ויסות חושי – מה זה אומר ואיך ניתן לשפר?

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 2/9/2018 13:10 ● ערב ערב 2878
נושא הוויסות החושי תופס תאוצה בשנים האחרונות ואנחנו כאן כדי להסביר מה זה אומר, מהן ההשלכות של קשיים בוויסות החושי וכיצד ניתן להקל!
ויסות חושי – מה זה אומר ואיך ניתן לשפר?

 

מהו ויסות חושי?

 

ויסות חושי הוא אופן העיבוד של המוח את המידע שהוא מקבל מהחושים שלנו. הרי לכולנו יש חושים, ידועים לכל וגם כאלו שמוכרים לנו פחות, ויש מי שחושים מסוימים מפותחים אצלו יותר ואחרים פחות. החושים שלנו, שמתפתחים כבר מהיותנו עוברים, מתפתחים אצל אנשים שונים בקצב שונה וגם נקלטים במוחות שונים בדרכים שונות ובעוצמות שונות. כאשר מדובר על ויסות, הרי שמדובר על היכולת לווסת ולעבד את החושים השונים. לא תמיד זה הולך בקלות ועל כך נרחיב בהמשך.

 

מהו קושי בוויסות חושי?

 

כאמור, לכל אחד מאתנו יש חושים מפותחים יותר או פחות. אבל יש אנשים, שחווים את הגירויים הסנסוריים שלהם כסיוט יום יומי ואלו אותם אנשים, שסובלים מקשיים בוויסות החושי שלהם. זאת, משום שהמוח שלהם מתקשה לעבד את כל המידע המגיע אליו מהקולטנים החושיים שלהם והם חשים מוצפים מגירויים, שאנשים אחרים מצליחים להתמודד אתם די בקלות. לעתים מדובר רק על חוש אחד או שניים ולעתים על מגוון חושים.

 

כיצד זה בא לידי ביטוי?

 

קשיים עם ויסות חושי נוכל לראות בעיקר אצל תינוקות וילדים. לדוגמה, יש תינוקות, שלא יצליחו להירגע בלי סיבה נראית לעין. אבל אם נהפוך את הבגדים שלהם באופן כזה, שהתפרים יהיו בחוץ, הם יהיו רגועים ונינוחים. כמו כן, נוכל לראות ילדים שמתקשים להיות בסביבה הומת אנשים או רועשת מאוד וכאשר הם נמצאים בסביבה שקטה, הם פורחים ונהנים. תופעה נפוצה נוספת היא, של ילדים שאוהבים לדחוס לפה שלהם כמות גדולה של אוכל בכל פעם בטענה, שאם לא – הם לא מצליחים להרגיש את הטעמים של האוכל.

 

מקור הקושי

 

אמנם זה לא הוכח, אבל פעמים רבות ילדים שסובלים מקושי בוויסות החושי הם ילדים להורים שסובלים ממנו גם כן, אבל ההורים לא בהכרח מודעים לכך. איך זה יכול להיות? משתי סיבות: האחת, אנו חושבים אך ורק מתוך מוחנו ואיננו מודעים לוויסות החושי של הסובבים אותנו. הסיבה השנייה היא, שעם השנים אנו למדים כיצד להתמודד עם הקשיים שלנו ורק אם נשחזר מעט את הילדות שלנו נוכל להיזכר בתסמינים שונים של הקושי.

 

דרכי טיפול

 

פעמים רבות, ילדים בעלי קשיי ויסות חושי מופנים לאבחונים שונים ובמהלכם עולות השערות שונות, שחלקן יכולות להיות נכונות בפני עצמן וחלקן יכולות לנבוע מהסימפטומים של הקושי בוויסות החושי. אבל ישנה אפשרות נוספת לטיפול והיא מתחילה באבחנה מדויקת יותר של אופי הקושי והתאמת הטיפול באופן אישי. כמו כן, ניתן גם לברר לגבי סדנה בויסות חושי וכך להקל על החיים של הסובל מהקושי ושל הסובבים אותו.


חדשות אילת - ערב ערב באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש