הליך פיטורין כהלכה מדוע הנושא כל כך קריטי?

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 9/8/2018 01:00 ● ערב ערב 2874
הליך פיטורין סדור הוא תנאי הכרחי למיצוי זכויות של המפוטר מזה ויש בו כדי להגן על המפטר מפני תביעה אפשרית של המפוטר. הליך תקין וחוקי מהווה אפוא אינטרס של שני הצדדים גם בהינתן ניגוד אינטרסים מובנה מעצם העובדה כי אחד מפטר והשני מפוטר.
הליך פיטורין כהלכה מדוע הנושא כל כך קריטי?

מפוטר זכאי לקבל פיצויי פיטורים וזאת על פי חוק. תקינותו של ההליך מגנה על המפטר, אשר ככל שהוא חורק מכללים עלול למצוא עצמו נתבע ולשלם סכום גבוה בהרבה מסכום הפיצויים שהיה חייב בהם לפני הפסיקה נגדו.

הנושא קריטי מאחר שמדובר בפוטנציאל נזק שעלול המפוטר שלא כדין לגרם למפטר ולקלוע אותו בעל כורחו למצב, שבו יידרש ואף ייתבע לשלם סכום כסף גבוה ביותר. תקינות ההליך מחייבת קיום שימוע, אשר במסגרתו תינתן למועמד לפיטורין הזכות והאפשרות להציג את עמדתו ומן הסתם גם להציג טיעונים לחוסר הסבירות של הפיטורין ולהעדר הצדקה להם.

 

שימוע לפני פיטורין – זכות יסוד של המועמד להם


 

שימוע הוא זכות יסוד מהותית השמורה לאדם. הליך פיטורין הכולל שימוע מהווה אמצעי הגנה על המפטר, אם וכאשר תוגש נגדו תביעה על ידי העובד המפוטר. אינטרס ברור של מעסיק הוא לקיים מעקב ורישום קפדניים של אופן עבודתו של מועסק, הן בהיבט המקצועי והן בהיבט האנושי- ההתנהגותי. משוב תקופתי מאפשר לעובד לדעת היכן הוא עובד, מה עליו לשפר. רישום מסודר יקל על המפטר להסביר את הסיבות שבגינן הוא החליט לזמן עובד לשימוע לפני פיטורין.

תקינותו של הליך פיטורין מחייבת הודעה מראש של 72 לפחות לפני המועד, כדי לאפשר למזומן זמן מספיק להיערך ואף לשכור את שירותו של עורך דין המומחה בדיני עבודה. כמו כן תקינותו של ההליך היא לרשום פרוטוקול מסודר ומפורט של כל מה שנאמר בשימוע.

 

 הליך פיטורין- האם יש לעובד סיכוי למנוע את פיטוריו?

 

על פי רוב עצם ההזמנה של עובד לשימוע כמוה כהודעה על פיטוריו. האם מעמד השימוע מעניק לעובד סיכוי אמתי למנוע את פיטוריו? ספק רב. במקרים מסוימים, כאשר במהלך שימוע ייוודעו דברים חדשים, מפתיעים, שיש בהם כדי לשנות באופן מהותי את המצב,  כגון הודאה של מועמדת לפיטורין שהיא בהיריון (מה שעשוי להסביר היעדרויות רבות יותר מאשר בדרך כלל מהעבודה), שימוע בהחלט עשוי למנוע פיטורין ולו רק בשל הסיכון לאי חוקיותיו.

כדאיות שכירת שירותיו של עורך דין מומחה בדיני עבודה נובעת מכך שהוא עשוי להעלות סיבות וטיעונים שיבססו את עמדת המועמד לפיטורין בדבר חוסר ההצדקה להם ואולי אף הצגתם כבלתי לגיטימיים. לימוד מעמיק של סביבת העבודה ושל יחסי עובד-מעביד יכולה להעלות, לדוגמה, כי ההחלטה לזמן את העובד לשימוע נובעת ממניע נקמני, שאינו ממין העניין, וכי העובד ממלא את תפקידו היטב וכי תרומתו לארגון אינה מוטלת בספק.


חדשות אילת - ערב ערב באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש