פיברומיאלגיה FMS

מאת: שחר קדוש ● צילום: או-מד מדיקל ● 20/2/2019 08:18 ● מה נשמע 588
פיברומיאלגיה FMS - המונח פיברומיאלגיה מורכב למעשה מ 3 מילים: Fibro מהמילה היוונית fibre - מבנה סיבי הגידים, המיתרים ומעטפת השרירים fascias. my מהמילה היוונית mus שמשמעותה ● שרירי algie מהמילה היוונית algos ● כאב כפי שאין הגדרה אחת לכאב אין עדיין הגדרה המתארת את תסמונת הפיברומיאלגיה בצורה מדויקת ואחידה לעומת זאת ניתן לציין בצורה ברורה למדי את מאפייניה ובכך להתוות סוגי טיפול ודרכים להתמודדות
פיברומיאלגיה FMS

יש הטוענים כי הפיברומיאלגיה היא למעשה תגובת הגוף למצבי ולתנאי החיים מלחיצים אליהם נחשף האדם ונוגסים נתחים גדולים מיכולת השליטה שלו בתגובותיו מצב הגורם לעיתים לחוסר איזון ולקריסת מערכות חיוניות בגוף. 
מדובר אם כן בסוג של "מגפה" הפוגעת בחברה הפוסט- מודרנית הנובעת מאורח וסגנון חיים מורכב , רווי מתחים ומצבי ותנאי חיים מלחיצים ולא בריאים, המזיקים באופן ישיר ועקיף כאחד לשלמות הפיזיולוגית ופסיכולוגית של האדם.
זוהי פתולוגיה עם היבטים פיזיולוגיים ופסיכולוגיים כאחד ,כלומר לא ניתן להפריד בין הגוף והנפש. היא מאופיינת בכאבים ממושכים (כרוניים) במערכות השרירים וברקמות הסמוכות להן. קיימת רגישות רבה לכאב הגורמת לקשיים תפקודיים רבים כגון עייפות, שחיקה פיזית ונפשית, תשישות כרונית, הפרעות בשינה, כאבים באזורים שונים כמו ראש, פרקים, ושלפוחית השתן, הפרעות בקשב, ריכוז וזיכרון, אי שקט ועצבנות, רגישות לקור, אי שקט מוטורי בגפיים, ומערכת עיכול רגיזה.
למרות שלא מדובר במחלה קטלנית היא נפוצה מאד בקרב החולים הפונים לרופאים ראומטולוגים. דיווחי כ 40% מהחולים מצביעים על העובדה שבני משפחה נוספים סבלו או סובלים מסימפטומים דומים לכן קיימת האפשרות שקיים גם גורם גנטי. 
אם לא מתחילים את הטיפול בשלבים המוקדמים של המחלה, עשוי המוח להפעיל מנגנון של כאב קבוע ובכך ליצור למעשה מעגל קסמים החוזר על עצמו ומקשה על הטיפול, יש צורך אם כן להבינו היטב על מנת לדעת כיצד לנטרלו ובכך להפסיק את פעולתו.  נקודת המוצא של מעגל הקסמים הוא הכאב -הגורם למתח עודף בשרירים ( muscle tension )עד לקשיון ( muscle stiffness ) המוביל לאי נוחות, הגבלה בפעילות, לעייפות, לשינויים במצבי הרוח - במיוחד לדכאון. אי 
מהם הסימפטומים של תסמונת הפיברומיאלגיה?  
כמו בכל מחלה חשוב ביותר האבחון הנכון. גורם משמעותי בתהליך האבחון הוא דווח ותאור הסימפטומים על ידי המטופל.  בעקרון התסמונת אינה קלה לאבחון מאחר והסימפטומים שלה דומים להרבה מאוד מחלות אחרות.


להלן הסימפטומים הנפוצים ביותר:  

 

  • כאבי שרירים 
  • ירידה ביכולת התפקוד הפזיולוגי 
  • הפרעות שינה
  • רגישות גדולה של העור למגע
  • עייפות ותשישות 
  • רגישות רבה לשינויים בטמפרטורה במיוחד לקור
  • הפרעות בתחושות לעיתים דקירות או נימול, או חוסר תחושה
  • סף רגישות נמוך ללחצים נפשיים 
  • אי שקט מוטורי 
  • קשיחות מפרקים בבקרים לאחר השינה
  • כאבי ראש כרוניים
  • רגישות לרטיבות
  • התכווצויות שרירים
  • הפרעות בקשב, בריכוז ובזיכרון
  • ועוד...

 

הסיבות האפשריות למחלה 


למרות כל המחקרים הרבים שבוצעו רב הנסתר מהגלוי לגבי הסיבות למחלה המסתורית . ברור כי מדובר במחלה עם אטיולוגיה רב סיבתית (הנגרמת מסיבות שונות ורבות) :
הסיבה הגנטית, בעיה במערכת השרירים, טראומות גופניות, טראומות נפשיות
מתחי גופני ונפשי, ליקויים במערכת העצבים והכאב, הפרעות בתחושת הכאב, חוסר בחומר סרוטונין  ועוד.
שיטות וגישות טיפוליות לפיברומיאלגיה
היות וטרם נחקרו ונמצאו כל הסיבות הגורמות למחלה, קשה לדבר על סוג של טיפול אחד שיפתור אותה.
מאחר ומדובר בסבל אישי סובייקטיבי שלא ניתן לכמתו בצורה מדויקת, יש צורך בטיפולים המותאמים בצורה אישית למטופל ולמצבו הקליני. הניסיון הקליני מצביע על העובדה שגישות טיפול הוליסטיות המשלבות בין הטיפולים של הרפואה הקלאסית לבין הטיפולים האלטרנטיביים גרמו לשיפור משמעותי במצבו של החולה. 
המאפיין את כל הגישות והשיטות הטיפוליות היא העובדה שהן אינן יכולות "לתקוף" באופן ישיר את גורמי המחלה ולהכחידם.
ישנן כמה שיטות טיפול יעילות: פיזיותרפיה, הידרותרפיה, אורתופדיה ומוצריה השונים, תזונה מתאימה, מדיטציה, יוגה, פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית ועוד. 
חשוב ביותר לתת למטופל ולבני משפחתו הסברים ומידע לגבי המחלה וסיבותיה. ידע תמיד היה ויהיה כוח ועוצמה.
התייעצו עם מומחים. בואו לקבל פתרונות נכונים


חדשות אילת - ערב ערב באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש