זה רק בתיאוריה: למה כל כך קשה להוציא רישיון?

מאת: או-מד מדיקל ● 30/3/2016 13:44 ● ערב ערב 2751
תהליך הוצאת רישיון הנהיגה השתנה בשנים האחרונות בישראל ובמקומות רבים בעולם תהליכי הוצאת הרישיון שונים מאד מאלו המקובלים בארץ, בעבר או בהווה. איזו מדינה הכי מקשה על נהגיה?
זה רק בתיאוריה: למה כל כך קשה להוציא רישיון?

בעת המצאת הרכב, חוקי הנהיגה והכביש תאמו למרכבות רתומות סוסים ועגלות, והכבישים הרחבים היו שייכים להולכי רגל.  רישיונות הנהיגה הראשונים אומצו על ידי הפרוסים והגרמנים. הגרמנים התרכזו בבדיקת ההיכרות הטכנית עם המנוע ולאחר מכן הוסיפו את חוקי התנועה. בלגיה החלה לדרוש מבחן רק בשנת 1977, הרבה לאחר יתר המדינות באזור.


מה קורה בארץ?

 

נהיגה על כלי רכב אינה צריכה להילקח בקלות ראש, אמנם מטרת השימוש ברכב היא הגעה מנקודה א' לב' במהירות, אך אנו אוחזים בנשק רב עוצמה אשר קוטל מאות אנשים בשנה ופוצע אלפים בישראל בלבד. לכן טבעי שלקבל רישיון בארץ יהיה עסק לא פשוט, אך הוא גם יקר.  אמנם יש מקומות בעולם שמחיר שיעור נהיגה בהם יקר יותר, אך יחסית להכנסה הממוצעת – אנחנו בין המובילים העולמיים.  אם מסכמים את כל העלויות מגיעים לסכומים שמתחילים ב- 3600 ₪, ואם הילד שלכם אינו גאון ארבע גלגלי, ככל הנראה תשלמו קרוב יותר ל- 6000 ₪, וזה עוד בלי לדבר על עלויות הביטוח לנהגים חדשים וצעירים. 

התהליך כולו מייגע וכרוך בבירוקרטיה, בדיקות רפואיות, תשלום אגרות, בחינת התאוריה, שיעורי הנהיגה המעשיים ולבסוף המבחן הסופי (הטסט). לבן נוער ממוצע התהליך לוקח בין חצי שנה לשנה, תלוי במספר המבחנים אותם הוא צריך לעבור. מדריך מלא להוצאת הרישיון תוכלו למצוא בסוף הכתבה.


 
מה המצב בעולם?

 

לא בכל מקום בעולם הוצאת רישיון נהיגה נראית כך. ההבדל הראשון אליו כדאי לשים לב הוא הגיל בו מותר לקבל רישיון, טווח הגילאים נע בין 14 ל-18. גם דרישות הלימוד משתנות ואפילו הדרישה של אילו מבחנים לעבור (ואיך).

 

רישיון נהיגה בסין ויפן

עד לא מזמן, הוצאת רישיון נהיגה סיני דרשה לימוד בבתי ספר מקצועיים בדומה לארץ. אך בגלל השחיתות הרבה בנושא – בוטלה הדרישה ללמוד אצל מורה מקצועי בבית ספר מוסמך. המטרה הייתה להוריד את רמת השחיתות אולם עושה רושם שהשחיתות קיימת גם בקרב הבוחנים כך שכל הנושא נמצא בבחינה מתמדת. 
מנגד, על מנת לעבור את הבחינה המעשית ביפן יש צורך להכיר מקרוב לא רק את חוקי התנועה אלא גם להבין דבר או שניים בתרבות היפנית. הבחינה סובבת לא רק סביב כישורי הנהיגה והחוקים אלא גם, ויש האומרים בעיקר, סביב ביצוע טקסים מורכבים בגישה הנכונה. ניסיון להתיידד עם הבוחן יביא ככל הנראה לכישלון. יש להפגין כבוד וענווה, ולהקפיד על ביצוע כל השלבים – כולל בדיקה מתחת למכונית לפני הכניסה על מנת לוודא שלא מסתתרים שם סנאים טועים. 

 

רישיון נהיגה בארצות הברית וקנדה

ההליך המדויק הנדרש לשם הוצאת רישיון נהיגה בארה"ב הוא תלוי מדינה. הדבר נכון לא רק לגבי רישיון חדש אלא גם לגבי הוצאת רישיון מקומי לבעלי רישיון נהיגה זר. מרגע ההכרזה כתושבי המקום תדרשו להוציא רישיון מקומי אך בחלק מן המדינות תקבלו הארכה של 10 ימים לעשות זאת ובאחרות תקבלו 90 יום.
השלב הראשון הוא ביקור במשרד תחבורה מקומי (DMV) והוצאת רישיון תלמיד. לא בכל המדינות נדרש רישיון כזה, במסצ'וסטס למשל ניתן להתחיל ללמוד גם ללא הוצאת רישיון תלמיד. ישנן מדינות בהן נדרש לעבור מבחן עיוני על מנת לקבל את רישיון התלמיד, באחרות לא. ישנן מדינות בהן נהגים צעירים מחויבים לעבור קורס בנהיגה בטוחה – וישנם כאלו שלא. קורסי נהיגה זמינים בארה"ב לא רק בבתי הספר לנהיגה אלא גם בבתי הספר התיכוניים. 
שלא כמו בישראל, במרבית המדינות בארה"ב ניתן ללמוד לנהוג עם נהג ותיק (לרוב קרוב משפחה) ואפשר גם בבית ספר מקצועי ללימוד נהיגה. כמו בארץ, בהרבה ממדינות ארה"ב ישנן דרישות לצבירת שעות כנהג מאחורי ההגה בתנאים משתנים, אך לרב ללא צורך בסימון הרכב או בפוליסת ביטוח חובה מותאמת לנהג מתלמד (אשר הינה חובה בארץ), בארה"ב ביטוח החובה של ההורים יכסה גם את נהיגת הקטין, אך רצוי לברר קודם עם חברת הביטוח כיוון שגם שם התנאים משתנים מחברה לחברה. 
לאחר תקופה והכשרה מעשית, הרישיון ניתן לאחר מעבר מבחן מעשי. במרבית המדינות בארה"ב קיימות הגבלות על נהגים חדשים וצעירים, הגבלות משתנות אך יכולות לכלול סעיפים בנוגע ל – 
שעות עוצר – שעות שבהן נהגים חדשים לא רשאים לנהוג (לרב בין חצות ל- 5:00 בבוקר)
מלווה 
הגבלת כבישים – איסור נסיעה בכבישים בין עירוניים
הגבלה נוסעים – לרב ההגבלה אינה כוללת בני משפחה, ולעתים כוללת הגבלה רק לנוסעים שגם הם צעירים
קנדה, דומה לארה"ב במובן זה שהחוקים בה שונים בכל אזור. ראוי לציון אזור אונטריו שמחייב לא רק בתקופת הכשרה אלא אף במעבר שני מבחנים מעשיים – אחד לכבישים עירוניים ונהיגה בסיסית בלבד, ושני לנהיגה מלאה הכוללת שעות לילה, כבישים בין עירוניים וחנייה במקביל.


הידעת?

 

בכמה מקומות בעולם יש חוקים ונהלים הקשורים להוצאת רישיון נהיגה שיגרמו לכם לגרד בראש.
-בהולנד קבוע בחוק כי ניתן לשלם עבור שיעורי הנהיגה במין. 
-באנגליה, לעומתם, תלמידי נהיגה אינם מורשים ללמוד נהיגה בשעות החשיכה כלל.
-מבחן נהיגה מעשי במצריים כולל נסיעה קדימה במסלול מפותל בצורת S
(6 מ') ושוב אחורה (6 מ') 
-ברוסיה, תידרשו להוציא אישור על בריאות נפשית לפני התחלת לימודי הנהיגה, ומי שמעוניין לגלות למה מוזמן לצפות בסרטונים האלו.

הליך הוצאת רישיון נהיגה משתנה אך דומה ברב המקומות בעולם. גיל הלימוד משתנה, משך ההכשרה, הדרישה לשילוט ומי המדריכים. בחלק מהמדינות יש חובה על מעבר קורס לנהיגה בטוחה וברובן דרישה למעבר שני מבחני נהיגה: עיוני ומעשי. לפני שניגשים לכל התהליך – יש לברר מה הם החוקים והמנהגים המקומיים, דבר שיוכל בהמשך לחסוך לא מעט זמן ועוגמת נפש.

 

מדריך להוצאת רישיון נהיגה בישראל


רישום ומעבר בדיקות רפואיות

בשלב הראשון עליכם להצטייד בטופס הירוק באחת מתחנות הצילום של משרד התחבורה. הצטיידו בתעודה מזהה עם תמונה ואם הילד קטין - אז גם באחד מהוריו. בתחנה, המבקש יצטלם למאגר התמונות של משרד התחבורה. (ללא עלות)
את הטופס הירוק יש להחתים על ידי רופא המשפחה. חיילים יכולים לפנות לקצין העיר או לרופא צבאי. העלות –כ- 100 ₪.
חותמת נוספת יש להשיג מאופטומטריסט מוכר בעלות של 20-50 ₪.
אם מסיבה כלשהי הרישיון לא התקבל תוך שנתיים– יהיה עליכם להתחיל את התהליך כולו מההתחלה.
מעבר בחינה עיונית - תיאוריה

אחרי הבדיקות יש להירשם באחד ממרכזי הבחינה ולשלם אגרת מבחן עיוני בגובה 62 ₪ (באילת – 53 ₪). הגיל המינימאלי למעבר המבחן העיוני הוא 16 ושלושה חודשים. 
המבחן אמריקאי - תשובה אחת נכונה מתוך ארבע. במבחן 30 שאלות, מתוך מאגר של 1800 שאלות. משך המבחן: 40 דקות. 
המבחן נערך בכתב באמצעות מחשב. דיסלקטיים, עולים חדשים, תושבי ישראל שאינם יודעים קרוא וכתוב יכולים לעבור גם מבחן בעל פה באחת השפות הבאות: עברית, ערבית, אנגלית, צרפתית, רוסית, אמהרית וספרדית.


לימודי הנהיגה המעשיים

לימודי הנהיגה המעשיים מועברים על ידי מורה מוסמך. יש לקחת לפחות 28 שיעורים בני 40 דקות כל אחד, אך לרב נדרשים יותר שיעורים – בממוצע 35. 
יש תחרות רבה בשוק, דבר המוזיל את עלות השיעורים אך אינו תורם להעלאת איכות ההוראה. רצוי לברר לפני תחילת הלימוד לא רק מה הם המחירים אותם המורה גובה אלא גם מה אחוזי המעבר, ולקבל המלצות. ככלל, בצפון השיעורים זולים יותר, ועל רכב אוטומטי – יקרים יותר. 
עלות שיעור נהיגה בן 40 ד' משתנה ויכולה לנוע בן 85 ₪ - 180 ₪. 
כשהמורה לנהיגה מחליט שתלמיד מוכן, הוא יעביר אותו למבחן נהיגה פנימי אצל מנהל בית הספר, שגם הוא יעלה לכם לא מעט, בסביבות 130-150 ₪. 


מעבר המבחן המעשי

המבחן המעשי נמשך כחצי שעה ונערך על רכב הלימוד. עלויות המבחן כולל את אגרת המבחן בגובה 136 ₪ ודמי העמדת הרכב למבחן נהיגה המשולמים למורה הנהיגה בסה"כ 250 ₪. בממוצע, נדרשים 3 מבחנים מעשיים על מנת לעבור ולקבל רישיון נהג חדש. ניתן לעבור מבחן מעשי מגיל 16 ותשעה חודשים. אחרי מעבר המבחן מחכה לגם גם אגרת הוצאת רישיון הרכב.


תקופה הכשרה

הרישיון המתקבל לאחר המבחן המעשי עדיין איננו הרישיון הקבוע. את השנתיים הבאות ניתן לחלק לשלוש תקופות:
בשלושת החודשים הראשונים יש לנסוע עם מלווה, רק בכבישים עירוניים וביום.
בשלושת החודשים הבאים יש לנסוע עם מלווה אך ללא הגבלת זמנים או כבישים
ניתן לנסוע ללא מלווה  - לאחר השלמת 50 שעות ליווי
על נהגים חדשים לתלות שלט סימון על הרכב ולעמוד באיסורים שונים הנוגעים להסעת נוסעים (נהגים צעירים). אפשר להתייחס לכל התקופה הזו כתקופת ניסיון בה מעבר על החוקים עלול להוביל לשלילת הרישיון ודרישה לעבור את כל התהליך מההתחלה.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש