יהדות - פרשת נח

מאת: הרב דוד שנה ● צילום: או-מד מדיקל ● 18/10/2017 16:03 ● מה נשמע 518
במדינת ישראל מעלים בכל שנה את גיל הפרישה. עד לא מזמן גיל הפרישה לגברים היה 60 ולנשים 55, אבל במשך השנים העלו את גיל הפרישה בקפיצות של שנתיים בכל פעם על מנת לחסוך למשק כמה מליארדי שקלים בכל שנה.
יהדות - פרשת נח

 

פרשת נח


במדינת ישראל מעלים בכל שנה את גיל הפרישה. עד לא מזמן גיל הפרישה לגברים היה 60 ולנשים 55, אבל במשך השנים העלו את גיל הפרישה בקפיצות של שנתיים בכל פעם על מנת לחסוך למשק כמה מליארדי שקלים בכל שנה. החשבון הוא פשוט למדי , ככל שגיל הפרישה עולה כך האנשים ממשיכים לעבוד, לייצר , לחסוך בקרנות וגם נמנעים מלקבל קיצבאות שונות מהביטוח הלאומי וכך המדינה חוסכת ומרוויחה עוד ועוד. נושא גיל הפרישה עולה לדיון כל פעם מחדש בגלל ההתארכות של תוחלת החיים. אם עד לפני 40 שנה אנשים חיו בממוצע עד גיל 72 הרי שכיום הגיל הממוצע הוא קרוב יותר ל78 ולכן נערי האוצר הגאונים ממליצים  " לעדכן " מידי מספר שנים את גיל הפרישה. ואני רוצה לשאול , מה יהיה גיל הפרישה בעתיד הקרוב כשתתקיים הנבואה " והנער בן מאה שנה ימות "? כיצד יתמודד אז משרד האוצר עם אנשים בני 200 ו300 , האם הם יעלו את גיל הפרישה ל450 ? נשמע הזוי? האמת היא שתוחלת החיים שלנו תלויה אך ורק בנו. אמנם התורה הקציבה לבני האדם "רק" מאה ועשרים שנה כפי שכתוב בפסוק " והיו ימיו מאה ועשרים שנה " אבל לא תמיד זה היה כך, יש אפשרות לחיות יותר שנים, וגם לחיות את אותם שנים באיכות טובה הרבה יותר, כיצד ?
 בפרשת בראשית התורה מונה אנשים שחיו תשע מאות שנים ומעלה (מתושלח הזקן ביותר נפטר בגיל 969), ואילו בפרשת נח מצאנו שתי תקופות בהן התקצרו החיים של האנשים כל פעם בחצי, לאחר המבול חיו אנשים עד סביבות גילאי 400-500 , ולאחר עשיית מגדל בבל ופיזור האוכלוסייה של האנושות התקצרו החיים עד כדי 200 שנה ופחות, ומאז ועד היום החיים מתקצרים יותר ויותר. מדוע זה כך. מדוע פעם חיו מאות שנים ופתאום בבת אחת אורך החיים התקצר בחצי וברבע?
הרמב"ן (רבי משה בן נחמן) פרשן התורה הדגול שחי לפני כ-850 שנים מסביר שכל מי שנולד לפני המבול חי בזמן שהאוויר היה צלול וזך, האוויר היה בריא ולכן חיו האנשים עד גיל 900 ויותר, ואילו לאחר המבול התקלקל האוויר והחיים של האנשים התקצרו בחצי, ובהמשך כאשר בנו את מגדל בבל, בגלל עשן הכבשנים נתקלקל שוב האוויר באופן בלתי הפיך וזה היה הגורם לקיצור החיים בפעם השנייה, ומאז ככל שהאוויר מתקלקל כך מתקצרים החיים של האנשים.
דברי הרמב"ן אלו שנכתבו לפני 850 שנה הם ממש בגדר נבואה לדור שלנו, איזה הבנה מופלאה בטבע הבריאה. היום אנו יודעים עד כמה מסוכן הוא זיהום האוויר, עד כמה מסרטנות ארובות המפעלים, הגזים שנפלטים מהמכוניות ומהמפעלים , הקרינה שנפלטת מהאנטנות הסלולריות וכיצד הכל משפיע באופן ישיר ובלתי הפיך הן על בריאותנו הן על שכבת האוזון והן על האיזון שקיים בטבע. סופות ההוריקן שהשתוללו לפני 3 שבועות ביבשת אמריקה ואשר משתוללות השבוע באירלנד ובאנגליה , נגרמות כתוצאה ישירה מהזיהומים של הדור המתועש שלנו. 
פגיעה באוויר היא פגיעה בחיים שלנו, וזה תלוי בידינו. בדיוק כפי שכל אדם שפוי המפליג בספינה לא יאפשר לאף אחד מיושביה לחורר חור בספינה , כי כולם יטבעו יחד איתו , כך צריכות כל אומות העולם להימנע ככל יכולתן מלחורר את האוזון.
חז"ל אומרים שלאחר שסיים הקב"ה לברא את העולם הוא לקח את אדם הראשון והראה לו את כל העולם ואמר לו "כל מה שבראתי לא בראתי אלא לכבודך, תן דעתך שלא תחריב את עולמי".
הקב"ה לא יחריב שוב את העולם כפי שעשה במבול, אבל אנחנו עלולים במו ידינו להחריב את כל העולם, אם לא נשמור על האוויר ועל איכות הסביבה שלנו. נזהם פחות את הסביבה, נקפיד יותר על המיחזור,  ואז אולי נוכל לברך איש את רעהו  ביום ההולדת עד תשע מאות ועשרים.


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש