שני צדדים למטבע – מהם מטבעות אלטרנטיביים ומה השימוש בהם

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 29/12/2017 16:04 ● ערב ערב 2843
מטבעות מבוזרים עדיין נחשבים לנערים החדשים בשכונה ומעוררים עניין רב בזכות הרעיון העומד מאחוריהם: מערכת לניהול כספים ללא גורם מנהל מרכזי, בעלת אבטחה מתקדמת. מה אנחנו כבר יודעים על עולם המטבעות האלטרנטיביים ומדוע מרוב אבטחה האני יכול בין רגע להפוך לעני?
שני צדדים למטבע – מהם מטבעות אלטרנטיביים ומה השימוש בהם

מאת : שולי הלוי

ההיסטוריה של המטבעות המבוזרים קצרה למדי ואפילו לא חוגגת עשור בשנה הקרובה, אבל נדמה שכולם שמעו פעם בחיים על ביטקוין (Bitcoin), קוד פתוח או על ארנק דיגיטלי. היבטים רבים בחיינו השתנו בשני העשורים האחרונים והמהפכה הדיגיטלית, על פניה השונות, הפכה את חיינו ללא היכר. ערימות של ניירות הפכו לקבצים שמגובים בעננים; ביצוע פעולות פיננסיות ובירוקרטיות רבות יכול להתבצע בנוחות מהספה; ואפשר לשוחח עם הדודה באמריקה גם שעתיים ברצף בלי לחשוש לחשבון הטלפון.

תעשיות רבות בעולם אכן השתנו והתאימו עצמן לפני השטח החדשים, במקרים רבים נתמכו צעדיהם בפעולות מצד עיריות וממשלות מקומיות, שעוסקות בהרחבת התשתיות כדי לאפשר רוחב פס מהיר יותר לתושבים, ולהפוך ערים שלמות ל״חכמות״. גם החיים בישראל בשנת 2017 אינם דומים אפילו לחיים ב-2010, כמעט בכל היבט של חיי היום יום.

אבל כל הדברים האלו הם מעין התפתחות טבעית של אותו הדבר, מעין ״בראשית היה האינטרנט ולאט לאט כולם יישרו קו לסטנדרט השירות החדש״ – המסעדה החביבה עליכם, חברת הביטוח, המספרה, הבנק, העירייה וכמעט כל נותן שירותים שאתם באים איתו במגע, מציעים לכם אתר, אפליקציה, עמוד ברשת חברתית או בעצם כל פלטפורמה דיגיטלית שמאפשרת לכם לנהל את יחסיכם העסקיים בנוחות.

גם תעשיית ההון, הפיננסים וההשקעות השתנתה והפכה להרבה יותר נגישה לציבור הרבה יותר רחב. תדפיסי בנק ניתן להנפיק בנוחות במגוון סוגי קבצים לשלל שימושים וצרכים, כמו גם רכישת מטבע חוץ, העברת כספים בין חשבונות ואפילו הזמנת פנקס צ׳קים המגיע בדואר בצירוף קוד לפתיחה דרך האינטרנט. מי שמשקיע בבורסה או מחזיק בפורטפוליו בבית השקעות, יכול לעקוב ולנהל את השקעותיו בנוחות ביתו. מרבית נותני השירותים מאפשרים לנו לשלם מבלי להחזיק ביד כסף מזומן, אבל הנושא של מטבעות דיגיטליים הוא עדיין, קצת, מכוכב אחר.

הביטקוין, שהומצא רק ב-2008, היה הסנונית הראשונה למוצרים פיננסים מסוג חדש, מטבעות ווירטואליים קריפטוגרפיים (מוצפנים) ומבוזרים. במילים אחרות - מוצר פיננסי בעל שער משלו שאינו קשור לבנק או ממשלה המבוסס על טכנולוגיית הצפנה מתקדמת בשם בלוקצ׳יין (Blockchain). בשונה ממוצרים פיננסים אחרים, למטבע הדיגיטלי אין שום נוכחות מוחשית, אפילו לא קובץ והעדות לקיומו היא חתימה דיגיטלית ייחודית שמונפקת לאישור כל עסקה. הדבר מתאפשר בין היתר בזכות הבלוקצ׳יין, מעין שרשרת של ״בלוקים״ מוצפנים עם קוד שמתעדכן בכל פעם שנוסף בלוק לשרשרת, פעולה שמתרחשת כל הזמן. הרעיון הוא לאפשר מערכת לניהול עסקאות כספיות ללא גורם מרכזי מנהל, תוך כדי אבטחה מירבית שעל פניו לא ניתן לפרוץ אותה.

סוגיית האבטחה היא אחת מאלו שכיכבו בכותרות בשנים האחרונות, כמו הפריצה באפריל 2013, שהביאה לצניחה בערכו תוך שעות ספורות. גם בשנה שעברה נרשמה ירידה של 12% בעקבות פריצה וגניבה של 65 מיליון דולר בביטקוין, חודשיים בלבד לאחר פריצה וגניבה של 80 מיליון דולר מהמטבע הדיגיטלי המתחרה אתרים (Ethereum).

אבל הכותרות לא תמיד שליליות וגם ידיעות המצביעות על שבירת שיאים חיוביים מתפרסמות אחת לכמה זמן. הביטקוין שנמצא כבר זמן מה בשוק, זוכה לאט לאט גם להכרה ממסדית בצורת רגולציות ממשלתיות שצפויות לאפשר מסחר לגיטימי במטבע. באביב השנה למשל זינק המטבע למחיר גבוה מ-1,800 דולר ליחידה, בין היתר בעקבות העברת חוק חדש ביפן המכפיף זירות מסחר במטבעות וירטואליים לכפופים לחוקים למניעת הלבנת הון.

כיוון שהביטקוין כבר מזמן לא לבד במשחק, גם עולם הארנקים הדיגיטליים הולך ותופס תאוצה, לפחות בקרב קהילות מסויימות. אחת הדרכים הטובות ביותר לדעת כמה יחידות של מטבע דיגיטלי מסויים עומדות לרשותכם ומהו מחירן בשוק היום, תוכלו להיעזר ב-Balance, ארנק דיגיטלי שמקשר בין חשבון הבנק, השקעות, כרטיסי אשראי, פייפאל וגם מטבעות וירטואליים. אליה וקוץ בה, הארנק החכם הזה זמין רק למשתמשי iOs ורק בקרוב תגיע בכלל לחנות של אפל.

עולם המטבעות הווירטואליים מושך גם את מי שמצליח להתגבר על היעדר המימד המוחשי. בשונה מאגרת חוב, דירה, מניה או יהלום, היעדר היכולת להצביע על משהו ולהגיד - להלן המטבע הווירטואלי שלי - היא משהו שלא כל בני האדם יכולים לו. אנשים אולי כבר לא קונים דיסקים וספרים בחנויות פיזיות, אבל בסופו של יום יש בידם קובץ דיגיטלי (שניתן לגיבוי) בידיהם. מי שהצליח לשחרר את החסם המחשבתי הזה יכול להיעזר בניסיונם של אחרים שעושים צעדיהם בתחום, ולהעמיק חקר בבלוגים ייעודיים כמו זה.

רגע לפני שאתם רצים לקרוא על הנפקות של מטבעות חדשים ולבדוק איזה ארנק דיגיטלי יהלום את מלתחת האפליקציות שלכם, חשוב שתזכרו דבר חשוב. היעדר גורם מרכזי מנהל הוא אמנם גורם משיכה לעולם המטבעות המבוזרים, אבל היעדרו יכול להוביל גם לעגמת נפש. הגישה היחידה שלכם לחשבון מתבצעת באמצעות קוד  שמאוד לא כדאי לשכוח לאבד אותו. כך בדיוק קרה למרק פראואנפלדר (Mark Frauenfelder), כתב טכנולוגיה שלא זכר את הקוד ואיבד את הפתק עליו הוא היה רשום וכתוצאה מכך איבד ביטקוין בשווי 30,000 דולר.


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש