קונים או מחליפים מזגן? כל מה שאתם צריכים לדעת לפני הקנייה

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 20/7/2018 17:12 ● ערב ערב 2871
עונת הקיץ בעיצומה וממה שמסתמן בינתיים, קשה להאמין שניתן יהיה לשרוד את הקיץ בלי מזגן יעיל ומתפקד. אולם לפני שנקנה או נחליף את המזגן הקיים, כדאי שנבין מה ההבדלים בין סוגי המזגנים השונים ונבחן את הדגשים שיש להתייחס אליהם לפני הרכישה.
קונים או מחליפים מזגן? כל מה שאתם צריכים לדעת לפני הקנייה

בדומה לבחירת טכנאי מזגנים מוסמך ומומלץ (בדיקת ההסמכה של בעל המקצוע וחוות דעת) גם בבחירת מזגן יש להתייחס לשני שיקולים עיקריים - סוג המזגן והתפוקה שלו.

קיימים שני סוגי מזגנים עיקריים – עילי ומיני מרכזי. שניהם מפוצלים לשתי יחידות, יחידת מדחס ומעבה (המנוע), ויחידת המאייד (גוף המזגן). במזגנים העיליים מותקנת יחידת המנוע, המדחס, בחלק החיצוני של הבית ואילו גוף המזגן, המאייד, נמצא בתוך הבית ומזרים את האוויר ישירות אל חלל החדר; במזגנים מיני מרכזיים, שתי היחידות מותקנות בדרך כלל מחוץ לבית, והאוויר מוזרם לחלל באמצעות תעלות ופתחי אוורור.

המזגן העילי, המיועד להתקנה בגובה של 2 מ' מהרצפה, הוא סוג המזגן הנפוץ ביותר. זהו מזגן קומפקטי, חסכוני בחשמל ובמקום ומגיע בשלל עיצובים וצבעים מודרניים ומשובבי עין. מזגנים עיליים מתאימים להתקנה בחדרים קטנים או בינוניים בגודלם.

המזגן המיני מרכזי מיועד למיזוג של מספר חדרים או של חלל גדול אחד. מדובר במזגן שקט מאוד, שהתקנתו יקרה, מורכבת וכרוכה לעיתים בעבודות הכנה, כגון הנמכת התקרה עבור תעלות המיזוג. החיסרון העיקרי של סוג מזגן זה הוא בזבוז האנרגיה בחדרים שאינם מאוכלסים וחוסר האפשרות לכוון עצמאית את הטמפרטורה בכל חדר. יוצאי הדופן הם המזגנים המתקדמים יותר, בטכנולוגיית האינוורטר או הסקרול העושים שימוש במערכת בקרה אלקטרונית המשנה את תפוקת המזגן בהתאם לעומס החום. בניגוד למזגנים הרגילים הפועלים בשיא עוצמתם (מצב ON) או שכלל אינם פועלים (מצב OFF), מזגני אינוורטר או סקרול עובדים אך ורק על פי הצורך ויכולים להתאים עצמם לטמפרטורת החדר.

תפוקת המזגן היא עוצמת הקירור או החימום שלו, או בהגדרתה הרשמית – כמות הקור/החום שנוספת לחלל בשעת עבודה אחת. התפוקה נמדדת ביחידות הספק בריטיות (BTU). חשוב להקפיד על בחירת תפוקה מתאימה, על מנת לא לבזבז אנרגיה כשמדובר בתפוקה נמוכה מדי ולא להאיץ את בלאי המזגן במצב של תפוקה גבוהה מדי.

בכדי לבחור מזגן בעל תפוקה רצויה, יש לאפיין תחילה את גודל החלל המיועד. ככל שהחלל גדול יותר, רצוי שגם התפוקה תהיה גבוהה יותר, כך שתוכל לחמם או לקרר אותו במידה נאותה. ככלל, על מנת לחשב את תפוקת המזגן הרצויה, ניתן לחשב את שטח החדר (אורך כפול רוחב במטרים) ולהכפיל ב-650 BTU לכל 1 מ"ר. יחד עם זאת, עלינו גם להתחשב במיקום הגיאוגרפי של הבית, בבידוד התרמי שלו, במספר החלונות בחלל, בקומת הדירה בבניין ובמידת החשיפה לשמש. למעשה, כל גורם שמגביר את החשיפה לתנאים חיצוניים (שמש ישירה, קומה גבוהה) או תורם לשינוי הטמפרטורה (מספר נפשות, פליטת חום ממכשירי חשמל), משמעו הגדלת תפוקת המזגן.

חשוב לדעת כי למכשירים חשמליים, ביניהם גם מזגנים, ישנו דירוג אנרגטי המסומן באותיות A עד G. הדירוג האנרגטי נקבע על פי היחס שבין צריכת החשמל למקדם היעילות (COP) שלו. ככל שמקדם היעילות גבוה יותר, כך עולה הדירוג האנרגטי, והמזגן נחשב חסכוני יותר בצריכת חשמל. כדאי לבחור במזגן בעל דירוג אנרגטי גבוה (A עד B) שהנצילות האנרגטית בינו ובין מזגנים עם דירוג נמוך יותר, יכול להגיע ל-10% ומעלה. לכן, על אף שמחיר המזגן מאמיר ככל שהדירוג האנרגטי עולה, לטווח הארוך מדובר בחיסכון כספי משמעותי.

מומלץ להתייעץ עם גורם מקצועי בכדי שיתאים עבורכם את סוג המזגן ואת התפוקה המתאימה עבורכם.

באדיבות אתר "טוב תודה"

המציג בין השאר מחירון תיקון מזגנים


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש