טייס אילתי במוזיאון אילת עירי

מאת: דוברות עיריית אילת ● צילום: דוברות עיריית אילת ● 22/11/2017 16:02 ● מה נשמע 523
לצד מיצגים מיוחדים המתארים את ההיסטוריה של העיר אילת ואת שלבי הקמתה, מאות צילומים, תחנות מידע ממוחשבות ואתר אינטרנט עם מאות אלפי מסמכים ותמונות, הוצב בשבוע שעבר במוזיאון 'אילת עירי' מיצג נוסף – חרטום ותא הטייס של מטוס פייפר, הזהה למטוס בו נפל בעת מילוי תפקידו הטייס האילתי - רס''ן בנימין כהנא ז''ל
טייס אילתי במוזיאון אילת עירי
לזכרו. תמונה מאירוע הצבת המטוס במוזיאון

כהנא ז"ל, תושב אילת ומחלוצי התעופה העברית בארץ ישראל, נפל במלחמת "קדש" (30.10.1956) ונקבר באילת. הוא זכה לציון לשבח, שהומר לעיטור העוז, ולזכרו הוקם בעיר 'גן בנימין'. בטקס מרגש במעמד ראש העירייה – מאיר יצחק הלוי, ומשפחת כהנא, נחנך דגם המטוס.
מיום הקמת המוזיאון באילת, לפני למעלה מעשר שנים, התקיימו פניות של אילת לחיל האוויר לקבלת חלק ממטוס הפייפר, כדי להנציח את סיפורו המופלא של רס''ן בנימין כהנא ז''ל, תושב אילת, בעל משפחה, שהיה החלל הראשון של צה''ל שנקבר בבית הקברות הצבאי של אילת לאחר שנפל בקרב הירואי מול מטוסי הסילון המצריים במלחמת 'קדש'. בשבוע שעבר, לאחר מאמצים רבים של בנו - עודד כהנא, אוצר מוזיאון 'אילת עירי' - שמוליק תגר, ובעידוד ראש העירייה, התקיים טקס חנוכת המיצג והסיפור שמאחוריו. בטקס ברך הבן עודד את המעשה והקריא ממכתבי האב שנכתבו על ידו בעת שהמשפחה התגוררה באילת. ראש העירייה - מאיר יצחק הלוי, העלה על נס את גבורתו של כהנא וציין את חשיבות הצבת המיצג במוזיאון, למורשתו המפוארת של כהנא ולהעצמת פועלו למען ידע דור העתיד על הגבורה והעוז. 
סרן בנימין כהנא ז"ל היה מחלוצי התעופה העברית בארץ ישראל, לוחם אצ"ל ומראשוני הטייסים בחיל האוויר הישראלי. הוא החל את דרכו בעולם התעופה בדאייה, ולאחר מכן עבר את אימוני הטיסה מטעם האצ''ל בשדה התעופה לוד, בקורס הטיס הראשון שהתקיים בארץ ישראל. בחודש מרץ 1956 עברו בנימין והדסה כהנא, יחד עם שלושת ילדיהם (עודד, רנה ואפרת) להתגורר ברחוב 'רתמים' באילת. בנימין התמנה לתפקיד טייס הקישור של מפקדת מרחב אילת ב''גף אילת'' של טייסת 100. במהלך מבצע 'קדש' בעת הקרבות בסיני, שימש סרן כהנא ז"ל, כטייס קישור ומתפקידו היה לשמור על הקשר עם יחידת הסיור. בעת ביצוע משימתו, הבחין ב-2 מטוסי מיג 15 מצריים של האויב, שמשימתם היתה לתקוף את כוחותינו. בנימין עורר בכוונה תחילה את תשומת לבם של טייסי המיג המצרים ונכנס איתם לקרב התחמקות שארך 15 דקות. תוך מהלך הקרב נאלץ מטוס אחד של האויב לחזור, והשני פגע בפייפר של סרן בנימין כהנא והפילו. במעשה גבורה זה, הסיט את מטוסי האויב ממטרתם, ומנע בעדם לבצע את משימתם העיקרית. בנימין כהנא נקבר באילת. 


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש