עם מכרז או בלי מכרז – זו השאלה

מאת: או-מד מדיקל ● צילום: או-מד מדיקל ● 8/11/2016 09:22 ● ערב ערב 2783
מכרז הוא שיטה טובה למציאת ספקים איכותיים בעלות משתלמת – מה היתרונות שלהם ולמה צריך לשים לב? בכתבה הבאה
עם מכרז או בלי מכרז – זו השאלה

מאת : אורי לב

בשנת 193 לספירה, תועד בספרי ההיסטוריה מכרז בו הוצעה למכירה האימפריה הרומית כולה למרבה במחיר. אחד יוליאנוס זכה במכרז ובקיסרות והשאר, כמו שאומרים, היסטוריה. סביר להניח שעל המוכרים לא חל חוק חובת מכרזים, ואין לדעת מה הייתה מידת השקיפות וההוגנות בתנאי המכרז, אבל מוכרי האימפריה הבינו כנראה כבר אז את היתרון העיקרי הטמון בשיטת המכרזים: אם יש לך משהו שאתה רוצה למכור (או לקנות – זה עובד לשני הצדדים), אל תצא לחפש את המוכר או הקונה המתאים לך. פשוט תזמין את כולם אליך, ותוכל לבחור את המתאים מביניהם.

מכרז הוא הליך שבו פונה המפרסם לקבלת הצעות מחיר לצורך ביצוע פרויקט מסוים, אספקת מוצר או שירות מסוים. מכרז יכול לשמש גם למכירת נכס כלשהו (לא רק אימפריות). המכרז יפרט את התנאים להגשת ההצעות, המפרט למוצר או השירות המבוקש, תקופת ההתקשרות, ומועד אחרון להגשת ההצעות. ניתן לקבוע את הקריטריונים לזכייה וניתן גם להשאירם לשיקול דעת המפרסם. ההצעה הזוכה אינה בהכרח ההצעה הזולה ביותר. המפרסם רשאי לקבוע כי המחיר יכריע (מכרזי מחיר), האיכות (מכרזי איכות) או שקלול ביניהם, לפי שיקול דעתו. מכרזים לקבלת מוצרים או שירותים מוגדרים מתאימים יותר למכרז מחיר. במכרזים לקבלת שירותים, דוגמת שירותי יעוץ, תמיכה, פיתוח, או לרכישת מוצרים מורכבים יש חשיבות לוותק ולניסיון, לכוח אדם מקצועי, איכותי ומיומן, להיסטוריה נקייה מתקלות ותלונות מרוכשים וכיו"ב –פרמטרים שקשה לתמחר כספית ולכן עשויים להתאים יותר למכרז איכות.

המפרסם מקבל הצעות שונות ממציעים שמעוניינים לספק את המוצר או השירות. ההסכם עם הזוכה ייכרת רק לאחר שהמפרסם קיבל את הצעתו. המפרסם רשאי לשמור לעצמו את הזכות לנהל משא ומתן עם זוכים פוטנציאליים במכרז לאחר הגשת ההצעות ולבצע תהליך התמחרות ביניהם (מעין מקצה שיפורים) ובלבד שהדבר נכתב מראש בתנאי המכרז. במגזר הציבורי קיימת חובה לערוך מכרז בהתאם לחוק חובת המכרזים, אך גם במגזר הפרטי ניתן לעשות שימוש בשיטת המכרזים, ושם הכללים גמישים יותר.

אם בחרתם לצאת במכרז, חובה לשמור על מספר עקרונות – עקרון השוויון – מתן הזדמנות שווה לכל המציעים ללא הענקת יתרון לא הוגן למי מהמציעים, עקרון השקיפות בתנאי המכרז (עדיין, המפרסם רשאי לבחור בין מכרז בו כל המציעים רואים את הצעות המתחרים לבין מכרז בו רק הוא רואה אותן), עקרון ההוגנות ושמירה על טוהר המידות – המנצח נבחר על בסיס תנאי המכרז וטיב הצעתו ולא למשל כי הילדים שלו בגן יחד עם הילדים של המנכ"ל  (גם לא במקרה שזה  נכתב בתנאי הסף של המכרז, כי אז אנחנו ב"מכרז תפור" או "מכרז מכור" וזו עילה לפסילתו).

 

יתרונות שיטת המכרז  

 

תנאי המכרז מסננים מלכתחילה את המציעים שאינם רלוונטיים עבור המזמין וכך מייעל המזמין את תהליך הרכש. נכון להשתמש במכרז כאשר מבקשים לקבל שירותים מקצועיים בהיקף גדול, קבוצת הספקים הפוטנציאליים גדולה, ו/או כאשר המידע על הספקים הרלוונטיים מועט; המכרז מקל על המפרסם להשוות בין ההצעות השונות כדי לבחון את הטובה ביותר; המכרז מאפשר חשיפה למגוון ספקים, יוצר תחרות ביניהם ונותן למפרסם כוח מיקוח מולם.  המכרז בדרך כלל גם יקצר את תהליך המו"מ, ככל שזה יתנהל, מול ההצעה הזוכה, שכן תנאי ההצעה ידועים מראש, וברור שהמציע מעוניין לזכות, והוא יודע שיש לו מתחרים על הזכייה.

 

אז למה בכל זאת לא תמיד מכרז?

כלי המכרז לא מתאים לכל מצב. כאשר יש ספקים בודדים וידועים בתחום, כאשר מכירים את הספקים הרלוונטיים לכם, במקרה שתנאי השוק ברורים למדי, ו/או אם השירות או המוצר הנדרש אינם מורכבים – נכון יותר לנהל מו"מ פרטני.

בנוסף, כמו לכל דבר, גם לשיטת המכרזים חסרונות, והתהליך אינו פשוט כפי שעשוי להישמע. על מנת להשתמש בכלי המכרז בצורה מועילה, עורכי המכרז צריכים להיות בעלי ידע מספיק על מנת לנסח את הבקשה לקבלת הצעות באופן שיביא לכך שיתקבלו הצעות רלוונטיות ובידע מספיק לניתוחן והערכת התאמתן לצרכי הארגון. חוסר ידע עלול לפגוע ביכולת לקבל את ההצעה הטובה ביותר. חשוב להיזהר מבחירה "אוטומטית" של ההצעה הזולה ביותר מפני שלעיתים הדבר עשוי להצביע על איכות פחות טובה. שמירה על עקרונות המכרז גם היא לא תמיד פשוטה, מאחר ועלולה להיות הטייה של עורך המכרז כלפי מציעים המוכרים לו או הטבות לא סבירות. כל אלה יכולים לשבש את הליך המכרז ולרוקנו מתוכן. כאשר פותחים במכרז, אין ערובה כי כל ספק רלוונטי יגיש הצעה, ואם ספק שחשבנו שמתאים לנו לא ניגש למכרז, לא ניתן לנהל איתו מו"מ מחוץ למכרז. לבסוף, ההליך עלול לדרוש (בהתאם למורכבותו), יעוץ משפטי או יעוץ מקצועי אחר, ואלה כרוכים בעלויות, שלרוב לא נדרשות בניהול מו"מ פרטני.

בכל מקרה, בכל שיטה שתבחרו בה, מכרז או משא ומתן פרטני, חשוב לשמור על עקרונות ההגינות וטוהר המידות, כי כסף הוא לא הכל.


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש