אחריי לצה''ל

מאת: מירב לוי דיאמנט ● צילום: או-מד מדיקל ● 5/5/2019 15:39 ● מה נשמע 601
אחרי כמה ניסיונות שלא ממש צלחו להחיות את עמותת 'אחריי' באילת, שייעודה לחבר את בני הנוער לשירות הצבאי, הרים השנה את הכפפה הלל שנקולבסקי (23), יוצא סיירת צנחנים, והוכיח שכשהאיש הנכון נמצא במקום הנכון, הכל יכול לקרות ● עובדה, כיום פעילים בעמותה באילת כבר מעל 40 צעירים ומבחינתו היד עוד נטויה ● ''אין סיבה שבעיר כמו אילת בה פוטנציאל הצעירים להגיע לקצונה גבוה, תרשום העיר נתון אומלל של 25 אחוזי נשירה מצה''ל''
אחריי לצה''ל

הנתונים היבשים שמדברים על כ-25 אחוזי נשירה מצה"ל מקרב המתגייסים באילת, לא עושים טוב לעיר שמתהדרת באחוז מתגייסים גבוה יחסית. "עם כל הכבוד, החוכמה היא לא רק להתגייס, אלא גם לשרוד בצה"ל ולצאת לתפקידי קצונה", אומר השבוע הלל שנקולבסקי בן ה-23, יוצא סיירת צנחנים שהרומן שלו עם אילת התחיל עוד במהלך שירותו הצבאי יד ביד עם הרומן שהוא מנהל מאז ועד היום עם בת אילת. "מדובר באחוז נשירה מצה"ל שהוא מהגבוהים בארץ ואת זה מבינים גם בעירייה שלא זו בלבד תומכת בהכשרת צעירים עוד לפני הגיוס הצבאי, אלא שבהווה היא גם דואגת לליווי חיילים אילתים במהלך שירותם הצבאי. אחוז מתגייסים גבוה שיש באילת זו נקודת יציאה מצוינת, עכשיו רק צריך להצליח לשמר את החיילים בצבא. כמי שעובד בחודשים האחרונים עם צעירים אילתים אני יכול לומר לך בוודאות שיש באילת צעירים נהדרים. אין לי בכלל ספק שיד מכוונת נכונה תצליח לעשות את העבודה. אין לי ספק שאם לחיילים האילתים שהחליטו לפרוש מהצבא בשלב כזה או אחר הייתה אוזן קשבת או גורם לפנות אליו עם הקשיים, זה לא היה קורה. וגם את זה עיריית אילת מבינה היטב", אומר הלל שהרים לפני מספר חודשים את הכפפה והחייה את עמותת 'אחריי' באילת. במקום בו כשלו קודמיו מוכיח הלל שכשאתה מגיע למטרה חדור רצון להצליח- זה גם קורה. עובדה. למרות שפעילות 'אחריי' באילת יצאה לדרך רק לפני כארבעה חודשים, תודות לנפתולי הבירוקרטיה, כיום כבר פעילים כ-40 בני נוער מכתות י'א, י'ב בעיר בפעילות ההכנה הצה"לית.

 

מזיעים כל הדרך לצה"ל. חניכי 'אחריי'

 

כל אחד יכול


קצת לפני חג הפסח יצאו 15 חניכי 'אחריי' באילת לסדרת הכנה צה"לית בהרים. הם התנסו בניווט בשטח, הסתערבות, ירדו חזרה במסע רגלי אל שפת הים ומשם יצאו למסע אלונקות עד לחוף ה'ריף' וחזרה לחוף חברת חשמל. "אחד החניכים העביר שיעור ואני הייתי בהלם מהרמה", מספר הלל שקינח את סדרת ההכנה בתוכן 'אני ישראלי' כשהוא שומע מחניכיו הצעירים מהו ישראלי בעיניהם. "חזרתי הביתה בתחושה של וואו", הוא מודה. "מבחינתי אני רוצה שכל החניכים שלי יהיו קצינים ויובילו אחריהם כי יש בעיר פוטנציאל אדיר", הוא מבהיר. "ההבדל בינינו לבין קבוצות כושר אחרות שמכינות את הצעירים לשירות הצבאי הוא שאנחנו לא עוסקים רק בהכנה פיזית אלא גם בהכנה נפשית ומנטאלית וזה לא פחות חשוב. בין אם זה הכנה בנשיאת אלונקות ויכולות פיזיות שונות שלא מתחילות ונגמרות רק בריצה וכושר ובין אם זה החיבור הערכי, תכני החינוך והבסיס החברתי שנוצר בקבוצה. אחרי הכל מדובר באוסף של צעירים שלא היו קשורים אחד לשני והם הופכים לסמן הימני של אילת, משקיעים מזמנם ומרצם כדי להגיע מוכנים לצה"ל ועל הדרך גם תורמים לקהילה, כי זה בדיוק חלק מהעניין", הוא מסביר.

 

עם הרבה רצון באה היכולת


הלל גדל בבית שמש, הגיע ממשפחה דתית(לא חרדית). בכתה י'א הוא התחבר עם חבריו לעמותת 'אחריי'. "בהתחלה לא ממש הבנתי במה מדובר", הוא מודה, "הראש היה יותר בחברים ובכדורגל, אבל עם הזמן התחברתי לפעילות וזה היה מדהים. ההכנה הזו ב'אחריי' לפני הצבא תרמה לי המון במהלך השירות הצבאי, זו בדיוק הסיבה שאחריי הצבא היה לי חשוב להתחבר לעמותה ולתרום חזרה לצעירים ממה שאני קיבלתי. לאחר תקופה בחובלים, עבר הלל לסיירת צנחנים, יצא לפיקוד ושימש כמפקד צוות צלפים לוחמים, המשיך לקבע קצר של חודשיים והשתחרר, "כי רציתי להשתחרר יחד עם הצוות שלי", הוא מסביר. כבר במסגרת השירות הצבאי היה לו חיבור משמעותי לאילת בעקבות הלב והאהבה, בשלב הזה הצוות שלו חבר ללוט"ר של אילת ("ותודה לרוני בן שושן על החיבור המיוחד"), ורק טבעי היה שעם שחרורו מצה"ל הוא יבחר באילת כתחנה הבאה שלו לחיים. בשנתיים האחרונות הוא ניהל לסירוגין את ה'אבניו ביץ' כשבין לבין הוא יוצא לטיול ועבודה בחו"ל, אבל תמיד חזר לאילת. בפעם האחרונה שחזר לעיר, קיבל הלל החלטה ברורה שהוא רוצה להרים את עמותת 'אחריי' באילת. הוא יצר קשרים עם האנשים שהוא מכיר בעמותה ולאחר סחבת קלה ואישורים זה קרה. בחודש ינואר האחרון יצאה הקבוצה בניצוחו לדרך והשאר היסטוריה.

 

מתוקים לחיילים. מפרגנים לחיילי ההנדסה


"עשינו גיוסים מרוכזים בבתי הספר ויצאנו לדרך עם אימון פתיחה. משם המשכנו לאימונים קבועים בימים שני וחמישי, שעתיים כל אימון. על הדרך הם יזמו את פרויקט 'מתוקים לחיילים' במהלכו אספו צעירי 'אחריי' מוצרים לחיילים מחוץ לסופרים באילת. "התושבים תרמו ביד רחבה", ממהר הלל לציין. בשלה השני, בחג פורים, נסעו צעירי 'אחריי' בהנהגתו לבסיס הנדסה בכיוון עובדה, שם לא רק חילקו את המוצרים שאספו לחיילי הבסיס אלא גם עברו הכשרה יחד עם חיילי הבסיס שאמורים לצאת לקורס קצינים, מפגש שאלות ותשובות ומפגש עם מדריכת הנדסה. יחד הם השתתפו במרוץ הלילה של אילת ונכון להיום עם עובדים על עוד כמה וכמה שיתופי פעולה שמן הסתם עוד נשמע עליהם כי איך אומר הלל, "תרומה לקהילה זה חלק בלתי נפרד מהמהות הצה"לית".

ועדיין אנחנו מדברים רק על 40 צעירים מתוך מאות רבות שיש בעיר.
הלל: "זה נכון, תמיד השאיפה היא ליותר, אבל אני אומר שאם התחלנו לפני כארבעה חודשים וכבר הגענו לכ- 40 בני נוער פעילים, הרי שבשנה הבאה נוכל לגדול עוד ובעוד חמש שנים נגדל משמעותית. אחד הדברים החשובים הוא לספר שיש בעיר את עמותת 'אחריי' כדי שבני הנוער יידעו יצטרפו גם הם.

כל אחד יוצא קרבי?
"זו לא המטרה שלנו ולא כל אחד יוצא קרבי, יש בקבוצה חבר'ה שהם במיונים לטייס ולסיירת מטכ"ל ויש שהולכים לתפקידי בדרכה. יש מכל וכל ואני נותן את כל התמיכה וההכוונה. כך למשל ההכנה לקראת הצו הראשון. מי לא מכיר צעירים שלא הבינו עד כמה הצו הראשון חשוב, זילזלו בו ואחר כך נלחמו בשיניים כדי לשנות את הקב"א הצה"לי (קבוצת איכות) כי הם ממש לא הבינו את זה. ב'אחריי' זה לא יקרה לחבר'ה".
עוד על עמותת 'אחריי' מספר הלל: "מדובר בארגון ללא מטרות רווח שעובד בשיתוף עם צה"ל, העירייה ובנק לאומי שנותן ליווי וייעוץ פיננסי לחניכים ולהורים".

 

רצו במירוץ הלילה של אילת (הלל אמצעי)


השתייכות ל'אחריי' עולה כסף?
הלל: "בנק לאומי מממן הכל. העלות היחידה של חניך היא 200 ₪ לשנה רק כדי ליצור מחוייבות לארגון. אם יש בעייה כלכלית, החניכים לא נדרשים לשלם כלל".
הוא עצמו הרים את הכפפה מתוך התנדבות ולכן הוא לא מתרגש מהתשלום הסימלי שהוא מקבל עבור השעות הרבות שהוא משקיע באהבה רבה בחניכיו.
ועדיין נתוני הנשירה של חיילים אילתים לא משחק לטובתנו אני מטיחה בו והלל מאשר: "זה נכון אבל אני מאמין שלפעמים נופלים כדי לקום מחוזקים יותר ועובדה היא שעיריית אילת והעומדים בראשה עושים הכל על מנת להלחם בתופעה הזו. אני מאמין שאם יהיו לנו שגרירים בשטח כמו חברי 'אחריי', הלך הרוח ברחוב הצעיר של אילת ישתנה וגם השיח. לא דיבורים על עזיבה של הצבא אלא דיבורים על הנהגה וקצונה".

 

"חשוב שיהיה מי שילווה את הצעירים"

 

כדי להצטרף חייבים להיות בכושר?
"ממש לא. אמנם הקבוצה כבר התחילה, אבל אני בונה לכל חניך תוכנית אימונים פרטנית עם סרגל מאמצים אישי כך שכל אחד יכול להצטרף בכל שלב. יש לנו בנים ובנות שעובדים יפה מאוד ואת השיפור כבר רואים בשטח. הדרישות היחידות ממי שמצטרף הן רצינות ומוטיבציה- כל השאר עלינו.

איך מגיעים? דרך רכזי הכנה לצה"ל בית ספריים או ישירות להלל בפלאפון - 0542-555717


חדשות אילת - ערב ערב באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש