קדימה ממחזרים - הטרנד האקולוגי עובר למרכז

מאת: רותם ג'קסון ● צילום: או-מד מדיקל ● 21/11/2016 14:59 ● מה נשמע
לא ברור מה הוליד את טרנד הפירוקים ששולט בענף העיצובי של העת האחרונה- הניסיון האקולוגי למחזר, השמירה על כדור הארץ ירוק או השיק העתיק ▪ מה שבטוח הוא שאם לא הכנסתם לבית החדש בריקים ישנים, בניתם דק מעץ מפירוק והבאתם דלת עתיקה מהמאה ה 18 אתם לא בעניינים....
קדימה ממחזרים - הטרנד האקולוגי עובר למרכז

ככל שתרבו להשתמש בחומרים מפורקים בבניה ככה הבית שלכם יחשב ליותר אטרקטיבי הן מבחינה עיצובית והן מבחינת המחיר. באופן תמוה משהו כל מה שאפשר לפרק אותו ניתן להשתמש בו בבניה חוזרת בתוספת מחיר והילה. זה יכול להתחיל מלבנים שפורקו מבתי אבן עתיקים בארץ ובאירופה, להמשיך עם בניה של דק בגינה מעצים משופשפים ומיושנים שפורקו מדקים קודמים או קורות עץ נושנים, לגוון עם תריסי עץ ישנים שפורקו מבתים ישנים בהם תריסי העץ היו חלק בלתי נפרד מהחלון ולסיים עם דלת כניסה מהודרת מאיזה כנסייה מהמאה הקודמת. בקיצור כמה שיותר תפרקו מהישן ככה תהיו יותר מסונכרנים עם טרנד העידן החדש. 

 

אבני פירוק

 


בניה עם לבנים היא שיטה שהתחילה בעת העתיקה ומשמשת בבניית מבנים גם היום. זוהי צורת הבניה העתיקה ביותר. עם השנים, התפתחה שיטת הבניה עם בריקים לסגנונות ארכיטקטוניים ועיצוביים שונים, בהתאם לאזור. היום, בניה עם בריקים משמשת לא רק מטעמים פרקטיים, אלא גם לעיתים קרובות מאוד מטעמים עיצוביים. אבנים עתיקות המוכרות בשמן החדש כאבני פירוק, מגיעות מפירוק מבנים עתיקים , לעיתים בני 600 שנה ומעלה, ממקומות שונים בארץ ובעולם. אבני הפירוק הן למעשה לא אבנים טבעיות, אלא לבנים העשויים מחימר - החומר ששימש בעבר להכנתם לצורך בניה. לבני החימר שימשו לבניית מרבית הבניינים במערב אירופה, בדיוק כמו הבלוק הישראלי אצלנו. אבני הפירוק נאספות מאתרים של בניינים שנהרסו, מנוקות ונמכרות כלבני חיפוי שנותנות לקיר חיצוני מראה עתיק ומלא אופי, ולקיר פנימי מראה חמים, מעוצב וייחודי. מאחר שהבריקים מגיעים בצבעים שונים, בגדלים שונים ובטקסטורות שונות, אפשרויות השימוש בהם מגוונות ורחבות מאוד.

בדיוק כמו יין איכותי ככל שהאבן עתיקה יותר, כך היא נחשבת גם ליקרה יותר. ישנן בשוק אבנים בנות מאות שנים, לצד אבנים חדשות יחסית ועד לאבני בריקים במראה עתיק - כלומר, אבנים שנאפו בתנורים במפעלים, כדי להגיע למראה העתיק. היבוא מתמקד בעיקר בלבנים עתיקות מפירוקים, בריקים רטרו ובריקים בקו מודרני במראה עכשווי, ממיטב היצרנים באירופה: בלגיה הולנד וצרפת. 
לדעת המומחים לאבני הפירוק ישנם שלושה יתרונות מרכזיים שממקמים אותם היטב מעל מהבלוקים הישראלים. 
היתרון הראשון הוא האספקט הסביבתי. שימוש חוזר בבריקים מפירוק הוא דרך ידידותית לסביבה שמאפשר חסכון באנרגיה ועזרה לכדור הארץ. השימוש החוזר בבריקים ישנים מפחית את העלויות הסביבתיות שמצריך ייצור בריקים חדשים וסילוקם של הבריקים הישנים. מעבר לכך, אחת הבעיות בהריסה של מבנה היא מציאת דרך לשימוש חוזר בפסולת שנוצרת. אמנם חלק מהפסולת לא ניתן למחזר, אבל חומרים כמו בריקים יכולים בהחלט לשמש כחומרי בנייה נהדרים למטרות שונות. 

יתרון נוסף הוא ביעילותם כחומר בניה. הם עמידים וחזקים מאוד, עומדים בעומסים גדולים, עמידים בפני פגעי מזג האוויר, מבודדים מצוינים מחום, מקור ומרעש, ושומרים על המראה האותנטי המקורי שלהם לאורך זמן. אבל ביננו אף אחד הרי לא יבחר בבריקים רק מהסיבה האקולוגית. אם הם לא היו גם יפים הם אפילו לא היו זוכים שמישהו יפרק אותם. אז ללא ספק אחד היתרונות המשמעותיים הוא המראה העיצובי. מעצבים, ארכיטקטים ואנשים רבים מעדיפים בריקים מפירוק שמראם הישן מוסיף אופי מיוחד למבנה החדש. לא משנה אם הסביבה היא מודרנית או מסורתית, אין אלמנט עיצובי אחר שיכול לתת למרחב את האופי הארצי והאווירה החמימה שנותנים הבריקים. לבנים חשופות משמשות להוספה של קיר דגש או של אלמנט יחודי ומרשים לעיצוב הפנים של הבית. הן משתלבות עם כל סכמת צבעים, מוסיפות יחודיות למרחב, ואפשר לתלות עליהן כל מה שרוצים. פעמים רבות, אנשים מעדיפים לשנות את צבע הלבנים החשופות. סיוד, זיגוג או צביעה של בריקים הם תמיד אופציה באזורים מסוימים בבית שמשמשים כאלמנט עיצובי או כשרוצים לשנות את האווירה והתחושה של חדר מסוים. השימוש בלבנים חשופות בעיצוב הבית מאפשר למרחב לחשוף את האופי האמתי שלו. הם מוסיפים חום ועניין לחדר. 
שימוש נוסף שיש לבריקים מפירוק כאלמנט עיצובי הוא בחלקו החיצוני של המבנה. ארכיטקטים, או אנשים פרטיים, בוחרים לחפות את הקירות החיצוניים של המבנה בבריקים כדי לשוות להם מראה כפרי, אירופאי, או יחודי.

אבני פירוק ואבנים עתיקות הנפוצות בבניה הישראלית: 

  • אבן בורגיס - אבנים עתיקות המגיעות מצרפת
  • בריקס - אבנים עתיקות או לבנים המגיעות מבלגיה
  • מטוני - אבנים עתיקות המגיעות מאיטליה.
  • אבן ירושלמית עתיקה - אבנים המגיעות, מפירוק מבנים עתיקים בירושלים.

 

דלתות מפירוק


אין כמו דלת כניסה גבוהה, צבועה ומהודרת כדי לשוות לבית את האפקט המתבקש בטרנד השיק העתיק. דלתות עתיקות מושכות את ליבנו ביופיין וייחודן, הן יוצרות זיקה חדשה בינינו ובין הדורות הקודמים ומאפשרות לנו להביא חלק מארצות אחרות אל ביתנו וכך לעצב את סביבתנו שתהיה גם אישית וגם קוסמופוליטית! 
לבתי העסק שלקחו על עצמם את עבודת הפירוק של הדלתות העתיקות נדרשים חושים חדים וערים על מנת לזהות פוטנציאל של דלתות עתיקות שכן לפעמים נמצאות דלתות עתיקות במצב ראשוני לא טוב ואמנות השיחזור נדרשת על מנת להשיב להן את פארן המקורי.
מומחים מסכימים שאם כבר דלת עתיקה כדאי להתמקד דווקא ביבוא מהודו. הסיבה לכך היא קודם כל שבהודו יש עדיין מבחר מצוין של דלתות עתיקות אוטנטיות-ליודעים למצוא אותן! אך לא פחות מזה בשל כך שהדלתות העתיקות עשויות מעץ טיק. לעץ הטיק תכונות ההופכות אותו לחומר גלם מושלם לדלתות. במרקמו הוא צפוף מאוד ורווי שמן אתרי מיוחד ולכן אינו חדיר למים ואף אינו נגיש למזיקים! למרות צפיפותו הוא גמיש ומאוד נעים לנגרות ולעבודת גילופים הנעשית ביד, ולבסוף-הוא אחד העצים היפים ביותר במרקמו העדין ובגווניו הזהובים.

בייחוד בשל העובדה שבשנות ה-50 של המאה העשרים, הפך עץ הטיק ההודי למוגן ואסור בכריתה – מהלך חיובי זה מאפשר לרוכש לדעת שהדלת שבידו היא אכן פריט ישן שכן עץ הטיק ההודי הוא ייחודי במראהו וקל לזהותו. גם נראה שיותר נעים לקנות דלת מעץ מלא ביודענו שלא בשבילנו כרתו עצים! כבכל ענף הריהוט העתיק-רכישת דלת עתיקה היא פעולה של מיחזור ואקולוגיה.

 הודות לקשיחותו מתאים עץ הטיק מאוד לאקלים הישראלי -זהו עץ שאינו מתעקם, מתנפח או נסדק וכל מה שדרוש הוא טיפול תקופתי בשמן או בלכה על מנת לשמור על חיותו ומראהו הטוב. 

הדלתות העתיקות בהודו נעשו בדרך כלל על ידי משפחות אומנים שהתמחו בעשייה ספציפית זו ובדרך כלל כל דלת יחידה היא תוצאה של שיתוף פעולה בין כמה אומנים שעבדו על אותה דלת ביחד. ההודים האמינו שחזית הדלת צריכה להיות מעוצבת ומעניינת כדי למשוך אנרגיות טובות אל הבית ומתוך מחשבה זו הושאר הצד הפנימי מעובד בפשטות כדי שאותן אנרגיות לא תרצנה לצאת !
מקורות נוספים לדלתות עתיקות הן דלתות מהמאה ה 17 שמקורם בירושלים ובבית לחם. הדלתות הנן קצרות כ- 130 סמ גובה והן עשויות מעץ מקומי. דלתות מהמאה ה 18 הן דלתות שהיוו דלת כניסה לבתים מודרניים של אותה תקופה המאופיינים בתקרות גבוהות של  6 מטר. דלתות אלו הנן ברוחב 110 סמ ובגובה של 240 ס”מ.

 

 תריסי עץ - בדיוק כמו פעם


תריסי עץ ישנים, הפכו לאחרונה לפריטי עיצוב פונקציונליים תוך שמירת הקיים. הודות לטכניקות צביעה מיוחדות ולשילוב חומרים נוספים כגון בדים, שעם ולוחות מתכת, מסגרת חלון ישנה הופכת לבסיס למראה, לתמונה או ללוח מודעות, תריס עץ ישן משמש בסיס לאדנית עציצים, מעמד לתכשיטים, שולחן ועוד מיני רעיונות פרי המצאתם של בעלי המעוף.
בשעה שבישראל נאבקים בתריסי השלבים מפלסטיק, ומתלבטים בין תריסים חשמליים לתריסי אור, מוצפת אירופה מימים ימימה בתריסי עץ מלא ולא עושה מהם עניין מיותר. וכמו כל להיט מנצח שבסופו של דבר מגיע אלינו, גם אם מאוחר, נחשפת ארצנו לטרנד תריסי העץ הישנים. תנופת השימור החייתה את התריסים החדשים במראה המיושן, והמחזור על סוגיו השונים הביא אלינו את אלה שפורקו מבתים ישנים. אוהבי הסגנון יסכימו כי קשה לעמוד בפני מראהו של עץ מתיישן שצבעו מתקלף. כך כנראה חשבו לא מעט מעצבים ואדריכלים, שראו בתריסי העץ נדבך אקולוגי-מחזורי ולא ויתרו על שילובם בפרויקטים שלהם. 

תריסי העץ הם לכל הדעות תריסים פסטורליים שעשויים להתקשר לנו אסוציאטיבית לבתים בכפר, עם מרחבים אינסופיים של ירוק.
הם מקנים מראה כפרי לתוך הבית, ואם העיצוב הכללי של הבית הוא עיצוב כפרי, בין אם הבית שלכם באמת נמצא באמת בכפר או בסביבה עירונית, הוא משתלב בצורה זורמת עם שאר העיצוב. 

תריסים של עץ מתאימים לסגנון הבנייה הפופולארי מאד כיום המחקה בנינים ישנים בעלי חלונות ארוכים וצרים. תריסי עץ בהחלט מייצרים אוירה חמה ובייתית, והם חזקים מאד תודות לטכנולוגיות חדשות האמונות על פרזול איכותי , משקופים איתנים ופרופילים איכותיים.

מגוון תריסי עץ הוא רחב ובעל אפשרויות של משחק בגוונים, דגמים וגדלים. תריסי עץ יעניקו למבנה שלכם חזות כפרית ועתיקה ובה בעת מראה מתוחכם מעודכן ומודרני.


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש