טור יהדות - פרשת צו – שבת הגדול

מאת: הרב דוד שנה ● צילום: או-מד מדיקל ● 21/3/2018 11:47 ● מה נשמע 540
אנחנו מברכים "ברכת הגומל ". על-מנת לברך ברכת הגומל צריך אדם לעבור את אחת מתוך ארבעת החוויות הבאות – או שהיה חולה ונתרפא או שהוא שט בספינה ועלה ליבשה או אסיר שהשתחרר מהכלא או אדם שהלך או נסע במדבר במשך יותר מ-72 דקות. כל מי שנוסע בכביש הערבה או מירושלים לטבריה מתחייב בברכה זו
טור יהדות - פרשת צו – שבת הגדול

 

פרשת צו – שבת הגדול


אנחנו מברכים "ברכת הגומל ". על-מנת לברך ברכת הגומל צריך אדם לעבור את אחת מתוך ארבעת החוויות הבאות – או שהיה חולה ונתרפא או שהוא שט בספינה ועלה ליבשה או אסיר שהשתחרר מהכלא או אדם שהלך או נסע במדבר במשך יותר מ-72 דקות. כל מי שנוסע בכביש הערבה או מירושלים לטבריה מתחייב בברכה זו . אישה לאחר לידה מתחייבת בברכה זו . גלעד שליט התחייב בברכה זו.  מהי משמעות אמירת "ברכת הגומל". בברכה זו אנחנו למעשה מודים לה' שעזר לנו ועשה עימנו חסד מיוחד, כי היינו במקום או במצב של סכנה אפשרית וה' פדה אותנו מצרה זו ולכן אנחנו מודים לו על כך על ידי אמירת "ברכת הגומל". הכרת הטוב היא אשר עומדת בבסיסה של ברכה זו.
בפרשתנו, פרשת צו, הקב"ה מלמד אותנו את ההלכות של "קורבן תודה". לפי האמת והצדק כל אדם שנעשה לו נס מיוחד יוצא מגדר הרגיל היה ראוי לו להביא קורבן תודה ובכך היה מביע את תודתו לקדוש ברוך הוא על כך שהציל אותו מצרתו. כל אותם ארבעת האנשים שאמרו חז"ל שהם צריכים להודות לה', למעשה היו מחויבים להביא קורבן תודה, אך כיום, שאין לנו בית מקדש ואין לנו מזבח שיכפר בעדנו, אין לנו שום אפשרות להביא קורבן ומה שנותר לנו לעשות, בעצם, זה רק להודות לקדוש ברוך הוא על ידי ברכת הגומל כל פעם מחדש כשהוא מציל אותנו. 
השבוע פרסמו כי צה"ל הפציץ את הכור הגרעיני בסוריה לפני 11 שנים. כל מבצע צבאי בסדר גודל שכזה מצריך שנים של הכנות מודיעיניות וצבאיות ברמה הגבוהה ביותר. דיוק בפרטים עד לפרט הקטן ביותר שחלילה לא יפציצו בטעות מקום שלא כל כך מסכן אותנו , או שיפגעו בחפים מפשע , תקיפה שעשוייה להביא עלינו מלחמה כוללת במזרח התיכון. ברוך ה' הכל עבר בשלום , התקיפה פגעה במטרה , והקב"ה " סיפק " לסורים מרד שיתעסקו איתו ולא איתנו.   אם חלילה היו הסורים מצליחים  לבצע את זממם מי יודע כמה מאיתנו שמסתובבים כעת חיים בריאים ושלמים  היו אמורים להיפגע, האם מי מאתנו מעלה על דעתו שיתכן כי הוא היה עלול להיפגע מפיגוע שנמנע? כמובן שלא, אנחנו כלל לא מעלים מחשבה מעין זו בדעתנו. לא בגלל שאנחנו רעים או טיפשים חלילה, פשוט מפני שאין בעל הנס מכיר בניסו, אני לא מודע לנס שהתרחש, לא ראיתי לא הבחנתי ואין לי ידיעה בזמן אמת על מה שעשוי היה להתרחש ולכן אני גם לא מעלה בדעתי שמוטלת עלי חובה להודות לה' על דבר שלא קרה. נכון, חז"ל לא תיקנו לנו לומר ברכת הגומל על נס שלא הבחנו בו ולא היינו מודעים אליו, אך הם כן תיקנו לנו לומר כל יום בתפילה: "ועל ניסך שבכל יום עמנו" וכי באמת בכל יום מתרחש לכל אחד מאתנו נס? בוודאי ובוודאי אנחנו פשוט לא  מודעים לגודל הניסים ועוצמתם. בשבילנו זה דבר טבעי. אך האמת היא שכל חיינו הם נס אחד גדול. 
השבת, שבת שלפני פסח, נקראת גם בשם "שבת הגדול", וחז"ל מסבירים שהסיבה לכך שהשבת נקראת כך היא בגלל הנס הגדול שעשה ה' לאבותינו בשבת לפני שהם יצאו ממצרים,  כאשר המצרים רואים כיצד בני ישראל קושרים כבשים שהיו האלילים של המצרים ומכינים אותם לשחיטה, והמצרים רואים, אוכלים את הלב  על כך שהולכים לשחוט להם את העבודה זרה שלהם ושותקים. נס גדול. גם לנו מתרחשים ניסים גדולים בכל יום ובכל רגע, צריכים רק לפקוח את העיניים  ולראות את הנס.
קוראי הטור ידידי אחי ורעי, לאבי מורי קוראים ניסים וביום שישי הזה, ז' בניסן יש לו יום הולדת. לצערי הרב מצבו קשה מאוד ואני אשמח אם כל אחד יאמר פרק תהילים לרפואתו. ונזכה כונו לראות ניסים וישועות.


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש