המדריך לזכיין המתחיל - כל מה שצריך לדעת על זכיינות

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 27/5/2018 08:54 ● ערב ערב 2864
זכיינות היא שיטה עסקית שמציעה יתרונות לכל המעורבים. מנגד, יש כמה דברים שכדאי לדעת בשביל להפיק ממנה מקסימום תועלת במינימום סיכון אישי או כלכלי
המדריך לזכיין המתחיל - כל מה שצריך לדעת על זכיינות

השיטה שבה חברה מעניקה לזכיין זיכיון מאפשרת לכל מי שעומד בקריטריונים הנדרשים לעשות שימוש בסימני מסחר ובשיטות עסקיות, בתמורה לתשלומים תקופתיים. זכיינות היא מהבחינה הזו לא רק שיטה ניהולית, שיווקית ועסקית, אלא גם דרך להקים עסק בצורה יחסית בטוחה ועם מינימום סיכונים.

עם זאת, חשוב לזכור שהחברה המזכה עשויה להציב לזכיין דרישות ספציפיות עבור קבלת הזיכיון ואף לבחון את הביצועים ואת העמידה שלו בקריטריונים במשך הזמן. היתרונות הם שלפחות בכל הנוגע למסחר קמעונאי, הזכיינות מאפשרת לפתוח עסק במהירות יחסית ועל פי שיטות מוכחות. מטרת הזכיינות היא לאפשר לזכיין לקנות נוסחה להצלחה עסקית ואף לוודא קבלת מוצר בעל איכות אחידה.

 

כך תנצלו את יתרונות הזכיינות

 

יש כמה דברים שכדאי לדעת על זכיינות לפני שחותמים על חוזה עסקי מן הסוג הזה. ראשית, חשוב להפריד בין זכיינות בתחומים שונים. זכיינות בתחום האופנה מתאפיינת בשיטה שבה הזכיין מקים את הסניף על חשבונו אך לא נדרש לרכוש את הסחורה והמלאי, בעוד זכיינות בתחום של מזון ומשקאות בדרך כלל מחייבת התאמה מלאה של התפריט, חומרי הגלם ואפילו המחירים. בדיקה מראש של מאפייני העסקה תמנע עוגמת נפש והוצאות מיותרות.

שנית, יש להביא בחשבון את האובדן של השליטה והעצמאות. בניגוד לשיטה רגילה של פתיחת עסק, הזכיין מקבל רק גישה למערכת בנויה ומאומנת לרבות סימן מסחר ידוע, עזרה עסקית, הדרכה ושיווק – אך הוא גם נדרש לנהוג על פי הדרישות של אותה מערכת ולקבל אישור על כל שינוי שהוא מבקש להכניס. זה למעשה ההבדל בין זכיינים לבין יזמים ומה שמרחיק חלק מבעלי העניין, או לחילופין קורץ עבור אנשים אחרים.

 

למה צריך לשים לב כאשר קונים זיכיון?

 

מבחינת החברה המזכה, זכיינות היא שיטה בדוקה שבעזרתה אפשר להוציא לפועל נוסחה מצליחה. החברה המזכה משתמשת בזכיינות בשביל להגדיל את מספר החנויות, הסניפים והזכיינים ברחבי העולם ועל מנת לקצור רווחים גבוהים בלי צורך בהשקעה או בסיכון. הבעיה היא שלא כל שיטות הזכיינות מציעות את אותן תנאים וצריך לשים לב לזה.

ברמה הקונקרטית, אדם שמעוניין לקנות זיכיון חייב להיכנס לעובי הקורה ולקרוא היטב את הפרטים המופיעים על גבי האריזה. כדאי להתייעץ עם אנשי מקצוע בכל מקרה של דילמה והתלבטות ולערב עורכי דין, רואי חשבון ויועצים. כך למשל ניתן לדעת האם זיכיון לרשת מזון מהיר כולל התחייבות לרכישה ספציפית של ריהוט למסעדות, או מה החובות שלו בכל הנוגע לרכישת הסחורה והמלאי. אלו הדברים הקטנים שעושים הבדל גדול ויכולים לסלול את הדרך להצלחה. 


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש