יהדות

מאת: הרב דוד שנה ● צילום: הרב דוד שנה ● 20/12/2016 11:40 ● מה נשמע 475
פרשת 'וישב' - נשיא לשעבר, משה קצב, קיבל השבוע שחרור מוקדם מהכלא. לאחר 5 שנים מאחורי הסורגים, יוכל משה קצב לחזור אל ביתו ואל משפחתו.
יהדות

פרשת 'וישב'
האסיר – נשיא לשעבר, משה קצב, קיבל השבוע שחרור מוקדם מהכלא. לאחר 5 שנים מאחורי הסורגים, יוכל משה קצב לחזור אל ביתו ואל משפחתו. ישנם 2 אנשים במדינה שירדו מאיגרא רמא לבירא עמיקתא (מהר גבוה להר עמוק)- משה קצב ואהוד אולמרט. כל אחד מהם היה בפסגת ההישגים הפוליטיים, ושניהם סיימו את גדולתם בכלא. בית סוהר אינו המקום האידאלי לנופש. זהו מקום בו לוקחים מהאדם את חרותו, וחיי האסיר תלויים לגמרי בסדר יום שמוכתב לו מראש, מבלי להתחשב ברצונותיו או בצרכיו של האסיר. הרבה פעמים אסירים מאבדים את שפיותם, בעיקר אם הם שפוטים לשנות מאסר ארוכות שאינן מוגבלות בזמן. על מנת לשמור על שפיות ואמונה צריך האסיר לעבוד קשה מאוד, עבודה פנימית, שתרומם אותו אל מעבר לקירות ולסורגים ותשלח את נפשו לחופשי גם אם גופו כלוא, בבחינת "אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה בלבד".
בפרשתנו, פרשת 'וישב', מסופר כיצד השתלשלו האירועים אשר בעקבותיהם יוסף עולה לבסוף לשלטון במצרים. יוסף הצדיק עובר דרך חתחתים קשה מנשוא בטרם יעלה לגדולה. בהתחלה האחים שלו מתנכלים אליו מתוך קנאה ושנאה, עד כדי כך שהם מוכנים לרצוח אותו. אך לבסוף הם משתכנעים ש'עדיף' למכור אותו לעבד שילך לארץ רחוקה, וכך הם יוכלו להיפטר ממנו לצמיתות. להיות עבד זה לא דבר פשוט כלל ועיקר, חיים של כלב עדיפים על-פני חיי עבד, וכל שכן עבד שנמצא במצרים לפני 3,500 שנה. עם כל הקושי הכרוך בעבדות, יוסף לא מגיע לתחתית. החלק הרע של הסיפור נמשך כאשר אשת אדוניו של יוסף מחליטה להעליל עליו ולהאשים אותו בתקיפה מינית ובעקבות עלילה זו מוצא יוסף את עצמו בבית הסוהר, אסיר למשך 12 שנים. אנחנו מכירים את הסיפור של יוסף. אנחנו יודעים שלבסוף הוא ייצא מהבור ויהיה מושל על כל מצרים. אבל יוסף לא מכיר את הסיפור. הוא חי אותו. ובאותם ימים שבועות וחודשים אין סופיים בכלא, יוסף לא יודע שיום אחד הוא יעלה לגדולה. אך עם כל זאת יוסף הצדיק לא מתייאש. עם כל הצער שעובר עליו הוא נשאר נאמן לעמו ולדתו, דבק באמונתו בה', אמונה אותה רכש בבית אביו בגריסתא דינקותא, בלימוד מילדות להאמין בה' בכל מצב וללא תנאים, עד אשר מצליח יוסף להדביק את כל סביבתו באותה אמונה יוקדת הבוערת בקרבו. אפילו שר בית הסוהר מתחיל להאמין בה' בעתיו של יוסף. מניין לו לשר בית הסוהר שה' עם יוסף? מהיכן הוא מכיר בכלל את ה'? רש"י ז"ל מפרש ששם ה' היה שגור בפיו של יוסף . תמיד בכל מצב ועל כלדבר יוסף הצדיק היה אומר "ה' יעזור", "בעזרת ה'", "אם ירצה ה'". לא כמילים ריקות חסרות טעם שפוליטיקאים אומרים לפני הבחירות, אלא אמירה אמיתית, מתוך אמונה יוקדת. תמיד מאמין בה' גם ברגעים הקשים ביותר שלו. בזכות אותה אמונה זוכה יוסף הצדיק לעלות "מבירה עמיקתא לאיגרא רמא"- לרום המעלה. להיות המשנה למלך מצרים. אמונה תמימה. הלוואי ונזכה.   


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש