליית מדרגה בכל הנוגע לייצוג של תחום האופנה שתפס מקום של כבוד כבר בתערוכת 2013, בין היתר מצאנו שם נעליים ש"נושמות" בכל מזג אוויר, מטהר מים נייד לאזורים מרוחקים, מתקן זרעים ייחודי שהמאפשר אגירת מי גשמים באזורים מדבריים, ממחטת אף שנפתחת לשקית אשפה קטנה המתאימה לפיקניק ואפילו מכשיר ייחודי הממחזר נייר משרדי לעט, באמצעות ליפופו והדבקתו סביב Refill דיו מתאים. את השעון של אפל אין צורך אפילו שנזכיר. גם השנה קיבל עולם האופנה חיזוק לדומיננטיות שלו בתחום העיצוב, בעזרת נוכחותו של מעצב העל ג'ימי צ'ו (פרופ' צ'ו בשבילכם) בחבר השופטים, שהתפרסם בזכות נעלי הנשים שאהובות כל כך על נשות סקס והעיר הגדולה וויקטוריה באקהם. כיתר 37 השופטים האחרים (מתוכם 12 פרופסורים) נדרש גם צ'ו לבחון מגוון של פרמטרים בדרך לקביעה כי מוצר מסוים ראוי לנקודה אדומה, לסתם ציון לשבח, או להיכלל ברשימת "המיטב שבמיטב" - רשימת הפרמטרים כוללת את האיכות לצד ההיבט החדשני של המוצר, מידת הפונקציונאליות והתאימות האקולוגית שלו, כמו גם את עמידותו, השתלבותו בסביבה, תוכנו הסימבולי והאמוציונאלי ותאימותו למשתמש (ארגונמיות). כשנשאל על ידי המייסד ויזם האירוע פיטר זק, מדוע הוא מעצב נעליים לנשים בלבד, השיב צ'ו מבלי לחשוב פעמיים, "משום שהן מבזבזות הרבה יותר ומחזיקות הרבה יותר זוגות נעליים בארון מאשר גברים". צודק.

להלן חלק מהמוצרים שלכדו את עינינו:

מסךUltraSharp 34 מביתDell )ארה"ב) שזכה בתואר "המיטב שבמיטב":
תמונת כתבה
מסך המחשב הוא ללא ספק החשוב מבין מרכיביו, שכן מולו אנו מבלים מרבית שעות היום. בשנים האחרונות הוא הפך אף למרכז החדר, ובכך חייב אותנו להתייחס אליו כאל מרכיב עיצובי לכל דבר וזו בהחלט הסיבה שהדגם הזה בגודל 34 אינטש, לכד את עיני השופטים בשל צורתו הפנורמית המהפנטת, לצד רזולוציה מעולה של 3440X2440 פיקסלים. עיצובו נעשה לאור מחקרים שהראו בדיוק מה נדרש ממסך על מנת שילכוד הן את טווח הראייה הראשוני המרכזי שלנו והן את הטווח המשני שמחוצה לו, מה שמעניק לו יתרון ארוגונמי על פני כל השאר והופך אותו לפתרון מושלם עבור כל מי שנאלץ עד כה לעבוד עם יותר ממסך אחד (כמו הגרפיקאים שלנו ב'ערב ערב'). המקרר המהפכני של LG מסדרת R-F956 (לה ארבעה דגמים) שזכה בתואר "המיטב שבמיטב" (דרום קוריאה): חברת LG לקחה את המקרר המוכר צעד קדימה ולאחר מחקר קפדני החליטה לא רק להוריד את הפריזר למטה (כפי שאתם כבר מכירים מדגמים אחרים) אלא להוסיף לחלק העליון של המקרר הרגיל דלתות בתוך הדלתות, באופן הזה מתאפשרת חלוקה נבונה יותר של המצרכים בתוך המקרר כך שלא תאלצו לנבור בתוכו על מנת למצוא את שחפצתם. צד ימין מותאם למשקאות, צד שמאל לחטיפים נגישים לבני המשפחה והחלל המרכזי, מיועד בעקרו עבור זה שמבשל בבית ולא רוצה שתגעו לו במצרכים בדרך למוצר החלב או הנישנוש הזמני שלכם. מעבר לחלוקה הנוחה, מאפשרת הדלת הפנימית לשמור על הקור במקרר ולחסוך עד 30% אנרגיה, מה שיקל מאוד על המנוע של המקרר ויאריך את חייו, הוסיפו לרעיון הגאוני הזה מערכת אלקטרונית שמווסתת טמפרטורה ומערכת אוורור מתקדמת ביותר המונעת הצטברות ריחות וקיבלתם את הדור הבא של המקררים. תנור הבילט אין שלBosh- 8 Built-in Range Black (גרמניה) שזכה בתואר "המיטב שבמיט":ב
תמונת כתבה
המטבח המודרני הפך מזמן למטבח פתוח ושינה לתמיד את אופן סידור המכשירים הקלאסי בו. המטבח מאופיין כיום כמרכז חיי המשפחה וככזה הוא פתוח מכל צדדיו, מה שמציב אתגר עבור מתכנני מוצרי החשמל, שנדרשים להטמיע את המכשירים בעיצוב הקיים. תנור הזכוכית מסדרה 8 החדשה, עונה בדיוק על הצורך הזה. בתום חמש שנות פיתוח, עם השקעה של 200 מיליון יורו ו-450 איש שהיו מעורבים בתכנונו ועיצובו, גם אתם יכולים ליהנות מהעיצוב בעל הקו הנקי והישר, לצד משטח המשתמש הנקי. ממשק משתמש שממש מסביר את עצמו בפשטות אינטואיטיבית, ומאפשר גלילה דרך התפריט באמצעות סיבוב הגלגל. המכשיר כולל מגוון אפשרויות בישול ואפיה, החל מקיטור, דרך מיקרוגל, גריל וכמובן אפיה. המכשיר כה מתוחכם שהוא יקיים אינטראקציה עם כל מכשיר אחר עמו הוא מסוגל לתקשר באמצעות טכנולוגיית הסנסורים הרגישה שלו. My Coffeestar מבית Nespresso שזכתה אף היא ב"מיטב שבמיטב" (שוייץ): מי מאיתנו לא התמכר למכונת האספרסו שלו, ואנחנו לא מתכוונים לאותן בריסטות ביתיות שחייבו אותנו לנקות את מתקן הקפה שלהם שפעל ידנית לאחר כל שימוש, אלא להמצאת הקפסולות המופלאה ששינתה את חווית השימוש במכונה והפכה אותה לפשוטה ונוחה. ובכן בחברת נספרסו החליטו לשנות כיוון דווקא לאחור, ומסיבות אקולוגיות גרידא -וודאי לא ידעתם כי ברחבי העולם נזרקות מידי שנה 8 ביליון קפסולות פלסטיק לאשפה מה שהפך אותן לאחת המזהמות הגרועות בעולם. במטרה להלחם בתופעה, עיצבה החברה שהמציאה את קפסולת הקפה, קפסולה רב פעמית, המתפרקת לשלושה חלקים (מה שיקל עליכם להזמינה בדואר) והעשויה אלומיניום מחוסם שלא יאפשר לשום מיקרוב לשרוד לאחר ניקוי פשוט. אם אכפת לכם מכדור הארץ ולא אכפת לכם למלא את הקפסולה ידנית בכל קפה שתבחרו, הרי שמצאתם את הדרך לשמור על הכדור שלנו מבלי לוותר על הקפה שאתם אוהבים. קצת יותר טרחה? חזרה לאחור? אולי, אבל עם הרבה סטייל וכוונות טובות. מסך ה-OLED המתכוונן שלLG דגם77EG9900 שזכה ב"מיטב שבמיטב" (דרום קוריאה): אין כמעט מכשיר טכנולוגי שנהנה מכל כך הרבה חידושים לאורך העשור האחרון מאשר מסך הטלוויזיה שלנו. המעבר לאיכויותHD ומשם לטכנולוגיית ה-OLED המעולה פי כמה, ליוו את שינוי החומרים מהם עשוי המסך, שכיום הוא לא רק דק, אלא גם קל להפליא. מסך 77 אינטש זה, מבית LG, הוא אמנם לא הראשון המעוגל בצורתו הפנוראמית, אבל הוא בהחלט הראשון שמאפשר לכם לכוונן את רמת הפנוראמיות בעזרת שלט רחוק לשלוש דרגות עיקול. המערכת הפנימית של הטלוויזיה יודעת לשקלל בין מצב הפנוראמיות שבחרתם למרחק הצפייה בו אתם יושבים, על מנת לבצע התאמה של התמונה על המסך כך שלא ייווצרו מריחות או עיוותים. מעבר לאיכויות הצפייה המרהיבות, מדובר באחד המכשירים הנקיים בעיצובם, המשדר יוקרה מאופקת, כיאה למלך הסלון. SGG Master-SoftמביתSaint-Gobain שזכו ב"מיטב שבמיטב" (פולין):
תמונת כתבה
זכוכיות מחוסמות, הן לא מוצר חדש בשוק, אך נדמה כאילו מאז שנות השבעים לא ממש התפתחו בתחום הזכוכיות בעלות הטקסטורה. אלה, מחזיקות ביתרון שהן אינן שקופות ועם זאת די אור עובר דרכן, מה שהופכן למושלמות עבור חדרי רחצה, אך לא רק, שכן גם בחוץ ניתן למצוא עבורן שימושים מגוונים. חברת סיינט דוביין מפולין היא חלוצה בתחום עיצוב זכוכיות כאלו, בעלות טקסטורה מרהיבה של שלל צורות גליות וצורות גיאומטריות אחרות, שהופכות ליצירת אמנות קינטית, שעה שמציבים את לוחות הזכוכית על פני מסילות מקבילות. התנועה המזכירה את פעולת הקלידוסקופ, רק בלי הצבעים, מהפנטת את העין ומכניסה תנועה לחדר, לצד פריט עיצובי בעל איכויות אמנותיות. שואב האבק C5 CordZeroמסדרת VK מביתLG שזכה ב"מיטב שבמיטב" (דרום קוריאה):
תמונת כתבה
אם בעבר היו שואבי האבק מסורבלים ודרשו תחזוק ועבודה רבה סביב ניקויים, כיום מציע השוק מגוון עצום של שואבים מעוצבים, מודולאריים ובעלי כושר תמרון מרשים. הדגם החדש של LG מרשים במיוחד לאור כך שהוא מגדיר מחדש את המונח תנועתיות: לאור טכנולוגיית Wireless מתוחכמת שהותקנה בו, הוא יודע לעקוב אחריכם בעצמו גם מעבר לפינות ובין החדרים, מה שאומר שהקץ לדחיפות והמשיכות. טכנולוגיית ה- Wireless גם משחררת אתכם מהכבל המעצבן. הוסיפו לכך את מנוע ה-Super Inverter השקט ואת העובדה שהוא מסוגל לדחוס פי שלושה יותר אבק לתוכו משואב רגיל, בשל טכניקות מתקדמות שהותקנו במדחס הפנימי, ותקבלו את החבר הכי אינטראקטיבי לסלון שלכם. אריחי השטיח Microsfera מבית Interface שזכה ב"מיטב שבמיטב" (הולנד):
תמונת כתבה
"טביעת הרגל הפחמנית" של מוצרים וחומרי הגלם שאנו רוכשים, הוא מושג שהולך ותופס תאוצה בעולם ויצרנים מתחילים לתת עליו את הדעת כדרישה הכרחית ולא סתם כעוד גימיק ירוק. המונח מתייחס למחיר הסביבתי שהמוצר צורך והוא כולל את כל מרכיבי פליטת הפחמן בתהליך היצור וההובלה, האווירית והיבשתית או הימית שלו, עד למקום המכירה. לתחשיב זה מוסיפים את פליטת הפחמן בשלב המוקדם יותר של יצור חומרי הגלם והובלתם למפעל, רשתות השיווק והצרכנים ומקבלים את הציון המשוקלל בדומה לרמת הזיהום של רכבים המצוינת על כל מודעת פרסום שלהם. חברות כיום מעניקות עדיפות לרכישת מוצרים שהמחיר הסביבתי שלהם הוא נמוך. לפיכך ההתלהבות העצומה סביב אריחי השטיח ההולנדים הללו, שנהנים לא רק מטביעת פחמן נמוכה במיוחד (3 ק"ג למ"ר), אלא אף מרמות נמוכות במיוחד של VOC, שהם כימיקלים אורגניים שמתאפיינים ברמת בעירה נמוכה במיוחד, כמו למשל הפורמלדהיד שמתאדה מצבע של תמונות, שמתלקח ב-19 מעלות בלבד. רבים מהחומרים הללו מסוכנים לבריאות בחשיפה ארוכת טווח ולפיכך מוצר הנמנע משילובם בתהליך ייצורו נחשב לבריא יותר הן לסביבה והן לאדם החי עמו תחת קורת גג אחת, או יותר נכון לאיכות האוויר שהוא נושם. מידות האריחים שהן צרות וארוכות מאפשרות חיסכון בשימוש בעת עיצוב השטיח שכן כמעט ולא תוותרנה לכם שאריות, וכמובן המגוון הגדול של צבעים וטקסטורות יאפשר לכם לעצב באופן מודולארי יצירות של ממש בעלות צביון של טעם אישי, שמעט מאוד שטיחים מאפשרים. מתאים במיוחד למשרדים ובתי מלון. עכבר אלחוטי M320מבית לוג'יטק (ארה"ב): משלב פונקציונאליות, אסתטיות ונוחות בעזרת צורתו הא-סימטרית וטקסטורת הגומי הרך ממנה הוא עשוי. העכבר תואם במדויק לגודל היד ולפיכך יתאים למשתמשים כבדים במיוחד. חלקו התחתון ינוע בקלות כמעט על כל סוג של משטח וה- USB resiver מעניק חיבור Wireless,והשוס - העכבר הזה הוא שומר אנרגיה מעולה כך שבטרייה רגילה תספיק עבור פעולה רציפה של שנתיים. עכבר לגיימינג Ventus Laser מבית Thermaltake Technology טיוואן): בעזרת הקונסטרוקציה הסימטרית שלו, העכבר הזה מתאים עבור ימנים ושמאליים כאחד ובהתאמה מצויד בכפתור בוהן בכל צד שלו, הניתן להפעלה או ביטול דרך תוכנת העכבר. הסנסור לייזר מאפשר רזולוציה של עד dpi 5700ומאפשר ניווט מדויק, בתוספת העיצוב דמוי הכוורת ידכם תוותר יבשה ומאווררת מזיעה לאורך זמן. ויש גם נקודה ישראלית...
תמונת כתבה
אף שלא מתחום הבית, אי אפשר בלי גאווה ישראלית, בתחרות השנה זכה בנקודה אדומה מכשיר ה-Lumenis Puls 120H, מישראל, שזכה בנקודה אדומה רגילה בקטגוריית המדע והרפואה. מדובר במכשיר לייזר המיועד לניתוחים בתחום האורולוגיה והוא זכה לשבחים על גודלו הקומפקטי, מסכו הנגיש ועיצובו הנוח לשימוש. 


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש