יהדות - פרשת וילך - שבת שובה

מאת: הרב דוד שנה ● צילום: או-מד מדיקל ● 5/9/2018 15:53 ● מה נשמע 565
עשרת ימי תשובה הם ימים נפלאים, ימים של חסד גדול שהקב''ה נתן לנו במתנה, אלו הם הימים שאנחנו נמצאים בהם כרגע, עשרת הימים שבין ראש-השנה ליום הכיפורים. חז''ל מלמדים אותנו שהדין בשמיים הוא בדיוק כמו הדין בארץ
יהדות - פרשת וילך - שבת שובה

 

פרשת וילך - שבת שובה


עשרת ימי תשובה הם ימים נפלאים, ימים של חסד גדול שהקב"ה נתן לנו במתנה, אלו הם הימים שאנחנו נמצאים בהם כרגע, עשרת הימים שבין ראש-השנה ליום הכיפורים. חז"ל מלמדים אותנו שהדין בשמיים הוא בדיוק כמו הדין בארץ. ובלשון חז"ל "מלכותא דרקיעא כעין מלכותא דארעא" ובדיוק כמו שאדם שמורשע בדין זכאי לערער ערכאה גבוהה יותר בבית המשפט המחוזי או בבית משפט גבוה לצדק יהפכו את דינו מרעה לטובה כך בדיוק הנהיג הקב"ה בעולם שלאחר המשפט של יום הדין בראש-השנה ניתנת לנו הזדמנות שניה עד ליום הכיפורים "להגיש ערעור" עד ליום הכיפורים ובמשך עשרת הימים הקרובים אנחנו צריכים להוכיח לבורא עולם שבאמת אנחנו מתכוונים להשתפר השנה. להשתפר ביחסים ביננו ובין הקב"ה, להשתפר ביחסים בין אדם לחברו, בין איש לאשתו, בין ילד להוריו ובין הורה לילדיו. קשה מאוד להיות צדיקים שנה שלמה, קשה מאוד "להחזיק את הראש מעל המים" ולא לעשות שום דבר רע 365 ימים בשנה, אבל בעשרת ימי תשובה אנחנו אומרים לקב"ה בפה מלא ובלב שלם שאנחנו באמת רוצים להיות טובים, אנחנו באמת מתכוונים לכך שאיננו חפצים ברע, ומקווים מאוד שבזכות הרצון הזה הקב"ה יחתום אותנו לחיים טובים ביום הכיפורים. כמו כל אחד מעם ישראל שחייב להרהר הירהורי תשובה ולערוך עם עצמו חשבון נפש על המעשים שעשה במהלך השנה , כך חייבים גם המנהיגים של הדור לערוך חשבון נפש נוקב על התנהגותם במישור הלאומי , מתי הם פעלו היטב ומתי התנהגותם הייתה מופקרת , מכל הבחינות , הן מבחינה מדינית הן מבחינה ביטחונית הן מבחינה כלכלית וחברתית . ככל שחשבון הנפש יהיה אמיתי יותר ונוקב יותר כך יש סיכוי טוב יותר שלא יחזרו מנהיגינו  על טעויות העבר  , טעויות שלעיתים קרובות עולות בחיי אדם.
השבת , שבת תשובה , נקרא בתורה בפרשת וילך כיצד משה רבנו מודיע לעם ישראל – אני זקן ואין לי יותר רשות להנהיג אתכם . ה' בחר את יהושוע בן נון שיחליף אותי. יהושוע יהיה האיש אשר יכניס אתכם לארץ המובטחת במקומי. גם הקב"ה מודיע ליהושוע – אתה המנהיג אתה תהיה האיש אשר יכניס את עם ישראל לארץ ישראל במקום משה רבנו. חז"ל בעיניהם הקדושות שמו לב שיש הבדל פעוט בין הדברים שאומר משה ליהושוע לבין הדברים שאומר לו הקב"ה. משה אומר ליהושוע : " כי אתה תבוא את העם הזה אל הארץ " ואילו  הקב"ה  אמר ליהושוע : " כי אתה תביא את העם הזה אל הארץ". על השינוי בין "תבוא " ל"תביא" דורשים חז"ל שלמעשה , משה רבנו אמר ליהושוע שיתייעץ עם הזקנים בכל דבר שהוא הוא עושה ולא יקבל החלטות חשובות על דעת עצמו בלבד. ואילו הקב"ה אמר ליהושוע " אתה תביא " רק אתה המנהיג ורק אתה מחליט. אל תתייעץ עם אף אחד " דבר ( מנהיג ) אחד לדור , ואין שני דברים ( מנהיגים ) לדור ". כוונת חז"ל בדרשה זו היא ללמד אותנו ואת המנהיגים שלנו כלל חשוב : תעשה מה שאתה חושב שנכון לעשות למען העם. בשום אופן אל תיתן להשפעות חיצוניות כמו תקשורת ודעת קהל או יועצים רעים להכתיב לך מה לחשוב ומה לפעול. לא יתכן שמנהיג ישחרר אלפי מחבלים כי בתקשורת לחצו כשם שלא יתכן שמנהיג יחתום על הסכמים הרי אסון כדי להיראות טוב בעיני הציבור. לא יתכן שמנהיג יחליט להחריב בתים ויישובים שלמים רק כדי לחמוק מהעמדה לדין . ככה לא מתנהג מנהיג . מנהיג אמיתי עושה את מה שהוא חושב שבטוח יהיה טוב לציבור. הלוואי ונזכה לביאת המנהיג היחיד – הוא מלך המשיח, בקרוב ממש.
גמר חתימה טובה לכל תושבי אילת יחד עם כל עם ישראל.


חדשות אילת - ערב ערב באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש