לא ליפול ברשת: איך לשמור על פרטיותכם ברשתות וייפיי ציבוריות?

מאת: שולי מילשטיין ● צילום: או-מד מדיקל ● 21/9/2016 10:20 ● ערב ערב 2776
היכולת המדהימה לגלוש מכל מקום לפעמים מסיטה את תשומת ליבנו מעובדה מאוד בסיסית: המידע אולי זורם אלינו – אבל הוא יכול לזרום גם מאיתנו, לכיוונים אחרים שאינם רצויים. אז בין אם אתם בדרך לחופשה בעיר שמציעה אינטרנט אלחוטי ציבורי, או חיים בעיר מתויירת ונוהגים לגלוש באופן קבוע ברשת העירונית או מבית הקפה למטה, כדאי שתמשיכו לקרוא
לא ליפול ברשת: איך לשמור על פרטיותכם ברשתות וייפיי ציבוריות?

קצב החיים שלנו היום מסונכרן עם מהירות הגלישה. שום דבר לא לוקח יותר מחמש דקות כשהאינטנרט יודע לענות כמעט על כל צורך מיידי ולכן זה לא מפתיע לראות מגמת עליה במספר הערים והמקומות שמציעים וויפיי חופשי. אם אתם מתגוררים בתל אביב ונהנים מרשת תל-נט, למשל, כל נושא הגלישה הציבורית בטח נראה לכם מובן מאליו, אבל זה רק כי לא מצאתם את עצמכם לאחרונה בלובי של מלון גנרי באירופה עם מהירות גלישה של 256kb, לפני תקלות הקליטה. האינטרנט בכלל והאינטרנט האלחוטי בפרט הפכו בישראל למצרך חובה, בין אם מדובר באינטרנט הביתי של הוט, במערכות ה-WiFi של חברת התחבורה מטרופולין, או ברשת הציבורית האלחוטית שמציעה בזק. אם בשנת 2000, כעשור לאחר בוא האינטרנט לישראל, השתמשו בו רק 20% מהאוכלוסיה, הרי שנכון לשנת 2014 מדובר ב-71.45%.

 

רשת חופשית אבל דו-כיוונית

 

לצד היתרונות הברורים בשימוש ובנוחות שברשת WiFi ציבורית, כמו היכולת המופלאה לענות לשיחת סקייפ מהדודה בשיקגו תוך כדי טיול בשדרה או מענה למייל מלקוח לחוץ בחמש דקות שיצאתם מהמשרד לקנות פחמימה ריקה מהקפה למטה, אם לא תשמרו על כמה כללים פשוטים אתם חשופים לפריצות. הדבר יכול לבוא לידי ביטוי בקשת של דרגות חומרה – החל מחטטנות לכאורה לא מזיקה, דרך גניבת פרטים אישיים וסיסמאות ועד לגניבת זהות. בעוד הרשת האלחוטית הביתית שלכם עושה שימוש בתקני הצפנה שמגינים מפני פריצות כאלו (ככל יכולתם), במקרה של רשת אלחוטית ציבורית אין לנו שליטה על הצפנת התשתית ולכן האבטחה היא באחריותכם בלבד.

קחו למשל את המקרה של סטיבן פטרו (Steven Petrow), בעל טור ב-USA Today, שסיפר על חוויותיו לאחר שהשתמש באינטרנט הפתוח של Gogo בטיסה בת שלוש שעות ב-American Airlines, במהלכה ניגש אליו אדם זר לחלוטין וסיפר שקרא את כל הדוא״ל שלו. הרשת הפתוחה של חברת גוגו לא שונה מכל רשת אלחוטית פתוחה אחרת, ככה תתגוננו

 

שבעה טיפים לגלישה בטוחה ברשת ציבורית

 

1. פעולות בנקאיות – רק בבית. או בבנק

 

לעולם אל תבצעו שום פעולה בנקאית או פיננסית, גם אם נדמה לכם שאתם נוקטים במגוון אמצעי בטיחות, יש אנשים שיודעים איך לנתב מחדש את החיבור שלכם. תארו לעצמכם את הסיטואציה הבאה: אתם יושבים בבית קפה ומתחברים לרשת שלו, אבל בפועל אתם מתחברים לראוטר אחר ששייך להאקר שיושב איתכם בקפה או במרחק קליטה מספק. בזמן שאתם שמחים על החיבור ובודקים שנכנסה משכורת, הוא גונב את פרטי ההתחברות שלכם ומקבל גישה חופשית לחשבון הבנק שלכם.


2. שם כפול? סיכון כפול

 

כשאתם מתחברים בבית קפה או מלון, בקשו מהעובדים את השם המדוייק של הרשת והסיסמא. גיליתם שיש שתי רשתות בעלות אותו השם? עדכנו את הבעלים והימנעו מלהתחבר עד שהעניין יוברר, יתכן וההאקר מבית הקפה בסעיף הקודם אחראי לעניין.

 

3. עדכון חם: אל תורידו עדכונים בחוץ

 

יש פורצים שמטעים משתמשים להוריד עדכונים לתוכנה או אפליקציה, אך עד מהרה מגלים הגולשים שהם נפלו בפח ובעצם פתחו דלת אחורית להאקר. נכון שחשוב לשמור על המחשב או הנייד שלכם מעודכנים בגרסה האחרונה, אך אתם לא רוצים לגלות בדיעבד שבעצם הלחיצה על ״אני מאשר את תנאי השימוש״, בעצם אישרתם את התקנתה של תוכנת ריגול.

 

4. להצפין להצפין להצפין

 

 הימנעו מאתרים שאינם מציעים אבטחה במפתח SSL (Secure Sockets Layer). דרך טובה לזהות אתרים כאלו היא לחפש אחר סמל המנעול וכתובת אינטרנט המתחילה ב-HTTPS. אתרים שעדיין נשענים על פרוטוקול התקשורת הישן (HTTP) חשופים יותר לפגיעה על ידי האקרים ואחרים.

 

5. השיעור העתיק בהיסטוריה: יש דברים שעדיף לשכוח

 

 אל תאפשרו למכשיר שלכם להצטרף באופן אוטומטי לרשתות. אם שום דבר לא דחוף באמת, לפעמים מוטב לחכות עם מה שרציתם לעשות עד שתגיעו למשרד או הביתה, ובכל מקרה מומלץ למחוק רשתות ציבוריות השמורות על מכשירכם, וכך למנוע מפורצים להטעות את המכשיר שלכם לחיבור עם רשת מדומה. איך עושים את זה? אם יש לכם  Windows 10 זו הדרך, ואם אתם במכשירים מבית אפל לחצו כאן.

 

6. תכנית ההתנתקות

 

סיימתם לגלוש בפייסבוק? אינכם זקוקים כרגע לרשת האלחוטית? בתום השימוש באתרים מסויימים מומלץ לבצע התנתקות מהמשתמש שלכם, ואם סיימתם את עניינכם התנתקו מהרשת האלחוטית בכלל. בלי לסבך אתכם ביותר מדי הסברים טכניים, היה ואיזה שהוא האקר הצליח לקבל גישה למחשבכם, העובדה שאתם מחוברים לשירותים שונים תאפשר לו בעצם לקבל גישה גם אליהם אפילו אם סגרתם את הדפדפן או האפליקציה. ברגע שאתם מבצעים התנתקות יזומה (logout) אתם חודלים את הגישה שלו לנתונים הללו.

 

7. טיפ למתקדמים - השתמשו ב-VPN

 

רשתות וירטואליות פרטיות (Virtual private network) זוכות לפופולריות, ומאפשרות לכם להתחבר לאינטרנט בסיכון מינימלי, ואם במקרה מקום העבודה שלכם דאג לרשת כזו הסתדרתם בחיים. במידה ולא, אתם יכולים לחפש אחר אפליקציות וכלים המספקים את השירות ולהירשם לשירות קיים בעבור כ-100 דולר בשנה.

גלישה באינטרנט היא אף פעם לא בטוחה ב-100%, תשאלו את ענקית המסחר המקוון איביי שגם לרשת המאובטחת שלה פרצו האקרים. הגלישה בטוחה יותר באופן יחסי כשאתם גולשים ברשת מאובטחת, לרוב בבית או בעבודה, ובכל מקום שבו היא פתוחה ולא מוצפנת, עולה הסיכון למשתמשים. מודעות לסכנות בגלישה ברשת אלחוטית ציבורית היא השלב הראשון במניעה, ומספיק שתקפידו ליישם את הטיפים שהובאו כאן כדי למזער באופן משמעותי את החשיפה שלכם לפריצות.


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש