יהדות - פרשת כי תבוא

מאת: הרב דוד שנה ● צילום: או-מד מדיקל ● 29/8/2018 10:28 ● מה נשמע 563
בשבוע הבא יחזרו ילדי ישראל לפקוד את בתי הספר, ואני ורעייתי נזכה להכניס את ביתנו אביגיל לכיתה א'. למרות שנעשה זאת בפעם התשיעית, עדיין אנחנו מתרגשים מהמעמד של תחילת כיתה א'. אבל אם חושבים על כך לעומק, מה כל כך משמח לשלוח ילד לבית הספר? הרי מעכשיו, התינוק הקטן והחמוד, יאלץ להתמודד עם מטלות, משימות, שיעורי בית (שלעיתים קרובות משעבדים את ההורים יותר מאשר את הילדים), זמן מוגבל לארוחת 10, פחדים מפני 'יצורים ענקיים' מכיתות גבוהות יותר, ועוד ועוד
יהדות - פרשת כי תבוא

 

פרשת כי תבוא


בשבוע הבא יחזרו ילדי ישראל לפקוד את בתי הספר, ואני ורעייתי נזכה להכניס את ביתנו אביגיל לכיתה א'. למרות שנעשה זאת בפעם התשיעית, עדיין אנחנו מתרגשים מהמעמד של תחילת כיתה א'. אבל אם חושבים על כך לעומק, מה כל כך משמח לשלוח ילד לבית הספר? הרי מעכשיו, התינוק הקטן והחמוד, יאלץ להתמודד עם מטלות, משימות, שיעורי בית (שלעיתים קרובות משעבדים את ההורים יותר מאשר את הילדים), זמן מוגבל לארוחת 10, פחדים מפני 'יצורים ענקיים' מכיתות גבוהות יותר, ועוד ועוד. מי הקים את בתי הספר הראשונים בהיסטוריה של עם ישראל? התורה מצווה אותנו ההורים ללמד את ילדנו קריאה וכתיבה, על מנת שנוכל ללמד אותם תורה. "ושיננתם לבניך ודיברת בם בשבתך בביתך ובלכתך בדרך ובשוכבך ובקומך". על מנת שהילד יצליח ללמוד תורה ולשנן אותה, הרי הוא מוכרח ללמוד לקרא ולכתוב, מי ילמד אותו? האם כל ההורים יודעים כיצד ללמד? האם לכל ההורים יש זמן וסבלנות ללמד את ילדיהם? בוודאי שלא. לכן קם בעבר הרחוק כהן גדול, בסוף ימי הבית השני לפני בערך 2100 שנים, שמו היה יהושוע בן גמלא, וחז"ל אומרים "אמנם זכור אותו האיש לטוב ויהושוע בן גמלא שמו שאלמלא הוא הייתה התורה משתכחת מעם ישראל, מה עשה? עמד ותיקן שיהיו בתי ספר ותלמודי תורה בכל עיר ועיר ובכל כרך וכרך".
שר החינוך הראשון בהיסטוריה של עם ישראל, היה אותו כהן גדול יהושוע בן גמלא. את התקציבים למימון בתי הספר ולהחזקת המורים חייב רבי יהושוע בן גמלא מתוקף סמכותו ככהן גדול את האנשים בכל עיר, על-ידי הטלת מס מיוחד למען אחזקת בתי הספר. הגמרא מפרטת גם את מספר התלמידים המירבי שראוי שיהיה בכל כיתה  - 25. וגם כיצד על המורה לנהוג במקרה שיש תלמיד שאינו מבין ולא עושה דבר בכיתה (ישב עם כולם ויקשיב בלי להפריע ומשהו בוודאי יכנס לראשו), ועוד המון הנהגות שנפסקו להלכה בכל מה שקשור לחינוך והוראה בכלל ותלמוד תורה בפרט. חינוך ולימודים היו תמיד בראש מעייניהם של כל גדולי ישראל לאורך כל הדורות. חינוך זה לא משחק ילדים. לימוד התורה זה לא מקצוע, התורה היא חיינו ואורך ימינו ובלעדיה אנחנו כלום! 
השבת נקרא בתורה את הציווי של משה רבינו לעם ישראל, מספר ימים לפני שהם עומדים לחצות את הירדן ולהיכנס לארץ ישראל. משה אומר לעם ישראל, לאחר שתעברו את הירדן תיקחו לכם אבנים גדולות ותכתבו עליהן את כל דברי התורה הזאת, "באר היטב". ומסביר רש"י מה פרוש "באר היטב", הכוונה היא שצריך לכתוב את התורה בשבעים לשון. מהיכן ידעו אבותינו לדבר שבעים לשון? לא כל שכן לכתוב בשבעים לשון? כיצד ידעו מי שיבואו אחר כך ויתבוננו באבנים הללו מה כתוב בהן? מכאן אנו מבינים עד כמה גדול ערכו של הלימוד בעיני משה רבנו. לימוד התורה כולל בתוכו את כל החכמות כולן, כולל לימוד כל השפות שקיימות בעולם. חז"ל אומרים שכל אחד מחברי הסנהדרין היה חייב לדעת את כל השפות שאלמלא כן לא היו ממנים אותו לשבת כשופט בסנהדרין מאחר ואם הגיע אדם לבית המשפט על מנת למסור עדות והשופט לא יבין את מה שהעד מדבר הוא יהיה חייב להשתמש במתורגמן, הרי תמיד יהיה קיים חשש שהמתורגמן ישקר ולא יתרגם בדיוק את מה שהעד אומר ולכן שופטי הסנהדרין היו חייבים להיות חכמים מחוכמים ואם בכל דור היו שבעים שופטים כאלה אז בוודאי היו אלפים שמסוגלים לכך מבלי שיהיה להם מינוי של שופט. לימודים בעם ישראל, עם הספר, עם הנצח, הם הנשק הכי גדול שלנו ורק כך נוכל לעמוד איתנים מול כל מבקשי רעתנו. הכי טובים לחינוך.


חדשות אילת - ערב ערב באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש