אילו תכנים לומדים בתואר שני בחינוך מיוחד?

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 21/3/2018 09:04 ● ערב ערב 2854
בשנים האחרונות ניתן לראות ביקוש גובר והולך לקורסים ולהכשרות מקצועיות, לא פחות מאשר ביקוש ללימודים אקדמאיים (תואר ראשון ותואר שני). קורסים בתחומים כמו תיקון פלאפונים, תוכניתני CNC וכן גם קורסים כגון טכנאי מחשבים או טכנאות מיגון, קורסי ניהול רשתות – קורסים כאלה ואחרים יכולים להתאים גם למחפשי השלמת הכנסה או להסבה מקצועית. ומה לגבי מורים שמחפשים מסלולי לימוד? מסלול אפשרי הינו למשל תואר שני בחינוך מיוחד. אלה הם לימודים מאתגרים, מספקים ומועילים.
אילו תכנים לומדים בתואר שני בחינוך מיוחד?

 

גם למורים וגם ליועצים

 

עבור מורים המחפשים השכלה נוספת לצד תוספת שכר וכן עבור מורי מורי החינוך המיוחד בוגרי התואר הראשון, תואר שני בחינוך מיוחד מאפשר התפתחות מקצועית נרחבת ביותר. עם זאת, כדאי להוסיף כי תואר מסוג זה יכול להתאים גם ליועצים, מטפלים, פסיכולוגים, כאשר במידה וחסר ידע קודם ניתן לבצע השלמות.

במכללה האקדמית לחינוך בית ברל המציעה לימודי תואר שני בחינוך מיוחד מאפשרים השתלבות של סטודנטים בוגרי תואר ראשון ובעלי תעודת הוראה, גם ללא רקע בחינוך מיוחד. במידה והמועמד חסר ידע שכזה, לימודיו יחלו בהשלמות בנושא למשל – מהם לקויות למידה, מהן הגישות הפדגוגיות בתחום זה, אילו מסגרות של החינוך המיוחד פועלות בישראל.

 

תכנים במחקר והערכה

 

בין התכנים החשובים שאותם לומדים במהלך תואר שני בחינוך מיוחד ניתן למצוא תכני מחקר וכן לימודי הערכה. הסטודנטים יבינו כיצד מפעילים שיטות מחקר מקובלות תוך היבטים רלוונטיים לחינוך בכלל ולחינוך המיוחד בפרט. דנים בהבדלים שבין מחקרים איכותיים לבין מחקרים כמותיים, איסוף נתונים, תצפיות, ביצוע ניתוחים סטטיסטיים. בנוסף, יפגשו הסטודנטים עולם מושגים רחב המתקשר להערכת התלמיד, הערכת יכולת, אבחון כישורים פסיכומוטוריים, קשב וריכוז וכיוצא בזה.

 

קשייו הרגשיים והחברתיים של התלמיד

 

מכיוון שתלמידים רבים בחינוך המיוחד מתמודדים עם קשיים רגשיים וחברתיים ולא רק עם קשיים בתחום הלימודי (כתיבה, קריאה, כישורים מתמטיים), מעניק התואר השני בסיס רחב במכלול היבטים. כיצד יוצרים קשר עם התלמיד, עם אילו קשיים הוא מתמודד מבחינה חברתית ורגשית, כיצד ניגשים לבעיות הללו ויוצרים תחושת ערך ומסוגלות – על כל אלה דנים בקורסים ייעודיים בתואר השני לצד למידה על רבדים אקדמאים תיאורטיים. למשל, מכירים לעומק תיאוריות בנושא לקויות למידה, תיאוריות טיפול קלאסיות וגם חדשות, תיאוריות אבחוניות והיבטים מדעיים בחקר המוח ומערכת העצבים.

 

העמקה בקשיי למידה וקוגניציה של התלמיד

 

במהלך התואר השני, יפגשו הסטודנטים תכנים נוספים לגבי לקויות בתחומי דעת שונים, קשיי כתיבה וניסוח, קשיי התבטאות בעל פי ובכתב, הפרעות קשב. יש לציין כי במהלך הלימודים ישתתפו הסטודנטים בסדנאות מודרכות ויגישו עבודת גמר מקיפה (בנושא שיבחרו) לאחר קבלת אישור על ידי מנחה מטעם מוסד הלימודים. את העבודה ישלימו הסטודנטים במהלך הלימודים והיא תיתן ביטוי אינטגרטיבי לתכנים שנלמדו תוך התבססות על מקורות מחקריים וספרות מדעית.


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש