יהדות - פרשת בראשית

מאת: הרב דוד שנה ● צילום: או-מד מדיקל ● 3/10/2018 10:36 ● ערב ערב 2883
הרבה פעמים בחיים שלנו ישנן השלכות כבדות משקל ומרחיקות לכת למעשים שעשינו בעבר על העתיד שלנו. הדברים נכונים במישור האישי וכמובן שגם במישור הלאומי
יהדות - פרשת בראשית

 

פרשת בראשית


הרבה פעמים בחיים שלנו ישנן השלכות כבדות משקל ומרחיקות לכת למעשים שעשינו בעבר על העתיד שלנו. הדברים נכונים במישור האישי וכמובן שגם במישור הלאומי. אביא דוגמא אחת להבהיר את כוונתי: בשנת 1905 יזמו היפנים מתקפת פתע על הצבא הרוסי העצום והצליחו להכות ברוסים מכה קשה, למעשה היפנים הביסו את הרוסים וזכו בשטחי האי מנצ'וריה. זה היה אחד הניצחונות ההרסניים ביותר שיכלו היפנים לבקש, כי ניצחון זה העלה ליפנים את הגאווה ולכן הם היו בטוחים 37 שנים אחר כך שהם יוכלו לעשות את אותו הדבר גם לאמריקאים ויצאו למתקפת פתע על הצבא האמריקאי בפרל הרבור. בגלל המתקפה על החיילים האמריקאים, הצטרפו האמריקאים לצבאות בעלות הברית במלחמת העולם השנייה, נלחמו נגד היפנים ולבסוף הטילו פצצות אטום על ערי יפן הירושימה ונגאסאקי. הניצחון המהמם על הרוסים עלה בסופו של דבר ליפנים בהרס וחורבן חסרי תקדים בהיסטוריה האנושית. ניצחון שכולו הפסד צורב. זהו כמובן מקרה קיצוני, אבל אני בטוח שכל אחד, אם יקדיש לכך מספר דקות של מחשבה, יוכל למצוא גם בחייו הפרטיים כיצד החלטות או מעשים מהעבר השפיעו על חייו בהווה. 
השבת נקרא בתורה את פרשת 'בראשית'. בתחילת בריאת העולם היו בכל העולם בסך הכל 4 אנשים: אדם וחוה וילדיהם – קין והבל. קין היה עובד אדמה והבל היה רועה צאן. קין מחליט להביא קורבן לה', החלטה מצויינת, אבל הבעיה של קין הייתה שהוא הביא לה' פירות רקובים. מעשה מבזה וה' לא מוכן לקבל את מנחתו של קין. הבל לעומת זאת מביא קורבן לה' – צאן. לא סתם צאן. הבל מביא את הצאן המובחרים שלו, מנחה מכובדת ומושקעת וה' מקבל את מנחתו של הבל. כשקין רואה שהקורבן של אחיו הצעיר התקבל ואילו הקורבן שלו נדחה הוא כועס מאוד עד כדי כך שהוא מוכן לרצוח את אחיו. קין תופס את הבל בשעה שהם לבד בשדה רחוקים מההורים, מתנפל עליו והורג אותו. הקב"ה פונה אל קין לאחר הרצח ושואל אותו: "אי הבל אחיך?". כשקין שומע את שאלת ה' הוא חושב לעצמו: אם ה' שואל אותי איפה הבל אז כנראה שה' לא יודע הכל, אני אצליח 'לעבוד עליו' ולהרוויח כפול- גם לרצוח וגם להתחמק מהעונש. קין עונה לה' בתמימות מעושה: "לא ידעתי, השומר אחי אנוכי?", אבל הקב"ה לא מוותר וזועק על קין: "מה עשית, קול דמי אחיך זועקים אלי מן האדמה". בשעה שקין רצח את הבל, הוא חשב שבמעשה הרצח הוא פותר לעצמו את הבעיות שיש לו עם אחיו.  דבר אחד קין לא לקח בחשבון שיש בעל בית לעולם. ה' רואה הכל שומע הכל ובוחן כליות ולב. אי אפשר להתחמק מהקב"ה, והאדם עתיד לתת דין וחשבון על כל מעשיו. קין הגיבור הגדול בעיני עצמו לא הבין שלמעשה הרציחה שלו יהיו השלכות מרחיקות לכת ביותר. כשקין רצח את הבל הוא רצח למעשה גם את כל הצאצאים שהיו צריכים לצאת מהבל (כמעט בכל רצח זה כך), ולכן העונש של קין היה מידה כנגד מידה. כשם שהוא רצח את כל זרעו של הבל, כך גם כל זרעו של קין הושמד במבול, ולמעשה כל האנושות שנמחקה במבול היו צאצאיו של קין, כך שלא נשאר לו זכר. נח האיש ששרד את המבול והקים אנושות חדשה לא היה צאצא של קין, כי אם צאצא של שת, הילד הנוסף שנולד לאדם וחווה לאחר הרצח של הבל. שלמה המלך לימד אותנו כלל חשוב: "סוף מעשה במחשבה תחילה".


חדשות אילת - ערב ערב באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש